Svar: Svøb baby 4 mdr

9. juni 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen igennem længere tid, og nu selv har fået lyst til at skrive:)

Der kan være rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, derfor vil jeg meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Det ene er naturligt lillebrors alder og udvikling. Netop i 3-4 måneders alderen begynder mange børn at powernappe, og det handler i den alder især om 3 ting:

- deres søvn ændrer sig rent fysiologisk, søvnen begynder at indeholde flere stadier, og de har svært ved at gå fra et søvnstadie til et andet, hvorfor de så vågner op.

- de begynder at kunne se længere, fornemmer deres omgivelser langt mere bevidst, får rigtig mange sansestimuli og oplevelser dagen igennem, hvilket kan gøre det rigtig svært for dem at finde ro og sove sammenhængende.

- de er motorisk stærkere, begynder at bruge deres krop mere, sparker med benene, sætter fra, drejer om egen akse, bruger deres hænder mere og mere osv. Så de får let vække sig selv.

At han således vågner op, har brug for din hjælp til at sove videre, har behov for svøbet, for at føle sig holdt (svøbet hjælper ham med ikke at kunne sparke og bruge armene så meget), er altså til en vis grad naturligt i forhold til hans alder.

Men, det dur naturligvis ikke, at du sidder og bruger op til 5 timer hver dag på at få lillebror til at sove. Det har ingen af jer glæde af - heller ikke ham. For det er rigtig vigtigt, at han lærer at sove uden at skulle vugges og bevæges. Ellers har du givet dig selv fast arbejde det næste stykke tid frem, hver gang han skal sove...

Det handler om søvnassociationer, og hvis han falder i søvn med vugning og i liften eller i din favn, så vil han, når han vågner op og registrerer om alt er, som det skal være, savne netop lift, favn og bevægelse og vil ikke kunne sove videre uden. Derfor er det vigtigt, at du arbejder på at lære ham at sove, uden at han skal vugges eller på anden måde bevæges.

Da du ammer ham - og det er rigtig godt og vigtigt, at du giver ham brystet, som en fast del af hans putteritual, - så vil jeg anbefale, at du starter med at lægge dig med ham og amme ham liggende i dobbeltsengen. På den måde kommer han ud af svøbet, han kommer væk fra at skulle svinges i liften, og han lærer at sove liggende stille, men han får stadig dit bryst, bliver fyldt godt op med mælk og får masser af nærhed.

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke kan trille ud af din seng, og det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt, men jeg vil anbefale, at du lægger dig med ham og ammer ham i søvn, så han får lov til at falde i søvn ved siden af dig. Du ligger sammen med ham, og du må meget gerne lægge en hånd på ham, eller du kan samle hans hænder foran på hans brystkasse, så du med dine hænder hjælper ham med at holde samling på sig selv - og han på den måde også lære at sove uden svøbet og uden at være i liften. Første skridt er altså at lære ham at sove uden at skulle vugges og uden at skulle svøbes.

Når han efter 40 minutter vågner, så ligger du klar med dine hænder, evt. med brystet, hvis han virker søgende, og du beroliger og betrygger og hjælper ham på den måde videre ind i søvnen.

Næste skridt vil være, at du begynder at adskille bryst og søvn, så han stadig ammes, men ikke falder i søvn med dit bryst i munden. Han skal stille og roligt nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig og triller om på siden og sover. Så han gradvist lærer, at han ikke behøver falde i søvn med brystet og dermed ikke behøver brystet i munden for at kunne sove.

Og derfra kan du så begynde at amme ham og putte ham i egen seng, eller du kan putte ham i barnevognen, hvor han så kan sove videre.

Da han nu er 4 måneder gammel, så tænker jeg, at han nok er ved at være for stor til liften, og det er også alt for varmt til svøb. Hvis du skønner, at liften giver ham tryghed og ro, så kan du godt starte med at fjerne svøbet, men i en periode fortsat bruge liften i barnevognen, når det er sovetid - op på den måde vænne ham til at sove i barnevognen. Men, det lyder som om, at han egentlig er tryg ved sin barnevogn, og med den alder han har, kan du derfor også tage en beslutning om, at nu er liften blevet for lille og så putte ham direkte ud i barnevognen - altså uden lift og uden svøb.

Det vil være rigtig godt, hvis han kan puttes med en klud, der dufter af dig, fordi det vil minde om at ligge i din favn. Når han ligger tæt hos dig, så kan han mærke dit tøj, fornemme din duft osv. og det virker naturligt beroligende på ham, - dette kan en klud give ham, og den kan derfor fungere som erstatning for dig, og den kan være med til at gøre at skiftet fra favn, og ned hvor han skal sove, bliver mindre voldsomt for ham.

Så er der der med varigheden af søvnen - for han kan naturligt ikke pludselig ...

Annonce

... gå fra at vågne efter 40 minutter til at sove 1.5 time. Men, han har faktisk en rigtig god rytme. Hans indre ur er indstillet på at skulle sove 2.5 time, 1.5 time og 30 minutter, og det er super flot! Det er en rigtig god base at bygge videre på, og det er et rigtig godt arbejde, du der har gjort:)

Jeg vil umiddelbart anbefale, at du forsat arbejder på ca. 3 lure dagligt, men måske skal der byttes om på formiddagslurens og middagslurens længe, så formiddagsluren bliver den korte lur. Det kan også være, at han fremover til sove to eller tre lige lange lure, og det må han også gerne...

Jeg tænker, at du f.eks. kan lægge dig med ham om formiddagen og amme ham i din seng, blive liggende hos ham i starten og hjælpe ham videre i søvnen - og når han så har sovet måske en en god times tid til halvanden og igen vågner op, så tager du ham op der. Du skal ikke forsøge at få ham til at sove videre endnu engang. I stedet står I op, leger, tumler, hygger, pludrer osv.

Og så vil jeg anbefale, at du lægger et bad ind midt på dagen. Badet vil være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og badet skal afsluttes med lidt massage, blive smurt med lidt creme osv.

Derefter skal han ammes, og så skal han puttes til sin middagslur. Badet vil ofte være med til at aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt, og det vil ofte også være med til at forlænge hans vågenperiode en lille smule, så han er rigtigt træt og parat til at sove, når det så er sovetid. Og hvis han så fyldes godt op med mælk, så er der en god mulighed for, at han kan sove en længere middagslur. Om den vil vare 1.5 time og dermed nogenlunde samme tid som formiddagsluren eller om den vil være længere, det må tiden vise.

Sover han 1.5 time til formiddag og middag, så vil hans 3. lur måske også begynde at vare 1.5 time - og det er igen helt okay - samlet set får han så præcis samme mængde søvn, som du hjælper ham til at få nu, og han får sit søvnbehov rigtig fint dækket. Og sover han halvanden time, så kommer han rigtig fint igennem søvnens forskellige stadier og får rigtig god effekt af sin søvn.

Du må prøve at vurdere, hvorvidt det vil være en god idé, at du lægger dig med ham til alle lurene lige nu for at vænne ham til ikke at skulle bevæges, eller om du f.eks. vil putte ham i barnevognen til middagsluren. Som jeg læser dit brev, så puttes han normalt fint i sin vogn, så det kan du godt holde fast i. Og hvis han så vågner i løbet af luren, så kan du forsøge at berolige med dine hænder, kluden der dufter af dig, - alt det, som du forsøger at hjælpe ham med, når han ligger ved siden af dig i dobbeltsengen (dog ikke amning igen, for det er meningen, at han skal blive liggende i vognen:)).

Så for at opsummere og svare på dine spørgsmål:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ad 1) Jeg tænker, at du skal tage en beslutning om, at nu er det slut med både lift og svøb. Liften er for lille og svøbet for varmt. Derudover så skal du lige nu lægge dig med ham og amme ham, når han skal sove, så du på den måde vænner ham til, at han ikke behøver være i bevægelse.

Ad 2) Det er klart! Du har brug for tid til dig selv og jeres andre børn, og lillebror har også brug for at lære at sove uden så meget hjælp. Det er helt okay, det er et helt reelt behov for hele familien, at I får ændret lidt på tingene nu:)

Ad 3) Han lyder til at være parat. Svøbet er som sagt for varmt, men samtidig viser han også ofte tegn på at ville bryde ud af sit svøb. Han falder ikke til ro af det, det lyder snarere som om, at det begynder at irritere ham. Han har brug for at kunne sparke med benene, slå ud med armene, dreje lidt på sig osv. også under søvn - han ligger ikke længere stille, men har brug for at kunne flytte på sig, og det hindrer svøbet og også liften ham i.

Ad 4) Du skal forsøge at finde balancen mellem at sikre ham tilstrækkeligt med søvn, men også give dig selv lidt "fri" en gang imellem, så hans lure bruges til andet end vugning for at holde ham sovende. Du skal indstille dig på, at det naturligt vil tage lidt tid, og at ændringer ikke altid sker fra den ene dag til den anden, men med den nuværende rytme, så er I faktisk rigtig godt i gang. Også selvom hans rytme vil ændre sig, så han måske begynder at sove 2 eller måske 3 lige lange lure.

Måske vil en rytme hos jer komme til at se således ud:

Vågner ca. 7.30
Aktiveres godt og I leger, hygger, pludrer
Formiddagslur ca. 10-11.30
Aktiveres godt, kommer f.eks. i bad her
Middagslur 14-15.30
Aktiveres, leger, hygger, tumler, pludrer
Dagens 3. lur 17.30-19
Godnat ca. 21.30

Hvis han sover lidt kortere formiddag og eftermiddag og forlænger sin middagslur eller ændrer på anden vis, så er det naturligvis helt okay, så længe han samlet set får sin søvn, og han stille og roligt også lærer at sove mere eller mindre uden din hjælp:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for hjælpen - det virker!!

Jeg vil takke dig for din støtte i vores søvnprojektet. Det virker så godt, at vi indimellem synes det er for godt/let til at være sandt. I går havde jeg veninder på besøg og alligevel var det så let som ingenting. Det er en lettelse og putningen er blevet en fornøjelse for alle parter.

Det var lange 5 uger for at få det til at fungere, men det hele værd!

Tusinde tak for din støtte.

Fra to nu langt mindre trætte forældre