Svar: 4 år og middagslur

21. juni 2023

Kategori:
Alder:
4 år

Kære Mor M

Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at det går stille og roligt den rigtige vej med jeres dreng, det lyder som om, at I har været rigtig gode til at støtte ham og de behov han naturligt har haft og stadig har.

Jeg synes bestemt, at han skal have sin middagslur - også selvom han nu er fyldt 4 år. Jeg synes, det er helt relevant, at du taler med børnehaven om, at han naturligt har behov for sin lur stadig væk, og det må I kunne tale om, uden at det bliver til en konflikt:)

Middagsluren er vigtig af flere årsager:

- Når han sover middagslur, så får hans krop ro og mulighed for at restituere sig. Dagens oplevelser bliver bearbejdet, og det hjælper ham med at regulere hans følelser.

- Middagsluren hjælper ham med at lære - når han er vågen. Når han vågner frisk efter en middagslur, så vil han have lettere ved at modtage nye indtryk og være parat til at bruge sig selv både motorisk og mentalt.

- Middagsluren hjælper ham også med at lære - når han sover. Når han sover middagslur, så lagres alle stimuli og oplevelser i hjernen. Alt det han skal lære - sætter sig fast/bliver til en erfaring, en erindring i hans hjerne. Det er derfor vi siger, at vi bliver klogere af at sove.

- Middagsluren hjælper ham med at vokse. Han udskiller væksthormon, når han sover middagslur. Og når han sover godt, så vil han naturligt også spise godt, udvikle sig godt og derfor også vokse godt.

- Middagsluren styrker hans immunsystem. Søvnen har meget stor betydning for kroppens genopbygning, og hvis han sover dårligt eller ikke får lov til at sove middagslur, når han tydeligt har behov, så vil han være mere modtagelig for ...

Annonce

... infektioner, han vil have sværere ved at bekæmpe infektioner, hvis han først er blevet syg, og han vil skulle bruge længere tid på at blive rask.

- Middagsluren er også vigtig for at sikre, at han ikke bliver overtræt. Hvis man tager middagsluren fra ham, så er der stor sandsynlighed for, at han bliver overaktiv om aftenen, og derfor får sværere ved at sove. Hvis man holder ham vågen om dagen, hvor han faktisk har brug for sin søvn, så kan det faktisk gøre, at putningen om aftenen begynder at give jer problemer. Giver man ham derimod mulighed for at sove om dagen, så vil det også hjælpe ham til at sove om aftenen.

- Middagsluren kan reparere på nattesøvnen - ikke omvendt. Hvis han har haft en dårlig nat, så kan middagsluren reparere på den dårlige nattesøvn. Eller sagt på en anden måde, hvis vi siger, at han har brug for f.eks. ca. 12 timers søvn i døgnet, så er det bedre for ham, at han sover 11 timer om natten og 1 time til middag, end at alle 12 timer ligger om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Der er altså rigtig mange gode grunde til at give ham hans middagslur, og så længe han puttes, og falder i søvn, så har han brug for den lur. Hvis han begynder at blive ked af at skulle sove, ligger i 1/2 time uden at falde i søvn, protesterer over putning osv. så er situationen en anden. Men så længe han sover så fint som han gør nu, så synes jeg bestemt at I skal bibeholde hans middagslur.

Det lyder som om, at du skal holde et møde med børnehaven, hvor I kan drøfte behovet for middagslur - du kan jo evt. tage dette brev med netop for at kunne beskrive, hvorfor middagsluren stadig kan være vigtig, selvom man er blevet 4 år;)

Rigtig meget held og lykke! Knus med på vejen herfra.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder