Svar: Lillesøsters søvn - 7 mdr.

7. februar 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Mor til A

Kæmpe stort tillykke med, at I har fået en lillesøster, hvor er det bare dejligt! Det lyder som om, at I trives som en lille familie på fire, og det er dejligt at høre fra dig igen - velkommen tilbage:)

Når jeg læser din beskrivelse, så tænker jeg umiddelbart, at jeres udfordringer især hænger sammen med to ting:

1) Det ene er jeres datters motoriske udvikling - hun lyder til at være rigtig stærk og hun er hurtig motorisk. Hun kan sidde selv, kravler næsten og er nu også begynde at trække sig op ved stole, tremmerne i sengen osv. og hun er kun 7 måneder gammel.

2) Det andet er, at hun lige nu har en meget lang nattesøvn, og jeg tror hendes nattesøvn er for lang...

Ad 1) Når man har et barn, som motorisk er hurtig, så kan man nogle gange opleve, at det motoriske går lidt hurtigere, end hjernen helt kan kapere, og det kan give lidt udfordringer. Når man f.eks. begynder at kravle meget tidligt, så får man naturligt en masse ekstra stimuli. Det, at man kan bevæge sig rundt i verden gør, at man oplever verden større, samtidig med at man fysisk begynder at adskille sig fra mor og far på et tidspunkt, hvor mange børn slet ikke er der.

Det betyder, at man ofte vil opleve at barnet får svært ved at sove. De bliver lidt mere pylrede, er lidt sværere at stille tilfredse. De får sværere ved at koble fra og slippe dagen og alle oplevelserne, når de skal sove. De klynger sig ofte lidt mere, har brug for brystet hyppigere, har brug for mere tæt kontakt, samtidig med at man også kan opleve at blive skubbet væk... Og de har naturligt ofte også en stor motorisk uro i kroppen. Det er svært at finde roen fysisk og ligge stille, slappe af.

Det skal naturligvis ikke forhindre jer i at støtte den store udvikling, som hun går igennem. Det er rigtig vigtigt, at I støtter hende i fortsat at bruge sig selv motorisk. Men det er højst sandsynligt en del af forklaring på, hvorfor hun kan have svært ved at overgive sig til søvnen, har svært ved at finde både mental og fysisk ro. Når hun endelig sover, så drømmer hun meget, og hun får sig naturligt også lagt i stillinger, som hun stadig har svært ved at komme væk fra.

Ad 2) Og så er der udfordringen med nattesøvnen længde. I skal gå ud fra, at lillesøster har behov for gennemsnitligt 14.5 times søvn i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover ca. 10 timer om natten og 4.5 time i løbet af dagen...

Når jeg ser jeres dagsplan, så sover jeres datter ofte 2.5-3 timer om formiddagen, 1 times tid til middag og måske 1/2 time om eftermiddagen. Det vil sige, at hun samlet sover de ca. 4.5 time, som er passende for hendes alder. Men hun puttes kl. 19 og sover til ca 06.45, altså knap 12 timer, og det er for lang en nat, hvilket jeg tænker, er med til at forklare, hvorfor hun har så svært ved at finde ro om aftenen.

Man kan gøre lidt forskellige ting:

- I kan enten forsøge at flytte lidt på hele hendes rytme, så hun puttes lidt senere hele dagen igennem og på den måde også bliver puttet senere om aftenen...

- I kan også forsøge at få hendes middagslur gjort længere, så hun sover en lidt længere lur midt på dagen og måske begynder at kunne nøjes med 2 længere lure i stedet for de nuværende 3 lure...

- I kan prøve at give hende en ekstra powernap om aftenen, så hun i en periode kun puttes til en lur mellem 19-19.30, men derefter er vågen og sammen med jer i stuen, og så først puttes til natten ...

Annonce

... omkring kl. 21.30-22 i stedet, måske samtidig med, at I selv går i seng.

Alle tre løsninger kan i princippet godt fungerer, så hvad I skal vælge afhænger lidt af, hvad I tænker vil kunne lykkes bedst hos jer.

Som jeg læser jeres brev, så lyder det som om, at hun falder fint i søvn i løbet af dagen, og at hendes puttetidspunkter generelt passer ret godt. Derfor tænker jeg, at det kan være lidt svært at flytte på alle dagens tider lige nu, og at hun i givet fald måske vil risikere at blive for overtræt...

At give hende en powernap om aftenen kunne være en fin mulighed, og I kan naturligvis godt starte med at forsøge dette, for at se om det ændrer noget, men jeg tænker, at I måske gerne vil have lidt aften for jer selv, så at skulle indstille sig på, at lillesøster først går i seng samtidig med jer, vil måske være lidt hårdt...

Det leder derfor til løsningen med at se, om I kan få hendes middagslur gjort lidt længere, måske kan det lykkes at få den 3 lur trappet lidt ud... Hvis I vil forsøge dette, kan det være en god idé at lægge et bad ind mellem frokost og middagslur. Badet kan måske være med til at gøre hende lidt ekstra træt både motorisk og mentalt, især hvis det afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Og måske vil det være med til at gøre, at hun så kan sove en længere lur mellem 14-16 og ikke som nu sove omkring kl. 14 og igen kl 16... Efter den lidt lange lur, vil hun måske så kunne holde sig vågen indtil kl ca. 19.30-20, det er dog ikke sikkert, når hun ikke er ældre. Udfordringen er, at puttetidspunktet om aftenen jo skal rykkes til senere, og at hun ikke må blive overtræt, fordi det bliver for hårdt for hende... og det tror jeg ikke helt at hun vil kunne endnu, måske om en måned:)

Derfor tænker jeg, at der også er den mulighed, at I lige nu forsøger at putte hende en lille smule senere om eftermiddagen, så hun ikke sover allerede kl. 16, men måske først kl. 16.30-17, hvorved hun så vil kunne puttes det senere om aftenen... Jeg tænker faktisk, at hun godt kan have behov for 3 lure stadig væk, fordi hun starter dagen tidligt og virker til at sove godt om dagen - og det vil være synd at fjerne den 3. lur for tidligt. Så mit forslag er faktisk, at I forsøger denne løsning - flytter lidt på dagens 3. lur i håb om, at hun så kan sove lidt senere til natten, og når nattesøvnen afkortes, så vil hun måske begynde at kunne sove lidt dybere og mere sammenhængende :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan stadig være en god idé at lægge et bad ind, og her f.eks. om aftenen, fordi badet, massagen osv. kan være med til at give hende en ro i kroppen, før hun skal sove. Især hvis badet ligger ca. en time før putning kan det have effekt. Så måske kunne en rytme sidst på dagen hos jer se således ud:

Eftermiddag 16.30-17: Puttes til dagens 3. lur

Aften 18: I spiser aftensmad sammen og udgangspunktet er familiemaden, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv.

Ammes og puttes til natten 19.30-20... Du må gerne lægge dig og amme hende liggende - og så lade hende ligge, hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Hvis hun risikerer at trille/kravle ned af sengen, når hun nu er så aktiv, så dur det naturligvis ikke.

Sen aften 23: Ammes rigtig godt, puttes i egen seng og sover videre der..

Håber, I kan bruge dette lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie