Svar: 4 år og middagslur
21. juni 2023
Alder:
4 år
Kære Mor M
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at det går stille og roligt den rigtige vej med jeres dreng, det lyder som om, at I har været rigtig gode til at støtte ham og de behov han naturligt har haft og stadig har.
Jeg synes bestemt, at han skal have sin middagslur - også selvom han nu er fyldt 4 år. Jeg synes, det er helt relevant, at du taler med børnehaven om, at han naturligt har behov for sin lur stadig væk, og det må I kunne tale om, uden at det bliver til en konflikt:)
Middagsluren er vigtig af flere årsager:
- Når han sover middagslur, så får hans krop ro og mulighed for at restituere sig. Dagens oplevelser bliver bearbejdet, og det hjælper ham med at regulere hans følelser.
- Middagsluren hjælper ham med at lære - når han er vågen. Når han vågner frisk efter en middagslur, så vil han have lettere ved at modtage nye indtryk og være parat til at bruge sig selv både motorisk og mentalt.
- Middagsluren hjælper ham også med at lære - når han sover. Når han sover middagslur, så lagres alle stimuli og oplevelser i hjernen. Alt det han skal lære - sætter sig fast/bliver til en erfaring, en erindring i hans hjerne. Det er derfor vi siger, at vi bliver klogere af at sove.
- Middagsluren hjælper ham med at vokse. Han udskiller væksthormon, når han sover middagslur. Og når han sover godt, så vil han naturligt også spise godt, udvikle sig godt og derfor også vokse godt.
- Middagsluren styrker hans immunsystem. Søvnen har meget stor betydning for kroppens genopbygning, og hvis han sover dårligt eller ikke får lov til at sove middagslur, når han tydeligt har behov, så vil han være mere modtagelig for infektioner, han vil have sværere ved at bekæmpe infektioner, hvis han først er blevet syg, og han vil skulle bruge længere tid på at blive rask.
- Middagsluren er også vigtig for at sikre, at han ikke bliver overtræt. Hvis man tager middagsluren fra ham, så er der stor sandsynlighed for, at han bliver overaktiv om aftenen, og derfor får sværere ved at sove. Hvis man holder ham vågen om dagen, hvor han faktisk har brug for sin søvn, så kan det faktisk gøre, at putningen om aftenen begynder at give jer problemer. Giver man ham derimod mulighed for at sove om dagen, så vil det også hjælpe ham til at sove om aftenen.
- Middagsluren kan reparere på nattesøvnen - ikke omvendt. Hvis han har haft en dårlig nat, så kan middagsluren reparere på den dårlige nattesøvn. Eller sagt på en anden måde, hvis vi siger, at han har brug for f.eks. ca. 12 timers søvn i døgnet, så er det bedre for ham, at han sover 11 timer om natten og 1 time til middag, end at alle 12 timer ligger om natten.
Der er altså rigtig mange gode grunde til at give ham hans middagslur, og så længe han puttes, og falder i søvn, så har han brug for den lur. Hvis han begynder at blive ked af at skulle sove, ligger i 1/2 time uden at falde i søvn, protesterer over putning osv. så er situationen en anden. Men så længe han sover så fint som han gør nu, så synes jeg bestemt at I skal bibeholde hans middagslur.
Det lyder som om, at du skal holde et møde med børnehaven, hvor I kan drøfte behovet for middagslur - du kan jo evt. tage dette brev med netop for at kunne beskrive, hvorfor middagsluren stadig kan være vigtig, selvom man er blevet 4 år;)
Rigtig meget held og lykke! Knus med på vejen herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske