Svar: Hvordan ændre putteritual?
7. juni 2023
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Stina
Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar - jeg vil naturligvis gerne hjælpe dig igen:)
Det er rigtig godt, at I har fået indført en nogenlunde fast stå op tid om morgenen. Det er også rigtig fint, at du og far skiftes til at putte, så I holder fast i, at I begge naturligt kan have denne rolle - men det er naturligvis uholdbart, hvis du skal bruge 3 timer på putning, ligesom en time også er lang tid.. også selvom I gerne vil prioritere det, og du synes det er "ren-mor-hygge";)
Jeg har i et af mine tidligere svar beskrevet, hvordan I kunne afkorte middagsluren gradvist og rykke puttetidspunktet frem. Det lyder ikke som om, at I har kunnet få dette til at fungere, og med den alder jeres dreng har nu - og det faktum, at han i børnehaven ofte kan nøjes med 1.5-2 timers middagslur, så synes jeg faktisk, at I skal vække ham, når han sover længere midt på dagen.
I skal gå ud fra, at han har behov for 12 timers søvn i døgnet nu, og det er rigtig fint, at han stadig får sin middagslur, da den giver ham en masse godt, men som udgangspunkt burde han ikke have behov for mere end 1.5 times søvn midt på dagen. Når han har det lige nu, så er det naturligvis, fordi han ofte falder meget sent i søvn - og fordi I naturligt vækker ham om morgenen, så han ikke sover for længe der. Hvilket I som sagt skal blive ved med. MEN, I er nødt til at afkorte dagssøvnen for at få forlænget hans nattesøvn.
Han har en alder nu, hvor han gradvist vil begynde at kunne undvære sin middagslur, og hvor han naturligt også gerne vil kunne lege med de andre og ældre børn i børnehaven midt på dagen, og selvom han stadig har glæde af sin lur, så behøver den ikke vare 2-3 timer.
Hvis han f.eks. starter dagen kl. 07 og sover til middag mellem 12-13.30/14, så kan han blive puttet til natten kl. ca. 21. På den måde får han samlet sine 12 timer søvn i døgnet. Stille og roligt vil han naturligt kunne nøjes med at sove en time til middag, og kan så puttes allerede kl.20 - og han vil på den måde stadig få sit søvnbehov rigtig godt dækket og vil stadig også få et afbræk midt på dagen, så længe han har behov for det:)
Og ja, jeg synes det lyder som en god idé, hvis du kan begynde at putte ham i egen seng, så han lærer at sove der. Og ja, du må meget gerne forklare ham, at det er sådan, det foregår nu. Du og far skal naturligvis stadig skiftes til at putte, sidde hos ham, læse historie osv. og udnytte, at han sprogligt er rigtig godt med og derfor godt forstår små aftaler :)
Og så skal I netop bruge godnatlæsningen til at få ham til at ligge i sengen - altså bruge det putteritual, som I allerede har, men hvor I nu sidder på en stol ved siden af sengen, læser højst, viser ham billeder osv. I må meget gerne sige "læg dig ned skat", så han selv lægger sig - og sige f.eks. "så læser jeg videre". Så han på den måde huskes på, at han skal ligge ned og så læser I - hvis han hopper rundt, så kan I ikke læse og ikke vise ham billeder.
Trygheden og nærheden får han naturligt stadig ved, at du er der, sidder ved sengekanten osv. når han skal sove. Han ligger ikke alene, han kan være helt tryg. Det kan også være en god idé at give ham en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende - det kunne f.eks. også være en af dine aflagte t-shirts, så han på den måde har lidt af mor hos sig og kan putte sig med det.
Derudover, så er det naturligvis vigtigt, at du giver ham masser af knus, kys og kram, når du er hjemme. Det er helt okay, hvis han har savnet dig og helt naturligt, at han lige har brug for at få sit mor-depot tanket lidt ekstra op, når I har været adskilt i løbet af dagen. Derfor er det godt, hvis I kan bruge lidt ekstra tid sammen om eftermiddagen. Du kan f.eks. lave en traditionen med ham om, at I sætter jer og læser en bog, når I kommer hjem, så han der kan få lov at lande og netop mærke dig tæt på.
Det kan også være en god idé, at du lader ham være med i madlavningen, borddækningen osv. Så I bruger tid sammen, og er sammen om tingene - fordi han så netop mærker, at du rigtig gerne vil ham. Han har brug for masser af nærhed, når I ses, og brug for at være sammen med dig og dele ting med dig om aftenen - og så er du der naturligt stadig, når han skal puttes (ligesom far naturligt skal gøre det samme:)).
Jeg tænker, at når det lige nu er så svært for ham at falde i søvn, når I putter, så er det højst sandsynligt, fordi han ikke er træt nok. Hvis han har sovet 2-3 timer til middag og er stået op kl. 07, så kan han naturligt ikke falde i søvn før klokken er 22... Derfor er I nødt til at afkorte middagsluren, så der er en bedre balance mellem dagssøvn og nattesøvn - og så aftenerne ikke skal bruges på timevis putning.
Og ja, I kan godt vække ham, selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes. Det er jo ikke et spørgsmål om, at I fjerner luren fra ham, han får stadig sin middagslur, den er blot kortere, og hans søvnbehov bliver naturligt stadig dækket, dog med en længere nattesøvn. Og det er helt okay i forhold til hans alder og den situation, som du beskriver :)
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske