Svar: Søvn om dagen og natten
17. december 2022
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse, jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Det er rigtig godt, at I har fået indarbejdet en lidt mere fast rytme, det vil naturligt stille og roligt hjælpe jer videre :) Det er også rigtig godt, at I har fået øget antallet af skemåltider og har fået skabt lidt struktur med skemad, vand af kop og flaske - du fortæller, at lillepigen virker mere rolig og glad, så det er super godt :)
Nu hvor jeres datter er blevet 6 måneder, så tænker jeg, at I skal prøve at vække hende om morgenen. Jeg synes ikke, at I skal vække hende fra dagslurene, men det vil være en god idé, at I starter dagen til nogenlunde samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend.
Du fortæller, at hun kan vågne fra alt mellem kl. 7-8.30, og det er et stort spring. Det er nemlig stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen, og som derfor påvirker, hvornår hun sover sine dagslure - og dermed også hvornår hun går i seng om aftenen. Så hvis I gerne vil have hendes rytme rykket frem, så hun begynder at kunne gå i seng omkring kl. 19.30-20 i stedet for 21-22, så skal I altså ændre på hendes stå op tidspunkt.
Det vil ofte skabe et puttetidspunkt omkring kl. 19.30-20, hvis dagen starter senest kl. 07, så hvis hun ikke vågner af sig selv på dette tidspunkt, så vil jeg anbefale, at I vækker hende her. I skal naturligvis vække hende kærligt og nænsomt, og så skal dagen starte med morgengrød.
Jeg synes ikke, at I skal vække hende om dagen, men her prøve at lade hende sove, som hun viser behov for. Du fortæller, at hun kan skifte mellem 3 og 4 dagslure, og jeg tænker, at hvis I lader hende sove og styre dagssøvnen selv, så vil hun måske kunne sove to længere lure eller måske to lure og en powernap - og det vil være rigtig fint og alderssvarende og vil ofte stadig kunne give den rytme, som jeg tænker, at I søger.
Samtidig er hun nu nået til en alder, hvor hun har behov for mere skemad, grovere grødtyper, flere slags grøntsager og også kød og fisk. Ligesom det vil være rigtig godt, at hun får mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske på. Det er stadig vigtigt, at hun fyldes op med mad og vand/mælk hele dagen igennem, så hun stille og roligt kan undvære flasken midt nat. Det er dog helt naturligt, at hun har brug for flaske når hun puttes, sen aften (drømmeflaske) og igen tidlig morgen. Det vil være et realistisk mål, at hun sover 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30 til 05. Og det er naturligt lettere at ramme, hvis hele dagsrytmen også passer ind i dette...
Du fortæller, at hun ofte vågner mellem kl 00 og 02 for at få flaske, og jeg tænker, at hvis I kan få hendes rytme rykket frem, så hun kan få sin drømmeflaske sen aften, før I selv går i seng, så vil flasken her kunne springes over, og I kan på den måde få mere sammenhængende nattesøvn, og hun vil stadig kune få en morgenflaske omkring kl 05, som hun naturligt har brug for - og du skriver netop, at hun ofte vågner mellem 04-06 for at få flaske. Det er altså også et realistisk mål og en rytme, som vil passe til hendes alder og behov.
Derudover fortæller du, at hun sover meget uroligt, og det tænker jeg hænger sammen med hendes alder og udvikling. Hun er nu langt mere mobil, hun kan dreje om sin egen akse, forsøger at få fat i sit legetøj, putter det i munden, slår ud efter ting i sit aktivitetsstativ osv. Når hun ligger på maven, så kommer hun op i strakt arm, løfter sig højt, bruger sin styrke. Når hun ligger på ryggen, så får hun fat i sine tæer, tager fat i fødderne og triller derfor om på siden og videre om på maven - det er alt samme præcist som det skal være og super godt - men hun øver sig ikke kun om dagen, men også om natten. Og det betyder, at hun motorisk vil være godt igang om natten, men hun har stadig rigtig svært ved at mobilisere sig helt. Så nogle gange får hun flyttet sig op eller ned i sengen, nogle gange drejer hun omkring og kan ikke finde tilbage i en rar stilling igen, nogle gange sparker hun dynen af og kan ikke finde ro. Og derfor har hun rigtig meget brug for jeres hjælp til at blive lagt godt og finde roen om natten.
Du fortæller, at hun sover i en sleepbag i barnevognen om dagen, og den må I også gerne bruge om natten. Hvis I skønner, at det er for varmt, så kan I skrue temperaturen lidt ned i rummet (det har I sikkert gjort alligevel pga energikrisen...;)). Den sover hun godt i om dagen, og det lyder som om, at den giver hende god ro, så det er bestemt et forsøg værd. Du fortæller, at I har en tyngdedyne, er det en pose uden ærmer, for så vil det netop gøre, at hun kan ligge og flagre med armene, hvor jeres sleepbag er en sovepose, som hun ligger mere puttet under, og som måske netop hjælper hende med at holde armene lidt mere i ro og dermed også finde større ro... bare en tanke :)
Du skriver, at hun om natten smider sutten eller taber sutten, fordi hun ligger og kører hænderne rundt i ansigtet - og det er rigtig fint, at I giver hende en sut, når hun skal sove. Det vil være rigtig godt, hvis I fjerner flasken, før hun falder i søvn, erstatter med sutten og på den måde giver hende ro og hjælper hende ind i søvnen - men det er vigtigt, at hun ikke har sut i munden hele natten. Den må gerne falde ud...
Det er meget fint med ca. 2.5 times vågenhed i løbet af dagen og de ca 3 lure - to lidt længere lure og en powernap. Når jeg foreslår, at I starter dagen tidligt og gerne omkring kl. 07, så er det fordi jeg fornemmer, at det sene puttetidspunkt ikke fungerer rigtig for nogen af jer. Hvis I ønsker, at ændre på puttetidspunktet og jeres datters evne til at overgive sig til søvnen tidligere om aftenen, så er I nødt til at starte dagen tidligere.
Det vil sige, at en dagsplan vil se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre, vækkes blidt omkring kl. 07, hvis hun ikke vågner af sig selv.
Morgen 7.30 Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at sutte på og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15-16: Frisk blød frugt i hånden, lidt frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes en powernap, dagens korteste lur.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23-23.30: Drømmeflaske og sover videre - og begynder stille og roligt at kunne undvære flasken midt nat...
Du skriver, at du bekymret for, hvorvidt hun får sovet det, hun har behov for om natten. Ud fra det du fortæller, så lyder det ikke som om, at lillepigen mangler søvn - hun sover normalt gode lange dagslure, og det gør naturligt nattesøvnen kortere - men samlet set, får hun sit søvnbehov rigtig fint dækket. Der er i princippet heller ikke noget i vejen for, at hun har en sen rytme og derfor ofte først sover kl 21.30 om aftenen, det må hun gerne, og det tager hun ikke skade af. Problemet er, at det ikke lyder til at fungere rigtig godt for jeres familieliv, og derfor vil det være helt okay at arbejde på, at hun kunne blive puttet.
Det sker som sagt ved, at I begynder at stå tidligere op, og derfor skal I ændre på dagsrytmen. Du skriver, at I "følger min tidligere dagsplan bare med andre tidspunkter" - og det er helt fint, hvis I er okay med den nuværende rytme, men hvis I ønsker, at hun skal sove tidligere, så er tidspunkterne hele dagen igennem vigtige :) Så længe hun sover sent hele dagen igennem, så vil hun naturligt gå sent i seng.
Jeg håber, at min nye dagsplan og tanker viser, hvordan I kan ændre rytme. Det er ikke fordi nattesøvnen skal være meget længere, det er mere for, at nattesøvnen kan starte tidligere, fordi det lyder til at være et ønske hos jer :) De 1.5 time, hun nogle gange sover længere om morgenen, kan altså ligge om aftenen i stedet...
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske