Svært ved at falde i søvn i sin seng

12. juni 2023

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Svært ved at falde i søvn i sin seng

Hej Helen.

Nu står vi igen og kunne virkelig godt bruge et af dine gode råd.

Føljetonen med vores sensitive dreng fortsætter. Han er nu halvandet år (om to uger), og jeg ved, at det er en urolig fase, men han har utroligt svært ved at finde søvnen i sin egen seng.

Han er nu vænnet helt fra flasken (også vandsutteflasken) og tager kun en kort tår af normal vandflaske om natten på de varme nætter. Langt fra hver nat, så det er på plads og har resulteret i, at han har sovet igennem flere gange nu, hvilket aldrig nogensinde er sket før i hans liv. Jeg kan slet ikke få armene ned. :)

I dagplejen blev han konstateret sensitiv og er nu hjemme hver tirsdag, når der er legestue, da han ikke kan overskue for meget vimseri og for mange børn. Han kan godt overskue andre børn, hvis bare de ikke vimser rundt om ham eller rører ved ham, men i legestuen kan han ikke trække sig fra det. Med storesøster er han tryg og kan bedre overskue andre børn sammen med hende.

Vi har fået et godt samarbejde op at køre med dagplejeledelsen, og han tæller nu for to børn det næste halve år, hvilket sætter en begrænsning på gæstebørn og det samlede antal af børn, der må være til stede ud over ham. Derudover er der kommet nogle konsulenter på, som skal hjælpe med råd til at skærme ham lidt nede i dagplejen, og dagplejemor er guld værd og forstår fuldstændig hans univers og opfattelse af tingene.
Det hele har haft en øjeblikkelig og positiv effekt, så så langt, så godt.

Men ... det kniber meget med at falde i søvn i egen seng. Han har længe sovet i vores soveværelse, fordi han sov så uroligt med mange opvågninger. Der var den ene side taget af sengen, men i takt med, at han kunne gå, satte vi selvfølgelig siden på uden de store protester. Han nyder at kunne stå op i sengen, og jeg synes, han virker klar til at komme på eget værelse nu.

Før faldt han jo i søvn med flasken, og jeg synes, det gik ok med at få ham til at sove uden den, men nu har vi ramt en fase, hvor han først er træt meget sent og også er meget urolig og bliver ked af det. Derudover har der været tænder, og som den sensitive, lille fyr han er, bliver han voldsomt ked af det, når noget forstyrrer ham eller går ham på. Han ...

Annonce

... bliver noget så gal og irriteret og indikerer klart "gå væk, forstyr mig ikke".

Der er ikke det, vi ikke har prøvet. At synge for ham, haft stjernehimmel, beroligende musik, prøvet med bad hver aften, siddet med ham mellem benene, givet ham nussedyr osv. osv. osv. Intet lader til at have den store effekt. Han spiser godt og er åbenlyst træt, men bliver ekstremt ked af det, hver gang han er ved at lægge sig eller falde hen. Til sidst ender det med, at han sætter sig op og vågner helt, og så er løbet kørt, og vi kæmper for, at han ikke skal vække storesøster, som virkelig også har brug for sin søvn. Vi har også prøvet at rykke puttetidspunkt, til han var virkelig træt. Også uden den helt store effekt.

Så kommer han ned i sin barnevogn, og den har han altid elsket, og her kan vi lægge ham en time tidligere end ovenpå. Hans opvågningstidspunkt er altid det samme uanset puttetidspunkt. Han har åbenbart et indbygget ur. :)

Barnevognen har en dejlig søvndyssende effekt på ham, og jeg fornemmer ikke, at det er, fordi han som sådan har behov for at blive trillet i søvn, for det bliver han ikke i dagplejen eller til middagsluren. Men det er tydeligt, når man lægger ham der, at han godt kan blive ked af det, men meget nemmere finder søvnen og putter sig. Der sætter han sig ikke op. Senere kan vi som regel bære ham op i sin egen seng, når vi selv går i seng, og så sover han videre der, men på det seneste har der været flere opvågninger, så det kan ikke blive ved med at gå.

Jeg synes ellers, at hans seng er lige så huleagtig og hyggelig som barnevognen. Dyne og pude er den samme osv. Jeg ved snart ikke rigtig, hvad vi skal finde på, og barnevognen er også varm her om sommeren ...

Har du gode råd til, hvad vi kan finde på? Jeg synes virkelig, at vi kæmper.

Og ... når man er en stor dreng, der elsker sin barnevogn, men allerede er på vej ud af en barnevogn med et liggemål på en meter, har du så andre idéer til, hvad man kan gøre fremadrettet? Vi har en Baby Jogger, som han kan være i, men sådan en har jo fempunktssele, så han ikke kan vende sig, hvis han sover der, og madrassen er heller ikke god.

Alle råd modtages med kyshånd. På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
MK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Navlestreng

Navlestrengen forbinder dit barn og dig til hinanden, så længe barnet ligger inde i livmoderen. Navlestrengen går fra babys navle til moderkagen, og det via navlestrengen at dit barn får alt det, som barnet har brug for, når det skal vokse og udvikle sig i livmoderen.

Lige efter fødslen vil navlestrengen stadig forbinde dig og dit barn, og navlestrengen fungerer fortsat lidt. Man kan se, at den pulserer, så barnet får den sidste ilt fra moderkagen.

Når moderkagen...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for kampen i medierne mod ’skrig dig i søvn’ metoden. Den er godt nok sej!

Jeg videresendte dit indlæg fra din egen side til en kollega, som var grædefærdig af tvivl over om hun var en dum og dårlig mor, når hun bare blev ved med at gå ind til sin grædende søn om aftenen. Hun var simpelthen så lettet og følte sig så godt bakket op. Hun havde fået mange ’gode råd’ fra venner og familie, som også havde forsikret hende om at hun både forkælede barnet og gjorde det utrygt (?!?) med sin inkonsekvens og blødsødenhed.

Det er en vigtig, vigtig kamp du kæmper for at få spredt et væsentligt budskab!