Svar: Hjælp til rytme

26. februar 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og velkommen til :)

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil have lidt mere fast rytme i løbet af dagen. En fast rytme er ofte med til at give lidt mere overblik, det gør det lidt lettere at komme ud af huset og lave aftaler, når man ved, hvornår lillepigen sover, det hjælper ofte også med til at sikre tilstrækkeligt med mad og mælk, så man ikke pludselig får sprunget et måltid over, der så skal indhentes om natten.. der er mange fordele :)

Du fortæller, at jeres datter 9/10 gange vågner kl. 06 om morgenen. Det må hun gerne, men det betyder, at hun højst sandsynligt vil have behov for en 3. lur lidt længere tid. Jo tidligere dagen begynder, jo oftere vil den 3. lur være nødvendig, ellers risikerer man, at eftermiddagen bliver for lang for hende, og puttetidspunktet kommer til at ligge for tidligt, og så kan dagen starte endnu tidligere.

Aldersmæssigt vil mange børn begynde at springe den 3. lur over i 6-7 måneders alderen, som du også fornemmer, at jeres datter er på vej til. Men, om hun kan nøjes med to lure, afhænger altså meget af, hvornår dagen begynder. Derudover naturligt også af, hvor lange lure hun sover, jo længere dagslurene er, jo bedre vil hun kunne nøjes med to lure, men det skal ses i sammenhæng med nattesøvnens længde, for der skal helst være balance her, så længden af dagssøvn og nattesøvn passer sammen, så hun ikke sover hverken for lidt eller for meget på disse tidspunkter...

Gennemsnitligt vil hun have behov for ca. 14.5 times søvn i døgnet (+/- det er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre), og hos jer lyder det som om, at jeres datter umiddelbart trives med ca. 14 timers søvn i døgnet, hvilket er super fint. Det vil ofte være rigtig godt fordelt, hvis hun f.eks. sover ca. 11 timer om natten og 3 timer om dagen, hvilket jeg tænker, passer rigtig fint til jeres datters behov, og ud fra din beskrivelse af hendes nuværende søvnmønster.

Det betyder, at hvis du arbejder på en rytme med 3 lure dagligt, så kan det fint passes ind, så hun f.eks. sover fra ca. 19-06 og får sine 11 timer her, og så kan hun sove 1.5 time om formiddagen og ca. 1.5 time om eftermiddagen, fordelt på 2 kortere lure - samlet bliver hendes søvnbehov altså fint dækket.

Hvis du arbejder på en rytme med to lure dagligt, så vil hendes stå op tidspunkt og puttetidspunkt godt kunne være det samme som ved 3 lure. Det kan altså passe fint, at hun sover fra kl. 19 til 06, og får sine 11 timers nattesøvn. Om dagen skal hun så sove 2x1.5 time for at nå op på sit behov. Det vil være super fint, men for at eftermiddagen ikke skal blive for lang for hende, så hun ender med at blive overtræt eller ender med at gå for tidligt i seng om aftenen, så vil det ofte være en god idé, hvis du kan skubbe hendes middagslur lidt, så den kommer til at ligge lidt senere.

Jeg ser derfor umiddelbart to muligheder hos jer, den ene mulighed er en rytme med tre lure, hvor hun sover sin længste lur om formiddagen og to kortere lure efter middag. Den anden mulighed er en rytme med to længere lure - men hvor middagsluren så ligger lidt senere end tilfældet er nu, så hun stadig har overskud og energi til at holde sig vågen om eftermiddagen.

En dagsplan med 3 lure kunne hos jer se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre indtil kl. ca. 06, hvor dagen begynder

Morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.

I leger, hygger, pludrer

Ammes og puttes til dagens første lur ca. 8-8.30 og sover som nu ca. 1.5 time

Formiddag ca. 10: Tilbydes som nu french toast, bananpandekager, blød frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.

I leger, hygger, pludrer

Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 12 og sover ca. 45 minutter

Frokost 13: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til dagens 3. lur omkring kl. 16 og sover igen ca. 45 minutter

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 19

Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder at kunne ...

Annonce

... sove et lidt længere søvnstræk, så amningen der lige nu ligger kl. 02/03, gradvist kan rykkes og komme til at ligge omkring kl. 04 og på sigt måske kl 05...

