Hvordan får vi vores 2 årige til at sove?

2. juni 2023

Kategori:
Alder:
2 år

Hvordan får vi vores 2 årige til at sove?

Kære Helen.

Lillebror er nu blevet 2 år, og han trives umiddelbart rigtig godt. Vuggestuen melder tilbage, at han nyder dagene der, og når vi henter ham, så virker han altid glad.

Men - han kræver vores tilstedeværelse, når han skal falde i søvn. Vores rutiner om aftenen er sådan, at han ofte får et bad, derefter får han nattøj på, og så skiftes vi til at putte ham i seng. Han er glad for at komme i seng, og vi sidder hos ham og læser nogle bøger, inden han skal sove. Det går alt sammen fint - hvis blot vi sidder der. For hvis vi forsøger at gå fra ham, før han sover, så bliver han fuldstændig ulykkelig. Han skriger/græder voldsomt, indtil vi så kommer ind til ham igen.

Problemet er, at vi forældre oplever, at vi mister vores tid om aftenen. Nogle gange tager det kun 20 minutter, men andre gange kan det ...

Annonce

... tage en time, før han sover. Når han endelig sover, så sover han okay godt. Nogle nætter kan han godt vågne en enkelt gang, hvor jeg er nødt til at lægge mig med ham, men de fleste nætter kan han godt sove videre på egen hånd. Så måske er det et luksusproblem, men vi synes, det er belastende, at det nogle gange skal tage så lang tid.

Kan vi ændre på putteritualet, så det bliver kortere? Vi har jo hørt om "Godnat og Sov Godt", hvilket vi ikke er tilhænger af, men vi er efterhånden der, hvor vi tænker, om løsningen måske er, at gå fra ham, selvom han græder, hvis vi blot vender tilbage igen og igen eller?

Han har altid været svær at få til at sove, hvorfor vi er havnet i denne situation, så vi ved godt, at det sikkert er vores egen skyld, men hvordan får vi det ændret?

Håber du kan hjælpe!

Venlig hilsen
Susanne

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Rotavirus

Rotavirus er den hyppigste årsag til diarré og opkastninger hos spædbørn. De fleste børn smittes mens de er mellem 6-24 måneder. De får kraftige opkastninger, vandig diarré og måske feber og barnet er i risiko for at få væskemangel. Symptomerne kan vare op til 7 dage.

Tegn på væskemangel er tørst, irritation, uro, sløvhed, indsunkne øjne, tør mund og tunge, tør hud og sparsom vandladning. Hvis du ikke kan få dit barn til at drikke og du oplever et eller flere af ovenstående tegn...

Læs mere i Babylex

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det er lige før jeg synes det bliver pinligt at jeg skriver så meget til dig, men dine svar er enormt nyttige og jeg har fået en god tillid til dig, så du kommer til at høre mere fra mig.

Tak fra Sophus´ mor