Hvordan ændre putteritual?

7. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Hvordan ændre putteritual?

Kære Helen.

Jeg har tidligere fået god guide af dine råd og skriver nu for at få input til hvordan jeg bedst kan ændre putterutine.

Det tager mig efterhånden 3 timer at putte min søn på 3 -ren mor-hyggge men han får på den måde for lidt søvn..

Vi skiftes til at putte og når det er Far tager det ca en time -lege lidt, læse bog lidt hyl når han skal sove men så sover han.
Med mig er der en del leg, så læse -det er mest ham der læser eller vi læser meget aktivt sammen-det er svært få ham at ligge og lytte, han gør lidt mine til at ville sove i sin egen seng og er et par gange faldet I søvn der men ellers er han nede i den en eller to gange. Typisk vil han gerne have jeg skal fortælle en historie-mens han falder i søvn men ind imellem falder jeg selv i søvn og vrøvler.
Til sidst lægger han sig selv til at sove.

Du har tidligere rådet til at få bedre styr på hans døgnrytme og det er lykkes så langt at han står op samme tid hver dag indenfor en time. Men ...

Annonce

... ligenu er det så endt med lange sene middagslure. Det har ingen betydning for tiden det tager at putte hvad tid han er i seng.

Mine spørgsmål går på om jeg skal ændre gradvist eller i et hug? Overvejer om jeg skal kombinere med at putte ham I sin egen seng?
Det vigtigste er måske hvordan jeg sørger for at han stadig er tryg ved det og -på anden vis- får opfyldt sit behov for nærvær med Mor?
Han er meget 'mor syg' pt -ikke alle dage jeg kan gå mens vi leger - tror det hænger sammen med at jer er gået fuldtid så mange timer i institutionen og han er startet I børnehave for 3 mdr siden. Det er han glad for men sover 'kun' 1,5 til 2 timer til middag der på nær på turdag hvor han ikke sover. mod 3 hjemme.

Han er meget bevidst om at vi skiftes og spørger efter at dét skal være mig men vi holder fast.

Mon man vil kunne tale med ham om ændring af putte måden?
Han er relativt kvik og sprog som en 4-5 årig

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det går bare rigtig godt med vores datter :) Vi har ingen kamp ved sengetid længere, hun er endelig begyndt at gå selv og hun stortrives.

Tak, Cecilies mor