Svar: Taber sutten under søvn
4. juni 2023
Alder:
2 mdr.
Kære Therese
Tak for dit brev, og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til!
Det er helt normalt, at din datter har svært ved at holde sutten i munden. I en alder af 2 måneder, vil hun naturligt begynde at komme fingrene i munden, og hænderne søger naturligt munden, derfor får hun let skubbet sutten ud..
Derudover, så er det faktisk helt normalt, at sutten falder ud af munden undervejs i søvnen. Når hun sover godt og dybt, så slapper hun af i alle sine muskler, også i kæbemusklen, og det betyder, at hun naturligt ikke kan holde fast på sutten - og den falder ud. Det må den gerne. Det er faktisk rigtig godt, hvis hun ikke vænnes til, at sutten skal være i munden hele tiden. Sutten kan bruges som indslumringsmiddel, men når hun sover godt, så må hun gerne tabe sutten:)
Nogle børn får det, som jeg kalder for "vanebetinget afbrudt søvn", som netop handler om, at de har vænnet sig til, at sutten skal være i munden hele tiden.
Rigtig mange børn puttes med en sut, og når de så har deres små opvågninger undervejs i søvnen, hvor de naturligt klynker lidt, har brug for en beroligende hånd, måske lidt stillingskift osv. så kommer vi naturligt også sutten i munden på barnet. Men, det er vigtigt ikke per automatik at gøre dette, for så vil man kunne få en situation, hvor barnet netop registrerer, at sutten mangler, og derfor vågner igen og igen i forventningen om, at mor og far kommer den i munden..
Derfor er det rigtig godt, hvis du ikke bevidst arbejder på at lære din datter, at sutten skal være i munden hele tiden, når hun sover, men at du i stedet forsøger netop at hjælpe hende videre i søvnen med kærtegn, beroligende ord, stillingsskift osv. Så dit fokus ligger mere på, hvordan du kan hjælpe hende videre i søvnen, uden at hun behøver noget i munden for at sove videre:)
Når det er sagt, så kan du naturligvis godt bruge sutten som beroligelse, når hun puttes, det kan være en rigtig god idé til at hjælpe hende til ro. Og det kan være en måde stille og roligt at vænne hende til at sove i f.eks. lift, barnevogn, bedside bed, tremmesengen og uden at være i din favn. Så der er ikke noget i vejen for at sutten bruges her. Du kan med fordel også koble sutten til en sutteklud eller lignende, som kan støtte sutten lidt, når hun har den i munden og ligger med hovedet drejet til siden.
Håber, du kan bruge dette lidt videre, og glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske