Svar: Natteuro - 7 mdr.

23. januar 2023

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære C

Tak for dit brev :)

Der er højst sandsynligt flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Der er ingen tvivl om at alder og udvikling er med til at give urolig søvn og mange opvågninger. Jeres datter er naturligt motorisk stærkere nu, så hun vender og drejer sig i søvne og får sig lagt i stillinger, som hun stadig ikke mestrer at komme væk fra. Derfor har hun brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen - og det er helt naturligt, at I kan være nødt til at hjælpe hende med stillingsskift om natten.

Hun drømmer naturligt også mere nu, og hun kan derfor have mange forskellige lyde om natten - hun kan klynke, smaske, smågræde, pludre.. nogle gange kan hun også have opvågninger, hvor hun bare ligger og kikker. Og det er vigtigt, at I kke reagerer på alle hendes lyde og opvågninger om natten, men at I nogle gange forsøger at lade hende finde roen selv. Sover hun på eget værelse? Ellers kan det være en overvejelse værd at putte hende i egen seng på eget værelse nu, fordi I på den måde naturligt forstyrrer hinanden mindre og samtidig giver hende mulighed for at finde videre i søvnen på egen hånd om natten...

Måden hun falder i søvn på spiller også ind. Det er her vigtigt, at hun puttes i egen seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil sige, at I ikke bør sidde med hende i favnen og lade hende falde i søvn i jeres favn for derefter at flytte hende. Det er vigtigt, at hun når at registrere, at hun puttes i sin seng.

Det er på samme måde vigtigt, at I stopper med at hoppe med hende, når hun skal sove. Det er vigtigt, at hun ikke forbinder det at hoppe på pilatesbold eller lignende med at falde i søvn, da det vil gøre hende mere og mere afhængig af netop bevægelse - ikke blot for at falde i søvn, men også for at komme videre i søvnen, når hun skifter fra et søvnstadie til et andet. Du skriver, at behovet for at bruge bolden er steget mere og mere, så nogle gange er I nu nødt til at bruge bolden 3 gange på en time, hvor hun i december kunne nøjes med bolden en til to gange om ugen.. Det er netop dette jeg mener med, at hendes behov kan intensiveres, hun bliver mere og mere afhængig, så derfor er I nødt til at skrue ned for dette nu.

Det er på samme måde vigtigt, at hun ikke længere ammes i søvn, men hjælpes til at slippe brystet, før hun sover helt. Hvis hun er afhængig af at blive hoppet med, vugget i jeres arme og afhængig af brystet i munden for at kunne sove, så vil hun igen og igen vågne op om natten og ikke kunne sove videre, før I netop tilbyder disse tre ting.

Det er rigtig godt, at det fungerer med at amme liggende. Det må du meget gerne gøre, men det er rigtig godt, hvis du kan forsøge at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke længere falder i søvn med brystet. Prøv at lirke brystet ud af munden på hende, når hun har diet lidt. I begyndelse vil hun søge efter det igen, så tilbyder du hende brystet, men lirker det så ud af munden, når hun igen er mere rolig. Samtidig skal du så berolige med dine hænder på hendes krop, så hun finder ro med netop dine kærtegn, en klud eller lignende - og til sidst helt kan undvære brystet.

Du skal helst nå dertil, hvor hun slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn. Når hun kan dette, så kan du forsøge at putte hende fra din favn og ned i sengen, hvor hun skal sove. Og i løbet af natten så hjælpe hende videre i søvnen uden brystet.

Det betyder også, at hun ikke længere skal falde i søvn med brystet om dagen. Hun skal stadig ammes, men det vil være rigtig godt, hvis du får skruet amningerne gevaldigt ned. Du skriver, at "det at hun sover i min seng og bliver ammet hyppigt om natten, kan der ikke gøres noget ved.." og jo, det kan der godt - det er faktisk rigtig vigtigt at gøre noget ved dette nu:)

Hendes behov for mælk bliver dækket, hvis du ammer hende 4 gange i døgnet, og hun skal ikke længere ammes mellem midnat og næste morgen tidlig. Hun skal øges i skemad, drikke vand af kop og et forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover lidt videre, indtil dagen begynder stille og roligt omkring kl. 06.

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Puttes til dagens første lur ca. kl. 08 som nu

Formiddag 10: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop, når hun vågner af sin første lur.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca. kl. 12-12.30

Eftermiddag 14.30: Tilbydes flerkornsgrød ...

Annonce

... med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.

Ammes kortvarigt ca. kl 15.30-16 og puttes her til dagens 3. lur (denne amning vil gradvist forsvinde - men det er bedre, at hun lige nu ammes kortvarigt her, end at hun ammes om natten).

Før aftensmad 17: Tilbydes lidt godt kogte grøntsagsbuketter eller lignende at gumle på selv og vand af kop.

Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. kl 20.30

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.

Du skriver, at du tænker, at "I måske bare skal tro på, at det ikke fortsætter til hun er teenager" - og jeg forstår din pointe ;) men - det er faktisk vigtigt, at I ikke tænker, at det vil gå over af sig selv. Hun bliver blot mere og mere bevist og derfor også mere og mere bevidst om de rutiner og ritualer, som I giver hende. Derfor er det vigtigt, at I lige nu forsøger at skabe nogle vaner, som kan fungere for både hende og jer fremadrettet.

Det er ofte aller bedst, hvis man kan skabe en gradvis ændring. Det vil sige, at man f.eks. fjerner amningerne om natten først, derefter skruer ned for antallet af amninger i løbet af dagen samtidig med at mængden af skemad sættes op. Så er det f.eks. en god idé at øve søvn uden hoppen på bold - men måske stadig lade hende falde i søvn i favn, så hun ikke på en gang skal undvære alt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er også derfor jeg anbefaler, at du f.eks. fortsat lægger dig med hende og ammer hende i din seng, så hun stadig har din nærhed, kan mærke dig tæt på osv. men så du lærer hende, at hun ikke længere skal hoppes med, ikke længere skal vugges i søvn eller falde i søvn med brystet i munden.

Hvis det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, så kan du evt. godt amme hende og lade hende sove i din seng indtil sen aften, hvor du så kan amme hende igen og derefter putte hende i egen seng - egen seng på eget værelse eller i soveværelset. Det kan også være en måde at hjælpe både jer og hende på.

Nogle gange er det også nødvendigt, at far tager over efter amningen sen aften, og du så sover et andet sted. Far kan give samme nærhed, tætte kontakt, han kan putte med hende, lade hende ligge hos sig, kærtegne osv. Alt det du også gør - men han kan ikke amme og derfor er den mulighed udelukket... Det kan være nødvendigt at gøre det på denne måde for at få hende væk fra brystet om natten og skabe plads til mere rigtig mad hele dagen igennem og samtidig vænne hende til at sove mere sammenhængende. Det er her dog vigtigt, at far så ikke begynder at hoppe på bold, gå rundt med hende og andet - det er ikke dette, som hun skal lære nu:)

Det er naturligvis vigtigt at sige, at tandfrembrud, øreproblemer osv. naturligt også kan spille ind og give ekstra uro om natten og ekstra søgning mod brystet. Det er her vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at give hende den ekstra tryghed, som hun naturligt kan have behov for - men uden at få skabt nogle vaner og rutiner, som vil give jer problemer senere hen.

Hvis mor derfor er den bedste om natten lige nu, så er det derfor også vigtigt at anerkende dette - men det behøver ikke bryde, at du skal amme hende igen og igen natten igennem. Hun kan godt have mor tæt på, uden at hun også skal have brystet, så sov med en t-shirt på, så hun ikke har fri adgang til mælkebaren :)

Jeg har lavet dagsplanen sådan, at der lige nu er plads til 5 amninger - altså en amning mere, end hun generelt ville have behov for. Derudover er natten ikke så lang - den ligger mellem 23-01 til 05 - og jeg tænker, at det vil være et helt realistisk mål, at hun nu skal undvære mælk i 4-6 timer - afhængig af, hvornår den sene aftenamning kommer til at ligge. At I lige nu kan have et mål på 4 timer uden mælk er måske et lidt lettere mål at nå end mit forslag med 5-6 timer i sidste svar :)

Det kan være rigtig godt, at I går igang med de nye rutiner nu. Jeres datter nærmer sig separationsfasen, og det er en periode, hvor det er rigtig svært at skabe nye vaner, og hvor hun naturligt vil blive mere tryghedssøgende og også brystsøgende. Så jo mere I kan skabe gode vaner for hende nu, jo bedre vil det være for jer alle tre på sigt - og ofte er det lettere at skabe nye vaner nu, end det er om 1-2 måneder...

Jeg håber, at I hermed både har fået lidt idé om, hvad der spiller ind hos jer, har fået lidt input til hvordan I kan komme videre og også et kærligt skub til at få skabt ændringer, som vil være til gavn for jer alle tre :)

Rigtig meget held og lykke med det projekt! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke