Svar: Kaster med arme og ben under søvn
18. december 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Michelle
Tak for dit brev og fine beskrivelse og alle dine tanker - og velkommen til :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.
Først vil jeg lige knytte lidt kommentarer til det, du starter med at skrive, at du er bekymret for, at din dreng ikke sover rigtigt om natten eller ikke får nok dyb søvn, da han sover så uroligt, som han gør...
Det er vigtigt, at du ved, at små børn sover anderledes end større børn og voksne, og netop i 3-4 måneders alderen ændrer det lille barns søvn sig.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt. Søvnen er sammensat af REM-søvn og non-REM-søvn. REM står for Rapid-Eye-Movement, og når man sover REM-søvn, kan man direkte se øjnene bevæge sig under øjenlågene. Når vi drømmer og kan huske vores drømme, så sker det i de perioder, hvor vi sover REM-søvn.
Vores non-REM søvn er inddelt i fire stadier. Stadie 1, hvor vi lægger os til at sove og slumrer ind. Stadie 2, hvor vi sover godt, men er stadig lette at vække. Stadie 3 og 4, som er dybere søvnstadier, det man også kalder for "delta-søvn" eller "slow-wave".
Hos små børn er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde, som vi har, men skifter meget hurtigt mellem REM-søvn og non-REM søvnen. Hos små børn betegnes REM-søvnen ofte som en "aktiv-søvn", og non-REM-søvnen betegnes som en "stille søvn".
Netop i 3-4 månedersalderen begynder barnets non-REM søvn at være inddelt i stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere. Det er dog først i 6-8 måneders alderen, at non-REM-søvnen begynder at minde lidt mere om den form for non-REM søvn, vi voksne og ældre børn har.
Det er også sådan, at REM-søvnen hos en baby varer ca. 25 minutter ud af en søvncyklus på 45-50 minutter. Det vil sige, at små børn har 50-60% REM-søvn. Det er langt mere end voksne har. Derfor vil jeres dreng ofte sove meget uroligt. Han vil, som du beskriver, have lukkede øjne, men vil ligge og klynke, smaske med munden, kan flagre med armene, give små spjæt osv. Men alt sammen imens han sover - han sover "aktiv søvn", og det er helt normalt :)
Samtidig har han også en alder nu, hvor han naturligt vil blive mere og mere bevidst og aktiv hele dagen igennem. Han vil være meget opmærksom på, hvad der sker omkring ham, hvor I er - om I er hjemme eller ude, om det er mor, far eller bedsteforældre eller andre, der f.eks. holder ham. Han vil smile, pludre, klukke. Han vil også være motorisk stærkere, bruge sig selv mere og mere, sparke fra med benene, drejer om sin egen akse, begynder måske at trille osv. Alt sammen medvirkende til, at han oplever verden meget mere og får rigtig mange nye stimuli - og dermed også mere drømmeaktivitet og igen mere urolig søvn.
Det er derfor rigtig fint, at du de sidste to dage har forsøgt med jeres kørepose, fordi den omslutter ham, hjælper ham med at føle sig holdt, den kan skærme ham og give genkendelighed og tryghed - og måske give bedre fysisk ro, så han derfor også kan sove bedre. Den må du gerne bruge. Bruges den indendøre, skal du dog være opmærksom på temperaturen i rummet - men I har sikkert allerede skruet ned for varmen på grund af energikrisen ;)
Når alt dette er sagt, så skal man naturligvis også medtænke de maveproblemer, jeres dreng har haft, og jeg er enig med jeres sundhedsplejerske i, at det kan være et forsøg værd at prøve med en anden type erstatning. Du skriver ikke, hvilken erstatning han får, men Semper laver f.eks. Allomin 1 SensiPro+, der anbefales til moderat fordøjelsesbesvær, ved mavekneb, gylp og træg mave. Nestle laver f.eks. Nestle NAN Supreme 1, som lindrer koliklignende symptomer og forstoppelse. Hvis du ikke har forsøgt et af disse produkter, så kunne det være en overvejelse værd.
Du skal forøvrigt være opmærksom på, at når du blander modermælkserstatning, som indeholder mælkesyrebakterier, så skal vandet afkøles til 40 grader, før du kommer pulveret i, ellers ødelægges effekten af mælkesyrebakterierne.
Og så en kommentar omkring slyngevugge. Det er rigtigt, at hvis jeres søn har sovet i slyngevugge med motor, siden han var 1 mdr gammel, så er der naturligt en risiko for, at han er afhængig af bevægelse for at kunne sove. Det kan gøre det vanskeligt for ham at sove i tremmesengen og dermed uden bevægelse, og det kan i sidste ende betyde, at han også skal sove i slyngevugge om natten, og at det naturligt bliver sværere og svære at lære ham at sove i hans seng. Og at det kan blive sværere og sværere, uden at have været det i begyndelse, handler om netop bevidstheden, som han jo udvikler mere og mere. Han føler naturligt tryghed ved det genkendelige, det han er vant til.
