Svar: Min datter på 4 mdr. græder om aftenen

6. juni 2023

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Pernille

Tak for dit brev, jeg vil rigtig gerne dele lidt tanker med dig :)

Der er sandsynligvis flere ting, som spiller ind hos jer. Det ene er puttetidspunktet - det er ikke sikkert, at din datter er klar til at blive puttet allerede kl. 20, det afhænger af, hvornår hun er stået op af sin sidste lur.

Rigtig mange børn har i 4 måneders alderen en sen rytme og vil ikke være parate til at sove for natten, før klokken måske er ca. 22. Hvis du begynder at putte allerede kl. 20, så er din datter måske ikke parat, og det hele ender derfor med gråd og uro i et par timer. Det er derfor vigtigt, at du ser på hele dagens rytme, for måske skal hun puttes senere...

Du kan gå ud fra, at hun har behov for ca. 15 timers søvn i døgnet. Det er ofte godt fordelt, hvis hun sover ca. 10 timer om natten og 5 timer i løbet af dagen. Dagssøvnen er ofte fordelt på 3 lure. Det vil sige, at nattesøvnen måske godt kan ligge mellem kl. 22 og 08, og så kan hun sove sen formiddagslur, sen middagslur og dagens 3. lur ligger måske tidlig aften...

Derudover, så kan det også handle om, at din datter nu er blevet ældre og langt mere opmærksom. Hun oplever verden mere og mere bevidst, og hun får rigtig mange stimuli i løbet af dagen. Hun skelner mellem, hvorvidt hun er hjemme eller ude, om hun er i din favn eller i favnen på en fremmed. Hun oplever rummet, som hun er i, på en anden måde, hun kan se længere nu osv. Hun får altså rigtig mange oplevelser, og det kan være svært at koble fra og overgive sig til søvnen.

Man taler om "ulvetimen", når børn græder sidst på dagen, og forskere mener, at ulvetimen netop skyldes, at barnet har fået rigtig mange indtryk i løbet af dagen, som det ikke rigtigt kan kapere, fordi det lille barns nervesystem stadig er under udvikling -og det er derfor barnet græder. Hvis dette er rigtigt, så er det netop vigtigt, at man forsøger at skærme lidt ...

Annonce

... for stimuli, og at man ikke forsøger en masse nyt, for at få barnet roligt. Du nævner, at du netop har forsøgt med en masse forskelligt - men intet virker. Hvis vi forestiller os, at hun græder, fordi hun er fyldt godt op med indtryk, så kan både bad, trykmassage, sut, lidt sang, berøring, hvid støj, putteklud osv. godt være for meget for hende - også selvom det lyder som nogle søde og normalt beroligende putteritualer. Måske skal du vælge en enkelt eller to ting ud - f.eks. sutten koblet til puttekluden, der dufter af dig...

Og så tænker jeg, at du måske lige nu blot skal lægge dig med hende i dobbeltsengen, amme hende i søvn i din seng og på den måde hjælpe hende med at koble helt fra. Hun må gerne falde i søvn i din seng, hvis det på denne måde kan skabe ro og gøre, at hun begynder at forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart.

Du fortæller, at putningen lige nu ofte tager 2 timer, og at hun græder on-off hele tiden, det er længe, og det er ikke godt for nogen af jer, hvis hun skal være så ulykkelig. Hun lærer at forbinde det at sove med noget, som ikke er godt - og du vil sandsynligvis opleve, at hendes gråd begynder tidligere og tidligere. Bare I nærmer jer soveværelset, så vil hun begynde at græde....

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derfor er det vigtigt, at du nu får vendt den erfaring og i stedet hjælper hende med at finde ud af, at putning om aftenen er noget dejligt. Og det kan du gøre ved at lægge dig med hende i dobbeltsengen og amme hende der, så hun falder stille og roligt i søvn ved siden af dig. Jeg er med på, at du gerne vil lære hende at sove i egen seng, og det skal hun også nok lære hen af vejen, men hun skal være tryg ved at sove først.

Og så skal hendes puttetidspunkt som sagt naturligt passe - det er vigtigt, at hun er parat til at sove, når du forsøger at putte hende:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Fedt

Små børn har brug for fedt i maden. Det anbefales at tilsætte en tsk fedtstof i hver portion hjemmelavet mad. Det er udmærket at skifte imellem de forskellige typer fedtstof som olie, smør og plantemargarine.

Efter 1 års alderen kan barnet fortsat have behov for at få lidt ekstra fedtstof. Det er især i familier, hvor man spiser meget magert og gerne vil at barnet skal have sunde spisevaner fra starten.

I mager mad er der mange grøntsager, frugt og brød og kun lidt...

Læs mere i Babylex

Krydderurter

På persille, purløg og andre krydderurter og bladgrøntsager som f.eks. spinat og salat, kan der være jord og dermed jordbakterier - selv efter grundig vask. Bakterierne kan vokse, hvis maden gemmes eller ved genopvarmning, og de kan medvirke til dannelse af nitrit. Nitrit kan reagere med blodets hæmoglobin, så det ikke kan transportere ilt rundt i barnets krop.

"Grønt drys"på varm mad må derfor ikke gives til spædbørn og småbørn. Friske krydderurter og bladgrøntsager må dog...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for dit tidligere svar, som gav os meget ro omkring vores 4 uger for tidlig fødte datters måltider.

I det hele taget tak for denne brevkasse, den hjælper mange forældre... jeg er taknemmelig helt inde i mit dybeste over den tid du bruger, dine lange og fyldestgørende svar og din evne til at forstå....!!

Mor til pige født 4 uger for tidligt