Brev:
Hvordan ændre putteritual?
7. juni 2023
Alder:
3 år, 3 mdr.
Hvordan ændre putteritual?
Kære Helen.
Jeg har tidligere fået god guide af dine råd og skriver nu for at få input til hvordan jeg bedst kan ændre putterutine.
Det tager mig efterhånden 3 timer at putte min søn på 3 -ren mor-hyggge men han får på den måde for lidt søvn..
Vi skiftes til at putte og når det er Far tager det ca en time -lege lidt, læse bog lidt hyl når han skal sove men så sover han.
Med mig er der en del leg, så læse -det er mest ham der læser eller vi læser meget aktivt sammen-det er svært få ham at ligge og lytte, han gør lidt mine til at ville sove i sin egen seng og er et par gange faldet I søvn der men ellers er han nede i den en eller to gange. Typisk vil han gerne have jeg skal fortælle en historie-mens han falder i søvn men ind imellem falder jeg selv i søvn og vrøvler.
Til sidst lægger han sig selv til at sove.
Du har tidligere rådet til at få bedre styr på hans døgnrytme og det er lykkes så langt at han står op samme tid hver dag indenfor en time. Men ligenu er det så endt med lange sene middagslure. Det har ingen betydning for tiden det tager at putte hvad tid han er i seng.
Mine spørgsmål går på om jeg skal ændre gradvist eller i et hug? Overvejer om jeg skal kombinere med at putte ham I sin egen seng?
Det vigtigste er måske hvordan jeg sørger for at han stadig er tryg ved det og -på anden vis- får opfyldt sit behov for nærvær med Mor?
Han er meget 'mor syg' pt -ikke alle dage jeg kan gå mens vi leger - tror det hænger sammen med at jer er gået fuldtid så mange timer i institutionen og han er startet I børnehave for 3 mdr siden. Det er han glad for men sover 'kun' 1,5 til 2 timer til middag der på nær på turdag hvor han ikke sover. mod 3 hjemme.
Han er meget bevidst om at vi skiftes og spørger efter at dét skal være mig men vi holder fast.
Mon man vil kunne tale med ham om ændring af putte måden?
Han er relativt kvik og sprog som en 4-5 årig
På forhånd tak for hjælpen
Med venlig hilsen
Stina