Svar: 4 måneder og dagsrytme

12. november 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Maria Louise

Tak for dit brev og tanker - jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Når jeg læser din beskrivelse af lillebror, så lyder det som om, at han er ret god til at sove om natten. Du fortæller, at han ofte puttes til natten mellem kl. 18-18.30, og som jeg læser dit brev, så står han ofte op omkring kl. 07. Det betyder, at han sover 12.5-13 timers nattesøvn - hvilket er ret meget. Det betyder igen, at han naturligt ikke kan sove særligt lange lure om dagen.

Hans søvnbehov ligger sandsynligvis omkring 15 timer - hvis han har et rigtig godt sovehjerte, så måske hos jer lidt mere (15 timer er et gennemsnit, så nogle børn sover naturligt mindre og andre mere), men det betyder dog, at han i løbet af dagen naturligt ikke vil kunne sove mere end 2-3 timer samlet - og for at dagen ikke skal blive for lang for ham, så er han derfor nødt til at sove flere små lure, og det vil naturligt være med til at forklare, hvorfor hans lure ofte ikke varer mere end måske 45 minutter af gangen.

Er det så noget, I skal ændre på? Nej, ikke nødvendigvis. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer, og lillebror har jo ikke læst min bog om søvn, så han ved ikke, at mange børn i hans alder sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen, ligesom han ikke ved, at mange børn i denne alder går sent i seng ;) Og hvis han trives med den rytme han har, så er det super fint, og I skal ikke ændre noget.

Om han trives, må du vurdere ud fra, hvordan han vågner og virker til at have det i sine vågne perioder. Hvis han vågner op, glad og smilende og umiddelbart virker veludhvilet og med lyst til at pludre, tumle osv. så må du gå ud fra, at han har fået den mængde søvn, som han har behov for. Vågner han derimod op grædende, tydeligt virker træt, pylret osv. så villle han sandsynligvis have glæde af at sove en længere lur - og dermed glæde af, at I forsøgte at hjælpe ham til en rytme, hvor nattesøvnen blev lidt kortere og dagssøvnen lidt længere....

Umiddelbart lyder det som om, at han trives. Han har overskud til skemaden, når han er vågen. Du fortæller, at han er meget interesseret og spiselysten, og du fortæller også, at du forsøger at tilpasse tidspunktet for grød "inden han bliver alt for træt og dermed sur" - ud fra dette tolker jeg, at han umiddelbart er glad, og at det er helt naturligt, at han bliver utilfreds, når han ...

Annonce

... har været vågen lidt tid, og det igen er puttetid. Når han sover meget korte lure i løbet af dagen, vil hans vågenperioder naturligt ofte også blive lidt kortere, og hans overskud dermed også ofte generelt lidt kortere, uden at det behøver blive problematisk, fordi han samlet set får sin søvn og samlet set trives...

Jeg ved fra dine tidligere breve, at han generelt trives, tager fint på og er godt igang med en sund og god udvikling, så der er ikke umiddelbart noget, som tyder på, at I skal ændre noget nu. Jeg vil dog anbefale dig, at du forsøger at holde fast i middagsluren omkring kl. 11.30-12, så han ikke rykker denne lur tidligere og tidligere frem, fordi det naturligt vil kunne rykke på rytmen resten af dagen og gøre, at hans nat på samme måde rykkes fremad - og det vil højst sandsynligt ikke rigtig være noget, som kan passe ind i jeres familie. På sigt, vil det være rigtig godt, hvis han kan være med til at spise aftensmad omkring kl. 17.30-18 og så blive puttet derefter:)

Hvis du synes, det er svært at holde fast i tidspunktet for middagsluren, så kan du i en periode forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, samtidig med at badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og på den måde kan du måske bedre holde fast i middagsluren omkring kl 12 og samtidig måske gøre lidt for, at denne lur bliver en lidt længere lur på sigt.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til afføringsmønster, maveproblemer og skemad, så lyder det som om, at hans mave stille og roligt er ved at vænne sig til lidt ny mad. Du fortæller, at han ikke har mere ondt i maven, efter at I er begyndt på grød. Hans afføring er ikke hård, og han har afføring en gang om ugen, hvilket han har haft hele tiden. Det lyder fint, da skemaden er lavet med modermælk og stadig er meget tynd, ligesom han jo får smagsprøver og ikke større mængder. Afføringsmønsteret vil ændre sig, når du begynder at gøre skemaden lidt fastere og mindre flydende, ligesom der vil gå færre dage imellem afføringerne, når han begynder at spise lidt større portioner skemad og tilbydes skemad flere gange dagligt. Lige nu lyder det dog fint og som om, at maven tilpasser sig det hele stille og roligt.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Fiskeolie og børn

Fiskeolie eller det der også hedder Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er livsnødvendige for os mennesker, både for børn der skal vokse og udvikle sig og for ældre der skal "vedligeholdes". Derfor skal der være omega-3 fedtsyrer tilstede i vores kost.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du selv spiser og også giver dit barn fisk 2 gange om ugen som hovedmåltid. Derudover næsten hver dag som pålæg til frokost.

Det er vigtigt at variere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne