Hvordan ændre putteritual?

7. juni 2023

Kategori:
Alder:
3 år, 3 mdr.

Hvordan ændre putteritual?

Kære Helen.

Jeg har tidligere fået god guide af dine råd og skriver nu for at få input til hvordan jeg bedst kan ændre putterutine.

Det tager mig efterhånden 3 timer at putte min søn på 3 -ren mor-hyggge men han får på den måde for lidt søvn..

Vi skiftes til at putte og når det er Far tager det ca en time -lege lidt, læse bog lidt hyl når han skal sove men så sover han.
Med mig er der en del leg, så læse -det er mest ham der læser eller vi læser meget aktivt sammen-det er svært få ham at ligge og lytte, han gør lidt mine til at ville sove i sin egen seng og er et par gange faldet I søvn der men ellers er han nede i den en eller to gange. Typisk vil han gerne have jeg skal fortælle en historie-mens han falder i søvn men ind imellem falder jeg selv i søvn og vrøvler.
Til sidst lægger han sig selv til at sove.

Du har tidligere rådet til at få bedre styr på hans døgnrytme og det er lykkes så langt at han står op samme tid hver dag indenfor en time. Men ...

Annonce

... ligenu er det så endt med lange sene middagslure. Det har ingen betydning for tiden det tager at putte hvad tid han er i seng.

Mine spørgsmål går på om jeg skal ændre gradvist eller i et hug? Overvejer om jeg skal kombinere med at putte ham I sin egen seng?
Det vigtigste er måske hvordan jeg sørger for at han stadig er tryg ved det og -på anden vis- får opfyldt sit behov for nærvær med Mor?
Han er meget 'mor syg' pt -ikke alle dage jeg kan gå mens vi leger - tror det hænger sammen med at jer er gået fuldtid så mange timer i institutionen og han er startet I børnehave for 3 mdr siden. Det er han glad for men sover 'kun' 1,5 til 2 timer til middag der på nær på turdag hvor han ikke sover. mod 3 hjemme.

Han er meget bevidst om at vi skiftes og spørger efter at dét skal være mig men vi holder fast.

Mon man vil kunne tale med ham om ændring af putte måden?
Han er relativt kvik og sprog som en 4-5 årig

På forhånd tak for hjælpen

Med venlig hilsen
Stina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

Annonce

Viden om børn:

Slå

Det er forbudt ved lov at slå sit barn. Den såkaldte revselsesret blev afskaffet af Folketinget i 1997. At slå sine børn er således en ulovlig måde at opdrage på - og det gælder også "dask over fingrene", hvis det lille barn piller ved noget det ikke må. Et barn der bliver slået vil føle sig mindre værd.

Et barn der bliver slået er udsat for fysisk vold. Det kan være at barnet får en lussing, en endefuld, at barnet bliver sparket, rusket, brændt med cigaretter eller lignende....

Læs mere i Babylex

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.