Svar: Behov for godnathistorie?

6. maj 2023

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Kære Mor

Det lyder som om, at I har et rigtig fint putteritual - og det fungerer bare super godt. Jeres datter falder i søvn i egen seng, og hun sover ofte i løbet af 5-10 minutter - det er ligesom det skal være, og jeg kan godt forstå, at du derfor bekymrer dig lidt omkring, hvad udtrapning af flaske mon vil betyde :)

Det er rigtig godt, at jeres datter får en godnatgrød, sammen med denne må du meget gerne tilbyde hende mælk. Det kan være lidt erstatning lige nu, men stille og roligt må du gerne begynde at give hende lidt letmælk af en kop - det kan gives koldt eller lunt, som hun nu bedst kan lide det. Og det vil på sigt erstatte mælken, som hun lige nu får i flasken.

Det vil være rigtig godt, at du i løbet af den næste måned eller to trapper ud af flasken og således giver mindre og mindre, så hun gradvist vænnes til, at hun ikke behøver mælk af flaske, før hun sover. I stedet tilbydes hun som sagt mælk af kop sammen med godnatgrøden, og på skødet kan hun måske en overgang få lidt vand.

Har hun en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende? Det kan også være en god erstatning for flaske og for dig - og det kan gøre det lettere at flytte hende fra din favn og ned i egen seng, hvis hun har noget at putte sig med. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at bruge en substitut på denne måde, og ofte introduceres denne før godnathistorien.

Mange har også glæde af en godnatsang. Du kan måske sidde og synge lidt for hende, eller du kan tænde for lidt stille musik. Eller du kan introducere en godnathistorie. Det kan både være en historie, som du læser op, eller det kan være en godnathistorie, der handler om hende, og den dag I har haft - så du via lidt historiefortælling får gennemgået dagen og alle oplevelserne og på den måde hjælper hende med at koble fra og finde ro.

Men måske bliver hun forstyrret af din stemme. Det ...

Annonce

... lyder som om, at jeres putteritual lige nu er uden lyd - du sidder med hende, lader hende finde roen i din favn imens hun får sin flaske, og derefter lægges hun over i sin seng - så hvis du pludselig begynder at synge eller læse for hende, så vil hun måske blive forvirret af dette og vil ikke kunne finde ud af, om hun skal sove, eller om hun skal pludre med dig... Derfor er en godnathistorie ikke altid nødvendig - det kommer meget an på situationen, og det enkelte barn.

Hvis du tænker, at det vil være godt med en godnathistorie, så kan du f.eks. læse lidt højt for hende, imens du har hende i din favn, eller du kan putte hende over i sengen og læse lidt for hende, imens hun ligger der. Læse, vise billeder, læse lidt igen. Det skal være meget simpelt og næsten uden tekst, når hun er så lille, som hun er.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Men, som du fortæller det, så tænker jeg, at I lige nu skal prøve, om hun ikke blot kan puttes i sin seng og falde i søvn med dine beroligende hænder osv. som I plejer at gøre - så du ikke ændrer for meget, men forsøger at holde fast i alt det gode, som I allerede har fået skabt. Hun vil måske have glæde af en puttebamse, putteklud eller lignende, hvis hun ikke allerede har noget sådan.

På sigt kan det sagtens tænkes, at hun vil have glæde af en godnatsang og/eller en godnathistorie eller snak om dagen. Men det er ikke sikkert, at det er nødvendigt lige nu, faktisk tværtimod. Det lyder som om, at I er nødt til at prøve jer lidt frem. Hvis hun kan puttes uden, så er det helt fint - du behøver ikke læse godnathistorie. Men det kan sagens være, at hun om 3-6 måneder pludselig vil have stor glæde af det. Hun bliver jo ældre og hendes søvnrutiner og behov vil naturligt kunne ændre sig - så at godnathistorien lige nu ikke er nødvendig betyder ikke, at den ikke kan blive det:)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Vigtigheden af tidlig synstest hos Børn: Memira er eksperter

Børn er gode til at kompensere for synsproblemer og kan ofte ikke selv fortælle, hvis noget er galt. Hos Memira er vores øjenlæger eksperter i børns syn og ved, hvor vigtigt et godt syn er for børn i børnehaven, skolen, under uddannelse og i livet generelt. Vi tilbyder kort ventetid på ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

20. juli 2024 | Sovevaner | 3 mdr.

Dagsplan 3 måneder

Hei! Jeg har en gutt på snart 3 måneder som er veldig vanskelig å få til å...

22. juni 2024 | Sovevaner | 5 år, 7 mdr.

Pige på 5.5 år kan ikke falde i søvn

Kære Helen. Jeg er far til en pige på 5.5 år, som har meget svært ved at...

18. juni 2024 | Sovevaner | 2 år, 4 mdr.

Hårpilleri

Kære Helen, Min mand og jeg er forældre til en fuldstændig fantastisk pige...

31. maj 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

4 mdr og store søvnproblemer

Kære Helen Først vil jeg sige tusind tak for en side med rigtig god...

23. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 2 mdr.

Putte senere eller vække fra lur

Kære Helen Tusind tak for dit forrige svar angående night terror. Der var...

Annonce

Viden om børn:

Mellemmåltider børn

Børn har brug for at få 3-4 mellemmåltider i løbet af dagen. Børn over 1 år bevæger sig ofte meget og mellemmåltiderne sikrer deres energibehov. Derfor skal mellemmåltider også være sunde.

Mellemmåltiderne vil ofte ligge formiddag, eftermiddag, før aftensmaden og som godnatmåltid.

Mellemmåltider kan være:
- Grovbolle f.eks. havregrynsboller, eller grovbrød med lidt frugt
- Rugbrødssnitter med smør, ost, frugt
- Frisk frugt, råkost,...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger