Overgang med sidste lur til ingen

24. marts 2023

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Overgang med sidste lur til ingen

Hej Helen

Overgang med sidste lur til ingen.

Vores piger er tydeligvis en en overgangs fase med at droppe lur. De er 2,5 år.

De er begge over nogle måneder blevet enormt svære at puttet til middag og især om aften. Vi har prøvet over nogle uger at stå tidligere op, men det hjælper ikke, som slet ikke. Det virker tydeligt at middags luren giver dem for meget energi.

Der er dage hvor de er trætte og nemme at putte til middagslur, men dog de færreste.
Og alle dage de har fået middags lur, kan vi ikke få dem i seng om aften længere til normal tid.
Før stod vi om kl 7ish, lur ved middag (da senere gør de ikke kan sove om aften, sådan har det været længe) og godnat kl 19:30/20 ish. Det har duet længe.

Nu protestere de, laver fis, hopper ud af sengen, ævler løs. Og lege gerne selv eller med hinanden hvis muligheden byder sig, de kan snige sig ind til hinanden.

Nu blive kl ihvertfald 20:30/21 før der lykkes at overgive sig og være trætte nok.

Dog oplever vi at hvis vi springer luren over, så klare de begge dage uden at blive sur, træt og tvær - hvad jo er virkelig positivt. Men de sover ret så uroligt ...

Annonce

... synes vi. Om det er derfor eller generelt bare deres store udvikling der gør dem uroligt er jo svært at sige. Er kun de sidste pr gange jeg har tænkt over sammenhænget.

Vi synes jo det er meget sent at sove kl21, når vi står op kl 6/6:30ish.
Dog duer det ikke at prøve at putte dem kl 19:30/20 når de nu ikke er trætte, og de bliver så frusterende efter de har hoppet ud af sengen og ikke kan ligge stille osv. Vi putter dem dog stadigvæk som normalt, da vi jo synes det er sæt for sent, men tja det duer jo ikke.

Så hvad gør man? 🙈

Lidt af en kontrast ifht vores putninger egentlig er gået ret godt i lang tid inden.
Men nu bliver det bare svære og svære, og de protestere og har jo lige en fest og hygger.

Hvad gør vi?
Skal vi putte kl20:30, de sover jo alligevel tidligst der.
Og eller skal vi droppe delvist eller helt lur og se hvad der sker?
Udmeldbart tænker vi jo de stadigvæk er lidt små til at droppe lur helt. Men måske man kan lave en aftale med mini-børnehaven om at hvis de ikke sover inden for 20-30min til lur, så dropper vi luren. Og se hvordan de reagere på det.

Med venlig hilsen
N&E forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder