4 år og middagslur

21. juni 2023

Kategori:
Alder:
4 år

4 år og middagslur

Hej Helen

Min dreng er netop fyldt 4 år. Og først får du lige lidt kort forhistorie:

Han er født ekstremt for tidligt og har naturligt nogle udfordringer i forbindelse med det, men han har altid sovet godt, og vi har prioriteret at give ham så meget søvn som muligt. Vi har altid haft et godt samarbejde, først med dagplejen og nu med børnehaven, jeg synes egentlig at der stort set er blevet lyttet til os og til vores drengs behov. Han bliver stadig fulgt og det går stille og roligt den rigtige vej.

Men, udfordringen er nu, at børnehaven har en regel om, at når børn bliver 4 år, så er det slut med at sove til middag. Jeg vil dog meget gerne holde fast i, at han stadig skal sove ...

Annonce

... middagslur. Det fungerer rigtig godt, han er super træt midt på dagen og vi har ingen problemer med at putte ham om aftenen. Han sover også middagslur derhjemme.

Så jeg vil egentlig høre dig, hvad du tænker? Skal han stoppe med at sove til middag, fordi han nu er blevet 4 år og derfor "for gammel" til middagslur, eller skal jeg holde fast i, at de stadig skal putte ham til en middagslur? Jeg vil jo gerne gøre det, som er bedst for ham, men jeg vil naturligvis ikke skabe en konflikt med børnehaven, hvis det er rigtigt, at han har godt af at lege og være med sammen med de andre børn, nu hvor han er 4 år, og derfor ikke længere bør puttes midt på dagen.

Hvad tænker du?

Kærlig hilsen
Mor M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

18. juni 2024 | Sygdom | 4 år, 2 mdr.

4-årig med kæmpe nedsmeltninger og anderledes adfærd

Kære Helen, Jeg har med stor glæde læst dine bøger og mange brevkassesvar...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor