Svar: Hvordan får vi vores 2 årige til at sove?
2. juni 2023
Alder:
2 år
Kære Susanne
Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)
Jeg har den holdning, at når børn græder, så har gråden en årsag, og hos jer lyder det som om, at gråden skyldes utryghed. Altså at jeres dreng føler sig mere tryg ved at overgive sig til søvnen, når I er der. For når han først sover, så sover han faktisk godt, det er selve det at overgive sig til søvnen, som er svært for ham.
Derfor er jeg ikke tilhænger af, at I begynder at gå fra ham, og han så skal græde - heller ikke selvom det er kortvarigt. Jeg tænker, at det er vigtigt, at han stadig føler sig tryg ved at være i sin seng og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og mit forslag til derfor være, at I forsøger gradvist at vænne ham til, at han godt kan ligge alene i sin seng, det er ikke utrygt, det er ikke farligt, men okay.
Når det så er sagt, så vil jeg også sige, at det er helt i orden og helt naturligt, hvis det tager 15-20 minutter for ham at falde i søvn. Vi voksne bruger ofte også lidt tid på at overgive os til søvnen, og det er vigtigt, at vi prioritere denne tid hos vores børn. Også større børn kan have glæde af, at vi sidder ved sengekanten og læser et par bøger, før de skal sove. Det er derfor rigtig godt, at I bibeholder dette ritual.
Det er også rigtig godt, hvis han kan have en puttebamse eller lignende, fordi den kan fungere som substitut for jer, og den vil også kunne hjælpe ham, når han nogle gange vågner om natten. Men, jeg forstår naturligvis godt, hvis I føler, at 1 time er for lang tid at bruge på putning - især hvis det begynder at blive sådan, at I skal bruge længere og længere tid, hver gang han skal puttes:)
Jeg vil anbefale jer at bruge det, som jeg kalder "stryge-tøj-metoden". Den går ud på, at I efter at have læst historie osv. som I plejer, stiller jer på værelset eller lige ved døren og stryger tøj, lægger vasketøj sammen eller lignende. Det er vigtigt, at I står sådan, at jeres dreng kan se jer, så han ikke behøver rejse sig i sin seng, for at blive betrygget i, at I stadig er der eller er nødt til at stige ud af sin seng for at lede efter jer.
Når I står og lægger tøj sammen eller stryger tøj, så signalerer I, at når han sover, så har I noget kedeligt at lave. Der sker ikke noget spændende, der er ikke noget, som han går glip af, og derfor kan han lige så godt lægge sig til at sove.
Når I står i nærheden og laver noget praktisk, så kan I også tale med ham. Det er faktisk vigtigt, at I småsludrer lidt med ham og ikke ignorerer ham. Han kan kalde "moar?" eller "faar?", og I kan svare "ja, jeg her lige her" eller lignende, så han hører, at I stadig er der, I er ikke forsvundet, selvom I ikke sidder ved siden af sengen. Og han kan samtidig se jer.
At ordne vaske- og strygetøj giver også mulighed for, at I går. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte mere", så går I ud, er kortvarigt væk, og kommer tilbage med en skjorte i favnen, som I så stiller jer og stryger. På den måde kan I vænne ham til, at I går kortvarigt, og I har et formål med at gå, som ikke handler om, at han skal være alene eller falde i søvn alene, men som handler om, at I blot henter en skjorte. På den måde kan I vænne ham til, at det ikke er farligt, at I går, og at han kan stole på, at I kommer tilbage.
Stille og roligt kan I så begynde at forlænge tiden lidt, hvor I er væk. Aldrig så længe, at han begynder at græde, for det er ikke meningen, at han skal blive ked af det og usikker på jer og på, om I kommer tilbage. Men gradvist forlænge tiden, før I kikker ind til ham igen. Det er vigtigt, at han hele tiden er tryg ved at sove og forbinder det at skulle sove med noget rart.
Og næste skridt kan så være, at I begynder at gå mere væk og er væk i lidt længere tid af gangen - f.eks. siger "jeg skal lige ud at tømme opvaskemaskinen, så kommer jeg igen", og han kan høre, at I er i køkkenet, klirrer med glas, tallerkener osv. Han kan høre, at I stadig er der, og han er til den tid vant til og tryg ved at ligge i sin seng, og han ved, at I kommer tilbage efter lidt tid - og han er derfor helt tryg ved at skulle sove.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske