Svar: Urolig søvn, meget tørstig om natten

12. april 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Kære MK

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har fået trappet fint ud af flaske med mælk, så jeres dreng ikke længere har brug for mælk aften og nat... og det er super godt! Men, som jeg læser dit brev, så får han stadig sutteflaske, dog med vand?

Jeg tænker, at I skal gå helt væk fra sutteflasken, for når han drikker af den, så drikker han nok for meget. I stedet tænker jeg, at I skal forsøge med en kop. Det kan være en drypfri kop eller en almindelig tudkop, og den skal ikke være fyldt med vand, da han naturligt ofte vil tømme den, hver gang han så tilbydes den. Det skal mere være sådan, at han får slukket tørsten, oplever at få et par slurke vand, men ikke fylder sig med vand.

Når det er sagt, så er det dog bedre, at han drikker en større mængde vand om aftenen sammen med sin godnatgrød, eller når han puttes kl. 19-19.30, end at han så drikker store mængder om natten. I kan altid skifte ham sen aften, hvis han har drukket meget, og bleen allerede er tung der. Men efter midnat, skal han helst ikke drikke en masse, men i stedet sove igennem:)

I skal naturligvis være meget opmærksomme på, at han drikker vand nok hele dagen igennem. Du skriver, at hans dagplejer er opmærksom, ligesom I er der hjemme. Det er vigtigt. Hvis han ikke drikker nok i løbet af dag og aften, så vil han naturligt søge sit væskebehov dækket om natten, og han er en fysisk stor dreng, så han har naturligt et stort væskebehov. Hans udregnede væskebehov ligger på ca. 1.3 liter vand i døgnet (+/- der skal være en vis fleksibilitet)...

I skal også være opmærksomme på temperaturen i rummet, hvor han sover. Ligesom I kan prøve at vurdere, hvor meget tøj han har på, om han sveder meget om natten. Hvis han har det meget varmt om natten, så vil han naturligt være ekstra tørstig og derfor også søge flasken/væske mere.

Godnatgrøden skal I endelig bibeholde. Det er vigtigt, at han får noget at spise, før han puttes, så han ikke vågner kl. 05, fordi han reelt er sulten. Godnatgrøden hjælper med til at sikre mæthed natten igennem. Det kræver dog, at det er en havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød eller lignende, som ...

Annonce

... mætter længe. Det kan også være en grahamsbolle eller et stykke rugbrød med en kold gnave frikadelle eller lignende rester fra aftensmaden. Men noget, som mætter i længere tid end lyst brød, lidt yoghurt eller lidt frugt f.eks. gør :)

Du har helt ret i, at I skal være meget opmærksomme på ikke at give morgenmad allerede kl. 05, da I så kan risikere, at jeres dreng bliver ved med at vågne på dette tidspunkt, fordi han er sulten og netop vænnet til at spise på dette tidspunkt. Nogle børn har dog rigtig svært ved at undvære mad hele natten igennem, og det må man naturligvis også nogle gange acceptere. Her kan det være en løsning at stille lidt brød, kiks, knækbrød, frugt eller lignende ved sengen, som barnet så selv kan tage. På den måde kan han få lidt at spise, og I få lov til at sove lidt længere og undgår at vække storesøster.

Det kræver dog, at han kan styre det, ikke risikerer at få det galt i halsen osv. og han er jo trods alt kun 15 måneder, så det er nok lidt for tidligt at forsøge denne løsning.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når alt dette er sagt, så tænker jeg, at du har helt ret, når du skriver, at det nok er et spørgsmål om tilvænning. At han lige nu vågner og søger flasken, fordi der udviklingsmæssigt sker rigtig meget med ham, det vækker ham om natten, og flasken er tryghed og måden at finde roen på og komme videre i søvnen. I takt med at han bliver ældre, så vi han naturligt kunne finde bedre fysisk og mental ro, og opvågningerne vil blive mindre, og behovet for flaske eller vand om natten derfor også mindre. Det samme kan sagtens gælde i forhold til morgenmaden også.

Ofte er 13-15 måneders en urolig alder, og det samme er 18-20 måneders alderen (så er du forberedt;)), men det betyder, at netop 16-17 måneder ofte vil være en god periode at skabe nye rutiner - og f.eks. vænne jeres dreng helt fra at skulle drikke en masse om natten. Så på den måde tænker jeg også, at tiden arbejder for jer - især da I allerede nu er begyndt at skabe ændringer, for det vil I naturligt kunne bygge videre på :)

Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej, og at det også giver lidt ro med på vejen - rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin