Brev:
Overgang med sidste lur til ingen
24. marts 2023
Alder:
2 år, 7 mdr.
Overgang med sidste lur til ingen
Hej Helen
Overgang med sidste lur til ingen.
Vores piger er tydeligvis en en overgangs fase med at droppe lur. De er 2,5 år.
De er begge over nogle måneder blevet enormt svære at puttet til middag og især om aften. Vi har prøvet over nogle uger at stå tidligere op, men det hjælper ikke, som slet ikke. Det virker tydeligt at middags luren giver dem for meget energi.
Der er dage hvor de er trætte og nemme at putte til middagslur, men dog de færreste.
Og alle dage de har fået middags lur, kan vi ikke få dem i seng om aften længere til normal tid.
Før stod vi om kl 7ish, lur ved middag (da senere gør de ikke kan sove om aften, sådan har det været længe) og godnat kl 19:30/20 ish. Det har duet længe.
Nu protestere de, laver fis, hopper ud af sengen, ævler løs. Og lege gerne selv eller med hinanden hvis muligheden byder sig, de kan snige sig ind til hinanden.
Nu blive kl ihvertfald 20:30/21 før der lykkes at overgive sig og være trætte nok.
Dog oplever vi at hvis vi springer luren over, så klare de begge dage uden at blive sur, træt og tvær - hvad jo er virkelig positivt. Men de sover ret så uroligt synes vi. Om det er derfor eller generelt bare deres store udvikling der gør dem uroligt er jo svært at sige. Er kun de sidste pr gange jeg har tænkt over sammenhænget.
Vi synes jo det er meget sent at sove kl21, når vi står op kl 6/6:30ish.
Dog duer det ikke at prøve at putte dem kl 19:30/20 når de nu ikke er trætte, og de bliver så frusterende efter de har hoppet ud af sengen og ikke kan ligge stille osv. Vi putter dem dog stadigvæk som normalt, da vi jo synes det er sæt for sent, men tja det duer jo ikke.
Så hvad gør man? 🙈
Lidt af en kontrast ifht vores putninger egentlig er gået ret godt i lang tid inden.
Men nu bliver det bare svære og svære, og de protestere og har jo lige en fest og hygger.
Hvad gør vi?
Skal vi putte kl20:30, de sover jo alligevel tidligst der.
Og eller skal vi droppe delvist eller helt lur og se hvad der sker?
Udmeldbart tænker vi jo de stadigvæk er lidt små til at droppe lur helt. Men måske man kan lave en aftale med mini-børnehaven om at hvis de ikke sover inden for 20-30min til lur, så dropper vi luren. Og se hvordan de reagere på det.
Med venlig hilsen
N&E forældre