Svar: Hvordan får vi vores 2 årige til at sove?

2. juni 2023

Kategori:
Alder:
2 år

Kære Susanne

Tak for dit brev, dejligt at høre fra dig igen :)

Jeg har den holdning, at når børn græder, så har gråden en årsag, og hos jer lyder det som om, at gråden skyldes utryghed. Altså at jeres dreng føler sig mere tryg ved at overgive sig til søvnen, når I er der. For når han først sover, så sover han faktisk godt, det er selve det at overgive sig til søvnen, som er svært for ham.

Derfor er jeg ikke tilhænger af, at I begynder at gå fra ham, og han så skal græde - heller ikke selvom det er kortvarigt. Jeg tænker, at det er vigtigt, at han stadig føler sig tryg ved at være i sin seng og forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og mit forslag til derfor være, at I forsøger gradvist at vænne ham til, at han godt kan ligge alene i sin seng, det er ikke utrygt, det er ikke farligt, men okay.

Når det så er sagt, så vil jeg også sige, at det er helt i orden og helt naturligt, hvis det tager 15-20 minutter for ham at falde i søvn. Vi voksne bruger ofte også lidt tid på at overgive os til søvnen, og det er vigtigt, at vi prioritere denne tid hos vores børn. Også større børn kan have glæde af, at vi sidder ved sengekanten og læser et par bøger, før de skal sove. Det er derfor rigtig godt, at I bibeholder dette ritual.

Det er også rigtig godt, hvis han kan have en puttebamse eller lignende, fordi den kan fungere som substitut for jer, og den vil også kunne hjælpe ham, når han nogle gange vågner om natten. Men, jeg forstår naturligvis godt, hvis I føler, at 1 time er for lang tid at bruge på putning - især hvis det begynder at blive sådan, at I skal bruge længere og længere tid, hver gang han skal puttes:)

Jeg vil anbefale jer at bruge det, som jeg kalder "stryge-tøj-metoden". Den går ud på, at I efter at have læst historie osv. som I plejer, stiller jer på værelset eller lige ved døren og stryger tøj, lægger vasketøj sammen eller lignende. Det er vigtigt, at I står sådan, at jeres dreng kan se jer, så han ikke behøver rejse sig i sin seng, for at blive betrygget i, at I stadig er der eller er nødt til at stige ud af sin seng ...

Annonce

... for at lede efter jer.

Når I står og lægger tøj sammen eller stryger tøj, så signalerer I, at når han sover, så har I noget kedeligt at lave. Der sker ikke noget spændende, der er ikke noget, som han går glip af, og derfor kan han lige så godt lægge sig til at sove.

Når I står i nærheden og laver noget praktisk, så kan I også tale med ham. Det er faktisk vigtigt, at I småsludrer lidt med ham og ikke ignorerer ham. Han kan kalde "moar?" eller "faar?", og I kan svare "ja, jeg her lige her" eller lignende, så han hører, at I stadig er der, I er ikke forsvundet, selvom I ikke sidder ved siden af sengen. Og han kan samtidig se jer.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At ordne vaske- og strygetøj giver også mulighed for, at I går. I kan f.eks. sige "jeg henter lige en skjorte mere", så går I ud, er kortvarigt væk, og kommer tilbage med en skjorte i favnen, som I så stiller jer og stryger. På den måde kan I vænne ham til, at I går kortvarigt, og I har et formål med at gå, som ikke handler om, at han skal være alene eller falde i søvn alene, men som handler om, at I blot henter en skjorte. På den måde kan I vænne ham til, at det ikke er farligt, at I går, og at han kan stole på, at I kommer tilbage.

Stille og roligt kan I så begynde at forlænge tiden lidt, hvor I er væk. Aldrig så længe, at han begynder at græde, for det er ikke meningen, at han skal blive ked af det og usikker på jer og på, om I kommer tilbage. Men gradvist forlænge tiden, før I kikker ind til ham igen. Det er vigtigt, at han hele tiden er tryg ved at sove og forbinder det at skulle sove med noget rart.

Og næste skridt kan så være, at I begynder at gå mere væk og er væk i lidt længere tid af gangen - f.eks. siger "jeg skal lige ud at tømme opvaskemaskinen, så kommer jeg igen", og han kan høre, at I er i køkkenet, klirrer med glas, tallerkener osv. Han kan høre, at I stadig er der, og han er til den tid vant til og tryg ved at ligge i sin seng, og han ved, at I kommer tilbage efter lidt tid - og han er derfor helt tryg ved at skulle sove.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Røgede fisk og børn

Grillede og røgede fisk kan have et højt indhold af PAH (tjærestoffer), som kan være kræftfremkaldende. Derfor bør man ikke spise store mængder røget og grillet fisk, men det kan indgå som en del af en varieret kost.

Til børn er det en god idé at følge disse råd:

- Anvend så vidt muligt koldrøgning, fremfor varmt røgede fisk.

- Undgå røgeksponering af spiselige flader. På grillen bør fisken pakkes ind i folie.

- Vær opmærksom på at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder