Brev:
Hjælp til rytme
26. februar 2023
Alder:
6 mdr.
Hjælp til rytme
Hej Helen,
Jeg skriver på vegne af min datter, der er knap 6,5 måned gammel. Generelt går det rigtig godt med hende på alle parametre, men jeg kan mærke, at vi måske efterhånden begynder at have brug for en mere stabil rytme, vi kan arbejde efter. Både mht. mad, søvn mm.
Lidt baggrund: Min datter har siden sin fødsel sovet ganske udemærket. Fra 4-6 måneder var nætterne dog et mareridt med opvågninger hver eneste time (gråd inklusive). Det går heldigvis bedre.
Derudover sover hun alle dagslure i sin barnevogn. Det er dog kun for nylig, at hun er begyndt at kunne sove i den uden bevægelse.
Derudover begynder jeg at fornemme, at hun er ved at rykke sig fra tre dagslure til to. Det er dog stadig ind i mellem nødvendigt med en tredje, sen lur.
Hun er en lille baby på nu knap 7 kilo, og derfor startede vi på formiddagsgrød, da hun fyldte fire måneder. Det har vi langsomt bygget op til nu 3-4 måltider, som inkluderer morgengrød, formiddags-snack, (sen) middagsgrød og aftensmad. Jeg ammer fortsat, og prøver at lægge amningen lige før, hun skal ud at sove.
Vores dag ser (nogenlunde) sådan ud:
Vågner oftest lige omkring kl. 6. Har vi haft en træls nat, kan dette godt rykke sig. 9/10 gange er det dog kl. 6.
6.30: Får morgengrød og vand af kop. Derefter leg og aktivering, indtil hun er træt igen, hvilket oftest er max to timer efter, vi stod op.
8.00: Første lur. Varer oftest halvanden times tid.
9.30: Formiddagsmad. Kan være french toast, bananpandekager, frugt, grøntsager mm. Vand af kop.
Derefter leg og aktivering, indtil hun er træt igen, hvilket oftest er max tre timer efter sidste lur.
Cirka kl. 12: Middagslur. Denne er ofte kun 40 minutter lang, medmindre hun har en dag, hvor der kun skal være to lure. Disse dage starter dog for det meste senere.
Herefter kan det gå to veje: Enten sover hun 40 min. til middag og 40 minutter igen om eftermiddagen – eller også tager hun en lang lur på ca. 2 timer, hvor hun så vågner 14.30/15.30. Disse dage tager hun så kun to lure.
Hendes "middagsmad" ender derfor ofte med at ligge lidt forskelligt på skemaet. Men her får hun oftest havregrød, samt vand af kop.
Amningen ligger lidt forskelligt, alt efter hvor sulten, hun er.
Hendes aftensmad forsøger jeg konsekvent at ligge senest kl. 18, dog oftest 17.30. Her får hun grøntsagsmos med kød, MME og smør.
Herefter leg, aktivering, bad mm. indtil sengetid, der altid er mellem 19 og 20. Amning før sengetid.
22.00/23.00: Vågner til første amning.
2.00/3.00: Vågner til anden amning.
Resten af natten er ofte lidt rodet med mange opvågninger.
Jeg håber, du kan hjælpe os til at vi kan arbejde os hen mod en mere fast rytme, der passer til lige præcis hende.
Hilsen herfra