Det betyder dog ikke, at I skal stoppe fuldstændig med slyngevuggen fra den ene dag til den anden, for jeres dreng har naturligt brug for at få sin søvn. Men det kan være en god idé, at I slukker for motoren, når han sover, så han gradvist vænnes til, at bevægelse ikke er nødvendigt, for at han kan sove. Så lige nu lyder det som om, at du skal gå tilbage til at bruge slyngevuggen om dagen, men altså gradvist trappe ud af behovet for konstant bevægelse, fordi det vil være godt for jer alle på sigt, at han ikke skal vugges eller være i bevægelse for at kunne sove:)
Er hans seng koblet til din seng? I givet fald vil det være rigtig godt, at du putter ham i hans egen seng, og når han så om natten bliver urolig, så kan du lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke, at du er der. Du må også meget gerne med din hånd forsøge at samle hans hænder på brystkassen, så du på den måde hjælper ham med at få lidt samling på sig selv og dermed finde bedre ro. Da han er vant til at sove i egen seng, må du gerne holde fast i dette - selvom jeg naturligvis godt forstår bevæggrundende for at I de sidste nætter har forsøgt at se om det kunne hjælpe, hvis han sov hos jer... sikkerhedsmæssigt bør han også være i egen seng :)
Om dagen vil det være rigtig godt, at I er opmærksomme på at stimulere ham rigtig godt både motorisk og mentalt. I skal hjælpe ham med at bruge kroppen, tumle rigtig meget med ham og lave forskellige bevægelege f.eks.:
- Gribe omkring hans hænder og håndled og lade ham selv trække sig op fra rygleje. Først op i siddende stilling og derefter op i stående stilling.
- Støtte om hans lægge og bøjede knæ og hofte og hjælpe ham med at dreje underkroppen fra side til side.
- Hjælpe ham med at dreje om på siden, både fra mave til ryg og fra ryg til mave - evt. ved at vise ham noget interessant legetøj, som han følger. Gør han det selv, så er det super fint, så læg ham tilbage, og lad ham gøre det igen og igen.
- Hjælpe ham med at få fat i egne tæer, når han ligger på ryggen og derfra trille videre om på siden og maven. Giv ham evt. ranglesokker på, så han får øje på sine fødder og det bliver særligt interesant at gribe efter dem.
- Cykelbevægelser, hvor han selv er med til at cykle med sine ben, imens du støtter om underbenene.
Prøv at fokusere på lege og stimuli, hvor han skal bruge sin krop og sine muskler - presse sig, hive, trykke, yde modstand, løfte sig op... Det er vigtigt at stimulere hans muskel-led sans også kaldet det proprioceptive sansesystem. Det er fra leddene og musklerne, at hjernen registrerer, hvor ben, fødder, hænder, fingre osv. befinder sig, og hjernen styrer kroppens bevægelser - både i ro og ved aktivitet. Muskel-led-sansen har f.eks. betydning for at kunne finde ro, når det er sovetid:)
Det vil være oplagt også at synge f.eks. "Hjulene på bussen" imens du cykler med hans ben, så han bruger sin krop samtidig med at du synger. Det er også tiden til at synge f.eks. 'Lille Peter Edderkop' osv. hvor du bruger dine hænder og fingre imens du synger, netop fordi han højst sandsynligt er fascineret af hændernes bevægelse netop nu...
Det kan være en god idé at indføre et bad, før han skal puttes, gerne en lille times tid før, og du må meget gerne afslutte badet med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme, få lidt babymassage osv. Det kan også hjælpe ham med at finde bedre fysisk ro i kroppen og dermed overgive sig til søvnen.
Det vil også være rigtig godt, hvis du stille og roligt kan forsøge at skabe en rytme, hvor hans flaske indgår som en fast del af hans putteritual. Det betyder ikke, at han skal falde i søvn med flasken i munden, før det skal han ikke - og hvis det er tilfældet hos jer, så bør du nu forsøge at adskille flaske og søvn. Men dog ikke mere, end at han stadig får mælk, før han skal sove.
Mælken vil naturligt hjælpe ham til ro og gøre det lettere for ham at overgive sig til søvnen, samtidig sikrer det, at han kan sove et længere søvnstræk, før han igen er sulten og derfor vågner. Og stille og roligt skal han jo også igang med lidt skemad, og på sigt vil det her være rigtig godt med en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner og mælk før han skal sove. Derfor er det også godt for tiden fremover, at flasken ligger i forbindelse med putning - men altså uden at han falder i søvn med flasken i munden.
Du må gerne erstatte flasken med en sut, hvis han bruger sut. Du bør dog være opmærksom på ikke at give sutten i munden hver gang han vågner, da han så vil kunne begynde at registrere, at sutten mangler, og det kan også give unødige opvågninger om natten... Sutten er fint til ro, når han skal sove, men ikke hele natten igennem:)
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, at det giver lidt forklaring på, hvad der måske spiller ind hos jer, og at det også hjælper jer lidt på vej :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god jul :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske