Svar: Svøb - del 2
12. juni 2023
Alder:
4 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev, det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne uddybe mit tidligere svar:)
Det er super godt, at du efter et par dage allerede oplever, at du om natten kan putte din dreng uden svøb. Det lyder som om, at lillebror falder fint i søvn uden svøbet, og det er jo en rigtig god start:)
Når han vågner efter 30-40 minutter, så er det fordi, han der går fra et søvnstadie til et andet, og dette skift er svært for ham. Det er dog helt normalt, at han vågner let op, og når han har denne opvågning, så er det vigtigt, at han oplever det samme, som da han faldt i søvn. Det vil sige, at hvis han f.eks. er faldet i søvn i din favn, så vil han savne din favn og have brug for din favn for at sove videre, hvis han er faldet i søvn med dit bryst i munden, så vil han savne brystet og have brug for det, for at sove videre, hvis han er faldet i søvn med vuggen eller trillen, så vil han savne dette og have brug for det, for at sove videre... det handler om søvnassociationer.
Du fortæller, at han om dagen ofte falder i søvn selv eller med lidt vuggen med barnevognen, og du stopper inden han sover helt, så han selv finder ind i søvnen - det er jo super godt! Det skal du endelig blive ved med, for I er på rette vej. Udfordringen hos jer tænker jeg er, at han siden 5 ugers alderen har lært at skulle vugges undervejs i søvnen, og selvom han nu nogle gange kan falde i søvn uden bevægelse, så er han stadig vænnet til at det kræver bevægelse at komme fra et søvnstadie til et andet.
Derfor er min anbefaling, at du lægger dig med ham for netop at lære ham at sove uden bevægelse. Du nævnte i dit tidligere brev, at du var stresset over situationen og ikke kunne holde til det, og du nævnte også at du ofte forsøgte at få sovet lidt de første ca. 40 minutter, hvor han sov for selv at få lidt hvile. At du lægger dig med ham i dobbeltsengen vil derfor både hjælpe ham med at lære at sove uden at skulle være i bevægelse, og det vil også hjælpe dig til at få lidt ro og hvile.
I har hos jer også den udfordring, at lillebror både svøbes og sover i lift. Liften er for lille til ham, han er fysisk vokset ud af den og skal ikke længere puttes i den. Og svøbet begrænser hans bevægelser, det irriterer ham, så han ikke kan bruge sin arme og ben, ikke kan skifte side, finde en stilling, som passer ham, når han sover, det lyder som om, at svøbet er med til at give ham en følelse af at være "fastlåst". Samtidig bliver svøbet let for varmt nu.
Du fortæller, at du putter hans arme godt under dynen, efter 3 timer begynder han at bakse rundt med armene, du forsøger at holde hans hænder i ro, putter den ene arm i hans sovepose, så er der ro i lidt tid, men så må den anden arm pakkes væk, efter et par timer, vil han gerne have armene fri igen... Det tænker jeg handler om, at han stille og roligt viser behov for at slippe for svøbet. Han har brug for netop at kunne bevæge sig. Derfor skal han ud af det svøb...
Din beskrivelse får mig til at tænke på, om du godt ved, at når børn sover godt, så sover de i det der kaldes HURRA-stilling. Det vil sige, at de ligger med armen løftet og hænderne op langs hovedet? Vi kalder det sådan, fordi det er det billede på at stå med et flag i hver hånd og sige hurra-hurra... Måske tror du, at han skal sove med hænderne ned langs siden, men det skal han faktisk ikke...
Når jeg anbefaler dig, at du samler hans hænder, når du ligger sammen med ham i dobbeltsengen, så er det, fordi du der kortvarigt kan hjælpe ham til ro. I skal øve skiftet fra svøb og til at sove uden, og det kan her hjælpe at samle hans hænder på hans brystkasse, så du på den måde hjælper ham med fysisk at holde sammen på sig selv, men når roen er faldet over ham, så slipper du ham naturligt og han sover videre uden at være holdt og han kan så selv lægge sine hænder og arme, som han føler behov for - også lægge dem i HURRA-stilling.
Du må naturligvis gerne holde ham i hånden, hvis du fornemmer, at det virker, men at "holde i hånden" er ikke det samme som at "samle hans hænder", og effekten er ikke den samme:) Måske kan du starte med at samle hans hænder og derfra gå til at holde i hånden. Og så vil introduktionen af en putteklud eller en lille blød kanin eller andet være en god idé, for gradvist vil han naturligt også kunne holde i den, samtidig med at den kan dufte af dig og igen virke genkendelig og tryg.
Det lyder som om, at du er begyndt at amme ekstra meget - og det var ikke tanken. Du må naturligt gerne give ham brystet, hvis han vågner op og ikke kan finde ro uden, men min tanke var ikke, at du skulle begynde at sætte amningen ekstra op nu...
Du skal være opmærksom på, at ligesom børn i denne alder har tendens til at slatsove lidt, så har de ofte også tendens til at slatspise. Han er nu langt mere opmærksom på verden, følger mere og mere bevidst med i, hvad der sker omkring jer og det betyder at når han dier, så vil han ofte lade sig forstyrre. Han tager fat, slipper brystet, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper atter og begynder at pludre med dig. Han tager fat igen, og så kommer far eller en af de ældre søskende ind af døren og pludselig er det sjovere og mere spændende at kikke efter dem. Så han spiser måske ikke helt færdig, og vil så søge brystet lidt ekstra.
Der er der i princippet ikke noget i vejen for og da han også lider af silent refluks, kan det være godt med lidt mindre måltider og hyppigere måltider. Men, det kan være lidt problematisk i forhold til søvn, fordi han sover bedst og i længere tid, hvis han har fået tilstrækkeligt med mælk. Du skal derfor være ekstra opmærksom på, at han drikker mælk nok, når han ammes, så han ikke "slatspiser" for meget og derfor også "slatsover" lidt for meget.
Det er i 3-4 måneders alderen at søvnen begynder at indeholde flere stadier, og det er først omkring 8-9 måneders alderen at søvnen rigtigt begynder at ligne vores søvn. I den alder kommer så separationsfasen, som kan give søvnproblemer, men det er en anden problematik. Det er mere for at sige, at de opvågninger, som hænger sammen med skift i søvnstadie godt kan vare lang tid.
Når det så er sagt, så vil de fleste opleve en ændring i 5-6 måneders alderen ofte sammenhængende med, at barnet i denne alder begynder at kunne have lidt længere og mere aktive vågenperioder og stille og roligt også begynder med skemad. Der kommer således en anden rytme i denne alder, hvilket naturligt er med til at påvirke søvnen.
Så for at opsummere lidt, så ja, jeg tænker, at du skal lade ham forsøge at styre sine arme lidt selv. Du kan prøve at samle hans arme for at hjælpe ham med at holde sammen på sig selv, men når der er ro på, så slippe ham. Og du skal være opmærksom på, at børn naturligt ofte sover i HURRA-stilling og ikke med armene ned langs siden.
Han skal ud af lift og svøb, og han skal lære at komme videre i søvnen uden bevægelse, og jeg anbefaler, at du forsøger at lære ham det ved at lægge dig med ham. Du behøver ikke lægge dig med ham til alle lure, men hvis du lægger dig med ham enten til formiddagsluren eller middagsluren, så hjælper du ham med gradvist at lære det, du kan evt. skifte lidt mellem hvilken lur du vælger fra dag til dag. Og når du der hjælper ham med at komme videre i søvnen ved at holde hans hænder, kærtegn lidt, måske vugge ham lidt med en hånd på hoften, men hvor han ligger ved siden af dig, indføre en klud, puttekanin osv. så kan du overføre dette til barnevognen, så det er samme måde, du hjælper ham på der.
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske