Svar: Opvågninger om natten igen
28. december 2022
Alder:
8 mdr.
Kære N
Tak for dit brev, din fine beskrivelse og alle dine tanker : ) Dejligt at høre, at det har hjulpet med drænanlæggelsen - i hvert fald et par nætter.. Det er ikke altid det hjælper, da kroppen husker, og jeres dreng derfor kan blive ved med at vågne, fordi han er vant til at blive vækket af smertejag fra ørerne - men hos jer har det haft effekt med det samme, og det lyder faktisk ikke som om, at han vågner, fordi han "tror", at han har ondt...
Men hvad handler det så om... for mig at se, så er der lidt forskelligt, som spiller ind hos jer:) Det ene er naturligt hans indtag af mad og mælk hele dagen. Du fortæller, at du for første gang har givet ham godnatgrød, og det er en rigtig god idé. Han er en fysisk stor dreng, som er rigtig godt igang motorisk og derfor forbrænder en del energi i løbet af dagen, og han har samtidig en alder, hvor han sandsynligvis også gerne vil spise lidt selv. Det betyder, at han ikke altid får spist helt nok, og det er derfor en god idé at sikre hans indtag med en godnatgrød, så du er sikker på, at han ikke vågner, fordi han reelt er sulten.
Godnatgrøden kan med fordel gives efter et bad, så I f.eks. har en aftenrytme, der ser således ud:
17.15: Aftensmad, der som nu består af mad med bid, mad i hånden, og også moset mad. Udgangspunktet er den mad, som I andre spiser. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. og får lidt massage mm. Det vil hjælpe ham til bedre at kunne finde fysisk ro, især hvis badet ligger ca. en time før putning.
Tilbydes godnatgrød ca. kl 18.30, vand eller mme af kop. Får derefter børstet tænder, hvis han har fået tænder...
Tilbydes flaske og/eller amning og puttes til natten ca. kl 19 som nu.
Sen aften 22-23: Drømmeflaske eller drømmeamning og sover videre
Han har brug for 3 mælkemåltider med den alder han har, og det vil være rigtig fint, hvis disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Om du vil give ham flaske eller amme ham, eller give ham begge dele afhænger af, hvad der fungerer bedst for jer. Lige nu får han både flaske og bryst før putning, og det er rigtig fint - du må gerne give flaske i stuen og amme ham på værelset, da det fungerer.
Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at han ikke bør falde i søvn med bryst eller flaske i munden. Det er vigtigt, at han når at registrere, at han ligger i sin egen seng, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Og så er det vigtigt, at han også stadig får mælk sen aften i form af en amning eller drømmeflaske. Det kan gives mere eller mindre i søvne, og det skal være med til at sikre, at han ikke vågner om natten, fordi han er tørstig eller sulten.
Ud over godnatgrød og drømmemåltid, så tænker jeg, at det højst sandsynligt også handler om alder og udvikling. Jeres dreng kravler lystigt omkring, og han er nu også begyndt at rejse sig ved bordet og gå sidelæns omkring dette - det betyder, at han både har en stor motorisk uro, når han skal sove, og også en mental uro, hvor han drømmer rigtig meget - og derfor sover meget uroligt. Samtidig fortæller du, at han på den ene side kan virke til ikke at ville ligge i sengen, men heller ikke vil op, og det er ofte tegn på at han netop søger at separere sig lidt ekstra lige nu.
Du nævner, at I har en tyngdepose, og du kan godt forsøge, om den har effekt nu, fordi den måske netop kan hjælpe ham til bedre at finde fysisk ro - det er dog ikke sikkert, nogle gange kan det gøre ham mere irriteret, hvis han føler sig for holdt og ikke i stand til at skifte stilling... Hvad sover han i om dagen? Hvis han sover i barnevognen og der ligger i en sovepose, så kan du også forsøge at tage soveposen indenfor, og prøve at lade ham sove i den. Den omslutter ham på en anden måde og er samtidig genkendelig og tryg for ham, hvis det er dette, han bruger om dagen. Du skal blot sikre dig, at han er klædt passende på, og at rumtemperaturen ikke er for høj...
Det er rigtig godt med nusseklud og moonie bamsen må du også stadig meget gerne bruge. Jo mere I bruger disse ting, jo mere genkendelighed og tryghed vil det naturligt give ham på sigt. Det er ikke nogen god idé at introducere en sut nu, da han ikke bruger sut. Den har han ikke brug for, og den kan skabe en uhensigtsmæssig vane - når det er sagt, så bør han dog heller ikke ligge med fri adgang til brystet om natten. Det er helt okay, at du vælger at tage ham ind i dobbeltsengen, når han vågner midt nat, men prøv om du ikke kan undgå at amme ham, og hvis det er nødvendigt at give ham brystet, så gør det kortvarigt. Det vil sige, at når han har diet lidt hos dig, fundet roen, så lirker du brystvorten ud af munden på ham og forsøger at berolige med dine hænder og nusseklud i stedet.
Hvis det lykkes at få ham videre i søvnen uden brystet, når han kommer ind til dig, men det er nødvendigt at amme ham tidlig morgen, for at dagen ikke starter alt for tidligt, så må det naturligt være sådan lige nu - men igen - forsøg at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fyldes med mælk, men så vidt muligt blot får lov til at finde ro og komme videre i søvnen.
Det er vigtigt, at han ikke vænnes til at indtag større mængder mælk hos dig om natten, og det vil være rigtig godt, hvis du kan sove med en t-shirt eller lignende, så han ikke længere har fri adgang til brystet. Hvis det er helt umuligt at undgå amning om natten, så kan det være en løsning, at du sover i stuen nogle nætter og lader far tage over om natten. Far kan give jeres dreng masser af nærhed og tæt kontakt, men amning er naturligt udelukket, og på den måde vænnes jeres dreng til, at han ikke behøver mælk om natten - og har han fået en drømmeamning eller drømmeflaske sen aften, så vil han naturligt bedre kunne undvære amning om natten.
Det er helt okay, at I ønsker at han fortsat skal sove i egen seng. Det er en fin prioritering. Hold derfor fast i, at han stadig puttes i egen seng om aftenen og så vidt muligt hjælpes videre i søvnen i egen seng - og dur det så ikke, så lad far prøve at tage over f.eks. 3 nætter i stræk...
I skal naturligvis også overveje, om det kan være tandfrembrud eller andet, som påvirker hans nattesøvn lige nu. Måske er der sygdom på vej, som ikke handler om ørerne, men måske lidt maveinfektion eller andet. Han kan naturligt godt have ondt andre steder og af den grund pludselig vågne mere igen...
Du spørger, om du kan forvente, at han pludselig vender igen - og tingene kan naturligt godt ændre sig, han bliver naturligt motorisk stærkere, vil selv kunne skifte stilling om natten osv. med tiden - men med den alder jeres dreng har nu, så vil han naturligt blive mere og mere bevidst, og de ritualer, som I giver ham nu, vil naturligt følge ham mere og mere. Derfor er det som udgangspunkt en god idé at holde fast i alt det gode - putning i egen seng, forbinde sin seng med stedet, hvor han sover, nusseklud, bamse, kærtegn, beroligende ord, stillingskift osv. Og så vidt muligt undgå f.eks. bryst/mælk om natten eller voldsomt vugning i armene, hoppe på pilatesbold og lignende - for det bliver sværere og sværere at komme væk fra igen, og vil ofte ikke løse sig af sig selv...
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke - håber I har haft en dejlig jul og ønsker jer et rigtig godt nytår:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske