Brev:
Svøb baby 4 mdr
9. juni 2023
Alder:
4 mdr.
Svøb baby 4 mdr
Kære Helen.
Jeg har læst mange af dine breve gennem årerne og som 3 gangs mor troede jeg at jeg havde styr på det meste, men jeg må erkende at jeg virkelig har brug for hjælp.
Vores søn på godt 19 uger er 30-40 min barn om dagen. Han er en stor dreng på vej mod de 8kg og 68 lang. Det startede ellers godt med en baby der bare sov de første 5 uger og vi troede vi endelig havde fået en sovebaby og jeg for første gang ville kunne nyde min barsel. Vores to første børn sov også kun 30 min af gangen om dagen og jeg brugte al min tid på at gå med barnevognen for at få dem til at sove videre. De lærte det først meget sent og blev aldrig super sovere om dagen.
Da vores lille dreng begyndte på det samme efter de 5 uger løb det mig koldt ned ad ryggen og jeg fik nærmest stress allerede der! Nå, men der var jo ikke noget at gøre.
Han ammes før sin lur, svøbes og puttes i sin lift. Herefter stilles han i soveværelset og når han begynder at vågne er jeg der med det samme og vugger ham videre i liften i mine arme. Jeg har forsøgt at gøre det samme i barnevognen (både inde og ude), men jeg kan ikke forlænge ham deri. Heller ikke selvom jeg går med vognen eller den står stille og jeg så triller med den osv. beroligende hænder og sshh virker ikke og han tager ikke sut.
Det vil sige at jeg nu i knap 4 mdr har siddet på et værelse hver eneste dag i knap 5 timer om dagen for at vugge ham videre.
Han sover 3 lure dgl: 2,5 time, 1,5 time og så 30 min ude i sin barnevogn hvor jeg ikke hjælper ham videre. Han kan fint falde i søvn i sin barnevogn, men bare ikke vugges videre. Så snart jeg tager liften op og vugger ham sover han.
Ex på en lur: sover selv 40 min, vugges videre ca 30 min, sover igen selv ca 40 min, vugges og sover så selv til han vågner.
Problemet er at mine arme og ryg ikke kan mere! Han er for tung, liften er for lille og jeg tror gerne han vil ud af sit svøb! Om natten er han også svøbt i en sovepose (mere plads til arme og ben) og vågner ikke efter 30-40 min, men er meget urolig. Han okser rundt med arme og ben og jeg har forsøgt at give ham en hånd fri, men når han så vågner for mad er det svært at få ro på ham igen.
Derfor:
1) hvordan får jeg ham ned i barnevognen og ud af sit svøb så jeg ikke skal vugge ham hele tiden?
2) jeg har snart brug for at han kan sove lidt selv. Jeg når intet herhjemme og er ikke tilstede overfor vores andre børn. Jeg er stresset og ked af at sidde på et værelse hver dag. Dog gør jeg det selvfølgelig for han er slet ikke frisk efter kun 30 min lur. Når han sover de første 40 min skynder jeg mig også at sove. Når han sidst i luren forhåbentlig også sover lidt selv løber jeg rundt for at nå praktiske ting. Jeg sidder aldrig bare og har 5 min ro.
3) hvad er tegnene på at han ikke skal svøbes mere? Han kan godt trille men gør det ikke hver dag. Når han er i sin sovepose til natten trækker han benene op og sparker med dem og armene forsøger han at få op til munden/hovedet. Om dagen forsøger han også at få armene fri.
4) skal jeg blot acceptere at han sover sådan og evt kun hjælpe ham videre en gang om dagen og så have en træt mand resten af dagen?
Jeg tror jeg har læst alt om søvn, søvnstadie skift osv så jeg ved godt det er der han har problemer og jeg kan også se hvordan han kæmper for at blive i søvnen, men desværre vækkes helt op når han skal skifte fra dybsøvn over i den lette.
Vores dag:
Vågner ca 7.30
Vi aflevere storesøster i børnehave, rydder op i køkkenet osv.
Lur: 10-12.30
Aktiveres godt, går tur, leger osv.
Lur: 14.30/15-16/16.30
Aktiveres
Lur: 18.30-19
Godnat ca 21.
Han ammes før/efter hver lur og hvis han ellers melder sig. Nætterne har jeg ikke tal på, nogle gange 3 andre gange mange flere. Jeg har læst din bog om søvn :)
Det var meget langt, men jeg er udkørt!
Med venlig hilsen
mor :)