Svar: Behov for godnathistorie?
6. maj 2023
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Det lyder som om, at I har et rigtig fint putteritual - og det fungerer bare super godt. Jeres datter falder i søvn i egen seng, og hun sover ofte i løbet af 5-10 minutter - det er ligesom det skal være, og jeg kan godt forstå, at du derfor bekymrer dig lidt omkring, hvad udtrapning af flaske mon vil betyde :)
Det er rigtig godt, at jeres datter får en godnatgrød, sammen med denne må du meget gerne tilbyde hende mælk. Det kan være lidt erstatning lige nu, men stille og roligt må du gerne begynde at give hende lidt letmælk af en kop - det kan gives koldt eller lunt, som hun nu bedst kan lide det. Og det vil på sigt erstatte mælken, som hun lige nu får i flasken.
Det vil være rigtig godt, at du i løbet af den næste måned eller to trapper ud af flasken og således giver mindre og mindre, så hun gradvist vænnes til, at hun ikke behøver mælk af flaske, før hun sover. I stedet tilbydes hun som sagt mælk af kop sammen med godnatgrøden, og på skødet kan hun måske en overgang få lidt vand.
Har hun en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Det kan også være en god erstatning for flaske og for dig - og det kan gøre det lettere at flytte hende fra din favn og ned i egen seng, hvis hun har noget at putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en substitut på denne måde, og ofte introduceres denne før godnathistorien.
Mange har også glæde af en godnatsang. Du kan måske sidde og synge lidt for hende, eller du kan tænde for lidt stille musik. Eller du kan introducere en godnathistorie. Det kan både være en historie, som du læser op, eller det kan være en godnathistorie, der handler om hende, og den dag I har haft - så du via lidt historiefortælling får gennemgået dagen og alle oplevelserne og på den måde hjælper hende med at koble fra og finde ro.
Men måske bliver hun forstyrret af din stemme. Det lyder som om, at jeres putteritual lige nu er uden lyd - du sidder med hende, lader hende finde roen i din favn imens hun får sin flaske, og derefter lægges hun over i sin seng - så hvis du pludselig begynder at synge eller læse for hende, så vil hun måske blive forvirret af dette og vil ikke kunne finde ud af, om hun skal sove, eller om hun skal pludre med dig... Derfor er en godnathistorie ikke altid nødvendig - det kommer meget an på situationen, og det enkelte barn.
Hvis du tænker, at det vil være godt med en godnathistorie, så kan du f.eks. læse lidt højt for hende, imens du har hende i din favn, eller du kan putte hende over i sengen og læse lidt for hende, imens hun ligger der. Læse, vise billeder, læse lidt igen. Det skal være meget simpelt og næsten uden tekst, når hun er så lille, som hun er.
Men, som du fortæller det, så tænker jeg, at I lige nu skal prøve, om hun ikke blot kan puttes i sin seng og falde i søvn med dine beroligende hænder osv. som I plejer at gøre - så du ikke ændrer for meget, men forsøger at holde fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt. Hun vil måske have glæde af en puttebamse, putteklud eller lignende, hvis hun ikke allerede har noget sådan.
På sigt kan det sagtens tænkes, at hun vil have glæde af en godnatsang og/eller en godnathistorie eller snak om dagen. Men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt lige nu, faktisk tværtimod. Det lyder som om, at I er nødt til at prøve jer lidt frem. Hvis hun kan puttes uden, så er det helt fint - du behøver ikke læse godnathistorie. Men det kan sagens være, at hun om 3-6 måneder pludselig vil have stor glæde af det. Hun bliver jo ældre og hendes søvnrutiner og behov vil naturligt kunne ændre sig - så at godnathistorien lige nu ikke er nødvendig betyder ikke, at den ikke kan blive det:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske