Svar: Overgang med sidste lur til ingen

24. marts 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Kære N & Es forældre

Tak for jeres brev :)

Overgange er ofte svære. Det er svært at gå fra tre til to lure, det er svært at gå fra to til en lur, og det er svært, når luren skal springes helt over. Og der er ofte netop tale om en overgang, det vil sige, at der vil være dage, hvor jeres piger stadig har brug for deres middagslur og dage, hvor de ikke længere behøver deres lur.

Det er derfor vigtigt, at I lige nu prøver at være fleksible, så de dage, hvor I og mini-børnehaven fornemmer, at de har brug for en lur midt på dagen, så får de denne lur. Og de dage, hvor de ikke kan sove, så springes luren over.

Det er her også en rigtig god idé at lade dem forsøge at falde i søvn inden for 20-30 minutter, og hvis de ikke falder i søvn, så er det helt okay. Så har de hvilet sig, har haft muligheden for at koble fra og finde roen - men sove kan de ikke - og så kommer de op igen og kan lege videre.

De dage, hvor de ender med at falde i søvn og derfor har brug for luren, vil det så ofte være nødvendigt, at I putter dem senere om aftenen. De dage, hvor de har sprunget luren over, vil de ofte kunne blive puttet tidligere i seng om aftenen. Puttetidspunktet om aftenen kan altså lige nu godt være forskelligt og den fleksibilitet, er I nødt til at give dem.

Det er dog rigtig godt, hvis I putter med samme ritual og bibeholder de rutiner, som I normalt har - tidspunktet er blot lidt forskelligt. Det er f.eks. ikke nogen god idé, at I putter dem allerede kl. 19.30, hvis de har sovet til middag og ikke er klar til at sove før klokken måske er 20.30-21. Hvis I putter dem for tidligt, og de ikke er trætte og parate, så lærer de netop, at putningen består i et ritual, hvor de skal hoppe rundt, stige ind og ud af sengen, lave "fis og ballade" - og I forældre igen og igen skal gå frem og tilbage og blive mere og mere frustrerede. Disse rutiner, ønsker I ikke at lære dem, og derfor er det vigtigt, at de puttes på det tidspunkt, hvor de er trætte og parate til at sove, og at de puttes med det ritual, som I ønsker at bibeholde for dem.

TEGN PÅ AT JERES PIGER STADIG HAR BRUG FOR DERES MIDDAGSLUR:

- De protesterer mod at skulle sove, men når de bliver puttet, så falder i alligevel i søvn og de ender ofte med at sove en time eller mere.

- De vågner med højt humør om morgenen, men bliver mere og mere trætte og mangler tydeligt mere og mere overskud, som dagen skrider frem.

- De vågner af sig selv om morgenen, men virker trætte og småsure.

- De virker næsten hyperaktive, og de har meget svært ved at finde fysisk ro sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig og svært ved at sidde stille.

- De falder ofte i søvn, hvis I kører i bil eller ser fjernsyn.

- De sover ...

Annonce

... dårligere om natten, hvis middagsluren springes over.

TEGN PÅ AT JERES PIGER KAN UNDVÆRE DERES MIDDAGSLUR:

- De prostesterer mod at sove og falder ikke i søvn, selvom de puttes i et mørkt, køligt rum.

- De er i godt humør fra morgenstunden og holder humør og energiniveau højt hele dagen igennem og bliver først pylrede lige inden sengetid.

- De klarer skift i hverdagen - gæster, besøg hos familie og venner, institution osv. uden at blive kede af det og uden at mangle overskud.

- De er opmærksomme hele dagen igennem og vil rigtig gerne lære, og de bruger sig selv både motorisk og mentalt uden at mangle energi.

- De puttes let om aftenen og sover godt om natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

- De sover middagslur én dag og er derefter ikke til at drive i seng om aftenen og vågner også tidligt om morgenen.

- De vågner af sig selv om morgenen og er tydeligt veludhvilede og parate til at starte dagen.

Jeg tænker, som sagt, at jeres piger lyder til at være der, hvor de nogle dage kan springe middagsluren over og andre dage stadig har brug for den. Og at I lige nu er nødt til at være lidt fleksible i forhold til deres behov :)

Jeg tænker også, at hvis I kan undgå at vække dem om morgenen og lade dem vågne af sig selv, så vil de sandsynligvis bedre kunne klare sig uden middagslur. Hvis de vækkes, så vil de ofte have behov for en middagslur for at have overskud til dagen. Så måske vil de have mere behov for middagsluren i hverdagen, hvor de vækkes, fordi de skal i mini-børnehave, hvor I hjemme i weekenden måske kan prøve at lade dem vågne af sig selv, og se om de så kan begynde at undvære luren.

I skal naturligvis være opmærksomme på, at de i kraft af deres alder, vil postere mod søvnen og vise mere og mere egen vilje f.eks. også ønsket om hellere at ville lege end at sove. Det er derfor, at det ofte er en god idé, at I forsøger at putte dem, for når de puttes og får muligheden for at sove, så vil de ofte falde i søvn - og gør de så ikke det, så er det helt reelt, at luren den dag kan springes over:)

I en alder af 2.5 år vil de ofte have behov for ca. 12.5 times søvn i døgnet. Det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre. Det vil ofte være fordelt sådan, at de sover ca. 11 timer om natten og 1.5 time midt på dagen. Det vil sige, at de f.eks. puttes kl. 19.30 og står op kl. 6.30 og så sover middagslur fra 12-13.30... Springes middagsluren over, så skal de altså sove en ret lang nattesøvn, og de fleste børn har i 2.5 års alderen stadig brug for det afbræk, som middagsluren giver dem - men det er naturligt ikke alle:)

Jeg håber, at ovenstående giver jer lidt idé om, hvad I kan forvente, og hvad I kan arbejde videre med:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Fantastisk hjemmeside, fantastiske bøger og fantastiske meninger!

Kærlig hilsen
Mor til Elias, 7 måneder.