Lillesøsters søvn - 7 mdr.

7. februar 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Lillesøsters søvn - 7 mdr.

Kære Helen.

Efter mange års fertilitetsbehandling er lillesøster endelig ankommet. Hun er så skøn og glad og helt perfekt.

Med med et nyt barn kommer der også en masse spørgsmål 😀

Lillesøster var lille ved fødslen og har siden været petit, men følger sin kurve. Hun er mors pige og er faktisk først nu begyndt at ville andre end mig. Hun ammes og nægter flaske og sut.

Hun sover fantastisk om dagen, men ikke om natten. Jeg håber på lidt råd fra dig om det.

Vi står op omkring kl. 6.45, hun spiser havregrød eller øllebrød og drikker vand af en kop.

Kl. 8.15 spiser vi brød og blød frugt, vand af kop. Hun ammes og puttes til lur. Sover ca. 2,5/3 timer i barnevognen.

Kl. 11.30 spiser vi frokost, brød (med fisk eller leverpostej) og grønsager, vand af kop.

Kl. 14 ammes hun og puttes til lur.

Kl. 15 får frugtmos og vand med kop.

Kl. 16 sover en kort lur

Kl. 17.30 spiser aftensmad med os, hun spiser stort set alt. Vand af kop.

Kl. 19.00 ammes og puttes…. Også starte balladen.

Vi kører med præcis samme rytme om ...

Annonce

... aftenen. Efter maden leger hende og storesøster på gulvet i køkkenet mens vi rydder af. Så bliver pigerne badet og kommer i nattøj. Far går med storesøster og jeg forsøger at putte lillesøster.

Jeg ammer hende i soveværelset, rummet er mørk og køligt. Hun falder hurtigt hen, men så snart jeg flytter på hende så vågner hun. Nogen gange lykkedes det mig at få hende over i hendes seng, men hun vågner efter 20-30 min. og er ked af det.

Igennem natten har hun mange opvågninger, hun tilbydes brystet min drikker stort set ikke, faktisk afviser hun det ofte. Så snart hun er i min favn eller vi ligger helt tæt (mave mod mave) så sover hun igen. Ved de fleste af opvågningerne har hun lukkede øjne og er ked af det, hun søger med hænderne for at finde mig.

Det er simpelthen så synd for hende, jeg vil så gerne hjælpe hende med at få en bedre søvn.

Lillesøster er utrolig god motorisk og kravler næsten, hun kan sidde og er faktisk begyndt at hejse sig op ved stole mv. jeg har selv en ide om at det er derfor hun er ekstra urolig nu.

Med venlig hilsen
Mor til A

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

28. juni 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Baby behov for ekstra væske i varmen?

Kære Helen Vores dreng er nu 5.5 måned gammel og får fuld flaske. De...

26. juni 2024 | Sygdom | 5 mdr.

Psykisk reaktion på vaccine?

Kære Helen Tak for dit uddybende svar ang. min søns søvnproblemer. Han sover...

21. juni 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Hvordan får baby jern nok?

Kære Helen Så vender jeg tilbage :) Vi har fået en efternøler her i...

18. juni 2024 | Udstyr | 6 mdr.

Tudkop - ja eller nej?

Hej Helen Tusind tak for dit svar omkring overgangen fra flaske til kop. Jeg...

17. juni 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Fra flaske til kop og spisetid

Kære Helen. Min søn er nu 6.5 mdr. gammel, og jeg kan ikke forstå, hvorfor...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg bliver nødt til at skrive igen, for at fortælle, hvor glad jeg er for at du har den her hjemmeside!

Det er så fantastisk at have et sted, hvor der er en faglig person, men også utroligt omsorgsfuld, som gider at høre og svare på alle de bekymringer og tanker man har som mor. :-D

Kærlig hilsen
Camilla, snart mor til to