Urolig søvn, meget tørstig om natten

12. april 2023

Kategori:
Alder:
15 mdr.

Urolig søvn, meget tørstig om natten

Hej Helen.

Så er vi tilbage igen i håbet om at få endnu et godt råd.

Vi er i fuld gang med vænne lillebror fra flasken, og han er nu 15 måneder gammel. Det er egentlig gået ret godt indtil videre. Vi er kommet helt af med den flaske, han tog omkring kl. 3, og den flaske, han får kl. 19 ved puttetid og den ved midnatstid, er begge trappet kraftigt ned, og det fortsætter vi med. Vi har tilbudt ham vand i stedet for mælk, når han vågnede, og det tager han glædeligt og virker egentlig ligeglad med, om han får mælk eller vand, men ...

Jeg synes godt nok, at han drikker meget om natten. Han har stadig ret mange opvågninger, og hver gang søger han flasken. Han drikker, til han ikke længere er tørstig, og om morgenen har han som regel tømt en stor sutteflaske med vand i nattens løb, hvilket ofte resulterer i, at han har tisset igennem.

Vi følger den madplan, vi har talt om tidligere, med fire daglige måltider. Han spiser som regel rigtig godt til måltiderne - dog er han ofte ret træt om aftenen, og det kan resultere i, at han indimellem er mindre spisende til det måltid. Han får stadig tilbudt en grød efter aftensmaden, og den tømmer han gerne.

Her har han fri adgang til sin vandflaske, og dagplejemor gør, hvad hun kan, for at han drikker rigeligt, men om det er nok, ved jeg jo ikke. Hun siger, at han også spiser godt dernede, men han virker meget tørstig om natten og meget sulten tidligt om morgenen.

På en god nat sover han fra kl. 19.30 til omkring midnat, hvor han tager en ...

Annonce

... lille flaske (omkring 100 ml) - måske med nogle opvågninger inden da, fordi han drømmer og sover uroligt. Så sover han måske/måske ikke til kl. 5. Ofte vågner han også omkring kl. 3 og drikker vand.

Kl. 5 er han både sulten og tørstig, og jeg ved ikke helt, hvad vi skal gøre. Han må jo gerne drikke vand, men hvis vi giver ham mad på det tidspunkt, lærer vi ham vel, at det er der, vi spiser morgenmad, eller ...? Men vi kan jo heller ikke bare lade som ingenting. Vi har prøvet at holde ham lidt hen, men kl. 5.30 er der ikke mere at gøre. Så er han altså sulten, og hurdlen ved at gå nedenunder på det tidspunkt er, at vi så ofte vækker storesøster, som godt lige kunne bruge halvanden time mere på øjet.

Han er jo en stor dreng. Omkring 88 cm og 12-13 kg ved sidste vejning, mener jeg. Det ligger en cirka to måneder tilbage. Jeg synes, at vi tilbyder ham masser af mad og også mellemmåltider, men det virker bare stadig, som om han ikke kan klare en hel nat uden mad. Måske kræver det bare tilvænning.

Han oplever en masse i øjeblikket. Han er meget aktiv, ville meget gerne gå selv, hvis han kunne, men trasker løs med os i hænderne. Derudover "snakker" han meget og er frisk og glad, så der sker selvfølgelig også noget med aktivitetsniveauet. Han bruger jo ikke sut, men sover med sine nussedyr, som han er meget glad for og også søger om natten.

Har du forslag til, hvad vi kan gøre for at gøre nætterne bedre?
Og hvad gør vi med morgensulten?

Alle råd er kærkomne.

Mange hilsener fra
MK

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder