Svar: Behov for godnathistorie?

6. maj 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære Mor

Det lyder som om, at I har et rigtig fint putteritual - og det fungerer bare super godt. Jeres datter falder i søvn i egen seng, og hun sover ofte i løbet af 5-10 minutter - det er ligesom det skal være, og jeg kan godt forstå, at du derfor bekymrer dig lidt omkring, hvad udtrapning af flaske mon vil betyde :)

Det er rigtig godt, at jeres datter får en godnatgrød, sammen med denne må du meget gerne tilbyde hende mælk. Det kan være lidt erstatning lige nu, men stille og roligt må du gerne begynde at give hende lidt letmælk af en kop - det kan gives koldt eller lunt, som hun nu bedst kan lide det. Og det vil på sigt erstatte mælken, som hun lige nu får i flasken.

Det vil være rigtig godt, at du i løbet af den næste måned eller to trapper ud af flasken og således giver mindre og mindre, så hun gradvist vænnes til, at hun ikke behøver mælk af flaske, før hun sover. I stedet tilbydes hun som sagt mælk af kop sammen med godnatgrøden, og på skødet kan hun måske en overgang få lidt vand.

Har hun en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Det kan også være en god erstatning for flaske og for dig - og det kan gøre det lettere at flytte hende fra din favn og ned i egen seng, hvis hun har noget at putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en substitut på denne måde, og ofte introduceres denne før godnathistorien.

Mange har også glæde af en godnatsang. Du kan måske sidde og synge lidt for hende, eller du kan tænde for lidt stille musik. Eller du kan introducere en godnathistorie. Det kan både være en historie, som du læser op, eller det kan være en godnathistorie, der handler om hende, og den dag I har haft - så du via lidt historiefortælling får gennemgået dagen og alle oplevelserne og på den måde hjælper hende med at koble fra og finde ro.

Men måske bliver hun forstyrret af din stemme. Det ...

Annonce

... lyder som om, at jeres putteritual lige nu er uden lyd - du sidder med hende, lader hende finde roen i din favn imens hun får sin flaske, og derefter lægges hun over i sin seng - så hvis du pludselig begynder at synge eller læse for hende, så vil hun måske blive forvirret af dette og vil ikke kunne finde ud af, om hun skal sove, eller om hun skal pludre med dig... Derfor er en godnathistorie ikke altid nødvendig - det kommer meget an på situationen, og det enkelte barn.

Hvis du tænker, at det vil være godt med en godnathistorie, så kan du f.eks. læse lidt højt for hende, imens du har hende i din favn, eller du kan putte hende over i sengen og læse lidt for hende, imens hun ligger der. Læse, vise billeder, læse lidt igen. Det skal være meget simpelt og næsten uden tekst, når hun er så lille, som hun er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men, som du fortæller det, så tænker jeg, at I lige nu skal prøve, om hun ikke blot kan puttes i sin seng og falde i søvn med dine beroligende hænder osv. som I plejer at gøre - så du ikke ændrer for meget, men forsøger at holde fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt. Hun vil måske have glæde af en puttebamse, putteklud eller lignende, hvis hun ikke allerede har noget sådan.

På sigt kan det sagtens tænkes, at hun vil have glæde af en godnatsang og/eller en godnathistorie eller snak om dagen. Men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt lige nu, faktisk tværtimod. Det lyder som om, at I er nødt til at prøve jer lidt frem. Hvis hun kan puttes uden, så er det helt fint - du behøver ikke læse godnathistorie. Men det kan sagens være, at hun om 3-6 måneder pludselig vil have stor glæde af det. Hun bliver jo ældre og hendes søvnrutiner og behov vil naturligt kunne ændre sig - så at godnathistorien lige nu ikke er nødvendig betyder ikke, at den ikke kan blive det:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Akupunktur

Der findes mange former for akupunktur. Oprindeligt er akupunktur en gammel kinesisk behandlingsform, som går ud på, at man ved at sætte nåle ind forskellige steder i kroppen, blandt andet kan bedøve eller lindre smerte.

Behandlingen har været brugt i mange tusinde år. Det er en behandling, der baserer sig på en holistisk opfattelse af kroppen og hvor man med nåle regulerer energiblokeringer i kroppen.

Akupunktur er blevet mere og mere almindeligt at bruge i...

Læs mere i Babylex

Svangerskab

Svangerskab er et andet ord for graviditet. Det betyder at en kvinde bærer et barn i sig, man kan sige at "hun er svanger" = "at hun er gravid". Man kan også sige "gennemføre svangerskabet", "afbryde svangerskabet", "først i svangerskabet" "sidst i svangerskabet" osv.

Svangerskab bruges ofte, når man taler om svangerskabsforgiftning. Se derfor "svangerskabsforgiftning".

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.