Når jeg læser beskrivelsen af jeres nuværende dage, så lyder det som om, at hun er rigtig godt igang med at spise og får en stor del familiemad - mad i hånden, mad med lidt mere bid osv. Derfor har jeg lavet dagsplanen med dette:)

Ønsker du at arbejde på en dagsplan med to længere lure, så vil jeg anbefale, at du forsøger at lægge et bad ind før middagsluren. Badet vil være med til at "friske hende lidt op" til at begynde med, men vil dæmpe hende temperatur og hjælpe hende til at sove efter en lille times tid. Det kan derfor være med til både at skubbe hendes middagslur og også gøre middagsluren lidt længere. Samtidig giver det naturligt mulighed for, at du f.eks. tager i svømmehallen en gang om ugen på dette tidspunkt, tager frokost med og så putter hende derefter - hvis I skulle have lyst til dette :)

Når det er sagt, så kan det dog være nødvendigt at rykke lidt på hendes formiddagslur også, måske blot ca. 20-30 minutter, for at sikre, at hun generelt sover lidt senere hele dagen igennem. Det er derfor også lettere at arbejde på denne rytme, hvis hun en dag sover til 6.30, og derfor starter dagen lidt senere...

En dagsplan med to lidt længere lure kunne se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover lidt videre indtil kl. ca. 06 (evt. 06.30), hvor dagen begynder

Morgen 7: Havregrød, vand af kop.

I leger, hygger, pludrer

Ammes og puttes til dagens første lur ca. 8.30-9 og sover som nu ca. 1.5 time

Formiddag 10.30: Tilbydes som nu french toast, bananpandekager, blød frugt i hånden, lidt frugtmos, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hun kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. I kan også vælge at tage i svømmehallen her.

Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, gerne rester fra aftensmaden. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. 12.30-13, sover her igen ca. 1.5 time.

Eftermiddag 14.30-15: Tilbydes lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Udgangspunktet mere og mere jeres mad. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl. 19.

Sen aften 23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder at kunne sove et lidt længere søvnstræk, så amningen der lige nu ligger kl 02/03, gradvist kan rykkes og kommer til at ligge kl 04/05 i stedet...

Min "bekymring" er, at hvis I forsøger med 2 længere lure dagligt, så skal jeres datter holde sig vågen i ca. 4.5 time om eftermiddagen, hvis hun står op af sin middagslur allerede kl. 14.30 - og det tænker jeg vil være for lang tid for hende, så hun ender med at blive overtræt og ked af det. 3 timer lyder til at være det, som hun generelt vil kunne holde til:) Derudover vil det sandsynligvis kræve, at I også rykker lidt på tidspunktet for formiddagsluren, og det lyder som om, at hun her falder i søvn uden nogen problemer og puttetidspunktet er helt rigtigt for hende. Det er derfor synd, hvis I holder hende vågen, selvom det kun er 30 minutter. Derfor tænker jeg, at hun umiddelbart nok vil trives bedre med de 3 lure dagligt stadigvæk.

En plan for jer kunne derfor også være, at I lige nu holder fast i hendes stå op og puttetidspunkt, så ydertidspunkterne er de samme - men tidspunkterne i løbet af dagen er det helt okay at I flexer lidt. I takt med at hun så bliver ældre, vil bruge sig selv mere og mere både motorisk og mentalt, og hendes vågne perioder naturligt også bliver længere, så kan I begynde at arbejde på en rytme med to lidt længere lure. Det kan også tænkes, at hun stille og roligt vil begynde at forlænge sin middagslur, så hun i stedet for at sove 1.5 time, måske begynder at kunne sove 2-2.5 time. Det vil også skabe en ændring og resten af dagen og dermed ændring for hendes rytme og naturligt nattesøvn.

Lige nu skønner jeg, at det er lidt for tidligt at arbejde på 2 lure, og jeg vil umiddelbart anbefale jer, at I forsøger med de 3 lure dagligt. Om 1-2 måneder, vil det naturligt se anderledes ud, og der sker hele tiden rigtig meget :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Klumpfod (varusfod)

I Danmark fødes ca. 1 ud af 1000 børn med klumpfod. Det svarer til ca. 60 børn årligt i Danmark. Hos ca. halvdelen er der klumpfod på begge fødder.

Klumpfod kaldes også varusfod eller talipes equinovarus. Det er en fejlstilling i en eller begge fødder. Når barnet bliver født, ser foden normal ud, men den kan ikke rettes til normal stilling. Når man ser på foden, vil hælen dreje indad, forfoden pege ind mod midten, og samtidig vil mellemfoden (svangen) være løftet. Foden...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor