Hjælp til rytme

26. februar 2023

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hjælp til rytme

Hej Helen,

Jeg skriver på vegne af min datter, der er knap 6,5 måned gammel. Generelt går det rigtig godt med hende på alle parametre, men jeg kan mærke, at vi måske efterhånden begynder at have brug for en mere stabil rytme, vi kan arbejde efter. Både mht. mad, søvn mm.

Lidt baggrund: Min datter har siden sin fødsel sovet ganske udemærket. Fra 4-6 måneder var nætterne dog et mareridt med opvågninger hver eneste time (gråd inklusive). Det går heldigvis bedre.

Derudover sover hun alle dagslure i sin barnevogn. Det er dog kun for nylig, at hun er begyndt at kunne sove i den uden bevægelse.

Derudover begynder jeg at fornemme, at hun er ved at rykke sig fra tre dagslure til to. Det er dog stadig ind i mellem nødvendigt med en tredje, sen lur.

Hun er en lille baby på nu knap 7 kilo, og derfor startede vi på formiddagsgrød, da hun fyldte fire måneder. Det har vi langsomt bygget op til nu 3-4 måltider, som inkluderer morgengrød, formiddags-snack, (sen) middagsgrød og aftensmad. Jeg ammer fortsat, og prøver at lægge amningen lige før, hun skal ud at sove.

Vores dag ser (nogenlunde) sådan ud:

Vågner oftest lige omkring kl. 6. Har vi haft en træls nat, kan dette godt rykke sig. 9/10 gange er det dog kl. 6.

6.30: Får morgengrød og vand af kop. Derefter leg og aktivering, indtil hun er træt igen, hvilket oftest er max to timer efter, vi stod ...

Annonce

... op.

8.00: Første lur. Varer oftest halvanden times tid.

9.30: Formiddagsmad. Kan være french toast, bananpandekager, frugt, grøntsager mm. Vand af kop.

Derefter leg og aktivering, indtil hun er træt igen, hvilket oftest er max tre timer efter sidste lur.

Cirka kl. 12: Middagslur. Denne er ofte kun 40 minutter lang, medmindre hun har en dag, hvor der kun skal være to lure. Disse dage starter dog for det meste senere.

Herefter kan det gå to veje: Enten sover hun 40 min. til middag og 40 minutter igen om eftermiddagen – eller også tager hun en lang lur på ca. 2 timer, hvor hun så vågner 14.30/15.30. Disse dage tager hun så kun to lure.

Hendes "middagsmad" ender derfor ofte med at ligge lidt forskelligt på skemaet. Men her får hun oftest havregrød, samt vand af kop.

Amningen ligger lidt forskelligt, alt efter hvor sulten, hun er.

Hendes aftensmad forsøger jeg konsekvent at ligge senest kl. 18, dog oftest 17.30. Her får hun grøntsagsmos med kød, MME og smør.

Herefter leg, aktivering, bad mm. indtil sengetid, der altid er mellem 19 og 20. Amning før sengetid.

22.00/23.00: Vågner til første amning.

2.00/3.00: Vågner til anden amning.

Resten af natten er ofte lidt rodet med mange opvågninger.

Jeg håber, du kan hjælpe os til at vi kan arbejde os hen mod en mere fast rytme, der passer til lige præcis hende.

Hilsen herfra

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.

Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.

Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.

Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder