Svar: Hvordan ændre putteritual?

7. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Kære Stina

Tak for dit brev, dejligt at høre, at du har haft glæde af mine tidligere svar - jeg vil naturligvis gerne hjælpe dig igen:)

Det er rigtig godt, at I har fået indført en nogenlunde fast stå op tid om morgenen. Det er også rigtig fint, at du og far skiftes til at putte, så I holder fast i, at I begge naturligt kan have denne rolle - men det er naturligvis uholdbart, hvis du skal bruge 3 timer på putning, ligesom en time også er lang tid.. også selvom I gerne vil prioritere det, og du synes det er "ren-mor-hygge";)

Jeg har i et af mine tidligere svar beskrevet, hvordan I kunne afkorte middagsluren gradvist og rykke puttetidspunktet frem. Det lyder ikke som om, at I har kunnet få dette til at fungere, og med den alder jeres dreng har nu - og det faktum, at han i børnehaven ofte kan nøjes med 1.5-2 timers middagslur, så synes jeg faktisk, at I skal vække ham, når han sover længere midt på dagen.

I skal gå ud fra, at han har behov for 12 timers søvn i døgnet nu, og det er rigtig fint, at han stadig får sin middagslur, da den giver ham en masse godt, men som udgangspunkt burde han ikke have behov for mere end 1.5 times søvn midt på dagen. Når han har det lige nu, så er det naturligvis, fordi han ofte falder meget sent i søvn - og fordi I naturligt vækker ham om morgenen, så han ikke sover for længe der. Hvilket I som sagt skal blive ved med. MEN, I er nødt til at afkorte dagssøvnen for at få forlænget hans nattesøvn.

Han har en alder nu, hvor han gradvist vil begynde at kunne undvære sin middagslur, og hvor han naturligt også gerne vil kunne lege med de andre og ældre børn i børnehaven midt på dagen, og selvom han stadig har glæde af sin lur, så behøver den ikke vare 2-3 timer.

Hvis han f.eks. starter dagen kl. 07 og sover til middag mellem 12-13.30/14, så kan han blive puttet til natten kl. ca. 21. På den måde får han samlet sine 12 timer søvn i døgnet. Stille og roligt vil han naturligt kunne nøjes med at sove en time til middag, og kan så puttes allerede kl.20 - og han vil på den måde stadig få sit søvnbehov rigtig godt dækket og vil stadig også få et afbræk midt på dagen, så længe han har behov for det:)

Og ja, jeg synes det lyder som en god idé, hvis du kan begynde at putte ham i egen seng, så han lærer at sove der. Og ja, du må meget gerne forklare ham, at det er sådan, det foregår nu. Du og far skal naturligvis stadig skiftes til at putte, sidde hos ham, læse historie osv. og udnytte, at han sprogligt er rigtig godt med og derfor godt forstår små aftaler :)

Og så skal I netop bruge godnatlæsningen til at få ...

Annonce

... ham til at ligge i sengen - altså bruge det putteritual, som I allerede har, men hvor I nu sidder på en stol ved siden af sengen, læser højst, viser ham billeder osv. I må meget gerne sige "læg dig ned skat", så han selv lægger sig - og sige f.eks. "så læser jeg videre". Så han på den måde huskes på, at han skal ligge ned og så læser I - hvis han hopper rundt, så kan I ikke læse og ikke vise ham billeder.

Trygheden og nærheden får han naturligt stadig ved, at du er der, sidder ved sengekanten osv. når han skal sove. Han ligger ikke alene, han kan være helt tryg. Det kan også være en god idé at give ham en putteklud, slaskedukke, bamse eller lignende - det kunne f.eks. også være en af dine aflagte t-shirts, så han på den måde har lidt af mor hos sig og kan putte sig med det.

Derudover, så er det naturligvis vigtigt, at du giver ham masser af knus, kys og kram, når du er hjemme. Det er helt okay, hvis han har savnet dig og helt naturligt, at han lige har brug for at få sit mor-depot tanket lidt ekstra op, når I har været adskilt i løbet af dagen. Derfor er det godt, hvis I kan bruge lidt ekstra tid sammen om eftermiddagen. Du kan f.eks. lave en traditionen med ham om, at I sætter jer og læser en bog, når I kommer hjem, så han der kan få lov at lande og netop mærke dig tæt på.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan også være en god idé, at du lader ham være med i madlavningen, borddækningen osv. Så I bruger tid sammen, og er sammen om tingene - fordi han så netop mærker, at du rigtig gerne vil ham. Han har brug for masser af nærhed, når I ses, og brug for at være sammen med dig og dele ting med dig om aftenen - og så er du der naturligt stadig, når han skal puttes (ligesom far naturligt skal gøre det samme:)).

Jeg tænker, at når det lige nu er så svært for ham at falde i søvn, når I putter, så er det højst sandsynligt, fordi han ikke er træt nok. Hvis han har sovet 2-3 timer til middag og er stået op kl. 07, så kan han naturligt ikke falde i søvn før klokken er 22... Derfor er I nødt til at afkorte middagsluren, så der er en bedre balance mellem dagssøvn og nattesøvn - og så aftenerne ikke skal bruges på timevis putning.

Og ja, I kan godt vække ham, selvom børn som udgangspunkt ikke skal vækkes. Det er jo ikke et spørgsmål om, at I fjerner luren fra ham, han får stadig sin middagslur, den er blot kortere, og hans søvnbehov bliver naturligt stadig dækket, dog med en længere nattesøvn. Og det er helt okay i forhold til hans alder og den situation, som du beskriver :)

Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke med det projekt :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.