Svar: Taber sutten under søvn

4. juni 2023

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Kære Therese

Tak for dit brev, og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til!

Det er helt normalt, at din datter har svært ved at holde sutten i munden. I en alder af 2 måneder, vil hun naturligt begynde at komme fingrene i munden, og hænderne søger naturligt munden, derfor får hun let skubbet sutten ud..

Derudover, så er det faktisk helt normalt, at sutten falder ud af munden undervejs i søvnen. Når hun sover godt og dybt, så slapper hun af i alle sine muskler, også i kæbemusklen, og det betyder, at hun naturligt ikke kan holde fast på sutten - og den falder ud. Det må den gerne. Det er faktisk rigtig godt, hvis hun ikke vænnes til, at sutten skal være i munden hele tiden. Sutten kan bruges som indslumringsmiddel, men når hun sover godt, så må hun gerne tabe sutten:)

Nogle børn får det, som jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn", som netop handler om, at de har vænnet sig til, at sutten skal være i munden hele tiden.

Rigtig mange børn puttes med en sut, og når de så har deres små opvågninger undervejs i søvnen, hvor de naturligt klynker lidt, har brug for en beroligende hånd, måske lidt stillingskift osv. så kommer vi naturligt også sutten i munden på barnet. Men, det ...

Annonce

... er vigtigt ikke per automatik at gøre dette, for så vil man kunne få en situation, hvor barnet netop registrerer, at sutten mangler, og derfor vågner igen og igen i forventningen om, at mor og far kommer den i munden..

Derfor er det rigtig godt, hvis du ikke bevidst arbejder på at lære din datter, at sutten skal være i munden hele tiden, når hun sover, men at du i stedet forsøger netop at hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord, stillingsskift osv. Så dit fokus ligger mere på, hvordan du kan hjælpe hende videre i søvnen, uden at hun behøver noget i munden for at sove videre:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når det er sagt, så kan du naturligvis godt bruge sutten som beroligelse, når hun puttes, det kan være en rigtig god idé til at hjælpe hende til ro. Og det kan være en måde stille og roligt at vænne hende til at sove i f.eks. lift, barnevogn, bedside bed, tremmesengen og uden at være i din favn. Så der er ikke noget i vejen for at sutten bruges her. Du kan med fordel også koble sutten til en sutteklud eller lignende, som kan støtte sutten lidt, når hun har den i munden og ligger med hovedet drejet til siden.

Håber, du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år