Brev:
Urolig søvn, meget tørstig om natten
12. april 2023
Alder:
15 mdr.
Urolig søvn, meget tørstig om natten
Hej Helen.
Så er vi tilbage igen i håbet om at få endnu et godt råd.
Vi er i fuld gang med vænne lillebror fra flasken, og han er nu 15 måneder gammel. Det er egentlig gået ret godt indtil videre. Vi er kommet helt af med den flaske, han tog omkring kl. 3, og den flaske, han får kl. 19 ved puttetid og den ved midnatstid, er begge trappet kraftigt ned, og det fortsætter vi med. Vi har tilbudt ham vand i stedet for mælk, når han vågnede, og det tager han glædeligt og virker egentlig ligeglad med, om han får mælk eller vand, men ...
Jeg synes godt nok, at han drikker meget om natten. Han har stadig ret mange opvågninger, og hver gang søger han flasken. Han drikker, til han ikke længere er tørstig, og om morgenen har han som regel tømt en stor sutteflaske med vand i nattens løb, hvilket ofte resulterer i, at han har tisset igennem.
Vi følger den madplan, vi har talt om tidligere, med fire daglige måltider. Han spiser som regel rigtig godt til måltiderne - dog er han ofte ret træt om aftenen, og det kan resultere i, at han indimellem er mindre spisende til det måltid. Han får stadig tilbudt en grød efter aftensmaden, og den tømmer han gerne.
Her har han fri adgang til sin vandflaske, og dagplejemor gør, hvad hun kan, for at han drikker rigeligt, men om det er nok, ved jeg jo ikke. Hun siger, at han også spiser godt dernede, men han virker meget tørstig om natten og meget sulten tidligt om morgenen.
På en god nat sover han fra kl. 19.30 til omkring midnat, hvor han tager en lille flaske (omkring 100 ml) - måske med nogle opvågninger inden da, fordi han drømmer og sover uroligt. Så sover han måske/måske ikke til kl. 5. Ofte vågner han også omkring kl. 3 og drikker vand.
Kl. 5 er han både sulten og tørstig, og jeg ved ikke helt, hvad vi skal gøre. Han må jo gerne drikke vand, men hvis vi giver ham mad på det tidspunkt, lærer vi ham vel, at det er der, vi spiser morgenmad, eller ...? Men vi kan jo heller ikke bare lade som ingenting. Vi har prøvet at holde ham lidt hen, men kl. 5.30 er der ikke mere at gøre. Så er han altså sulten, og hurdlen ved at gå nedenunder på det tidspunkt er, at vi så ofte vækker storesøster, som godt lige kunne bruge halvanden time mere på øjet.
Han er jo en stor dreng. Omkring 88 cm og 12-13 kg ved sidste vejning, mener jeg. Det ligger en cirka to måneder tilbage. Jeg synes, at vi tilbyder ham masser af mad og også mellemmåltider, men det virker bare stadig, som om han ikke kan klare en hel nat uden mad. Måske kræver det bare tilvænning.
Han oplever en masse i øjeblikket. Han er meget aktiv, ville meget gerne gå selv, hvis han kunne, men trasker løs med os i hænderne. Derudover "snakker" han meget og er frisk og glad, så der sker selvfølgelig også noget med aktivitetsniveauet. Han bruger jo ikke sut, men sover med sine nussedyr, som han er meget glad for og også søger om natten.
Har du forslag til, hvad vi kan gøre for at gøre nætterne bedre?
Og hvad gør vi med morgensulten?
Alle råd er kærkomne.
Mange hilsener fra
MK