Svar: 4 måneder og dagsrytme
12. november 2022
Alder:
4 mdr.
Kære Maria Louise
Tak for dit brev og tanker - jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Når jeg læser din beskrivelse af lillebror, så lyder det som om, at han er ret god til at sove om natten. Du fortæller, at han ofte puttes til natten mellem kl. 18-18.30, og som jeg læser dit brev, så står han ofte op omkring kl. 07. Det betyder, at han sover 12.5-13 timers nattesøvn - hvilket er ret meget. Det betyder igen, at han naturligt ikke kan sove særligt lange lure om dagen.
Hans søvnbehov ligger sandsynligvis omkring 15 timer - hvis han har et rigtig godt sovehjerte, så måske hos jer lidt mere (15 timer er et gennemsnit, så nogle børn sover naturligt mindre og andre mere), men det betyder dog, at han i løbet af dagen naturligt ikke vil kunne sove mere end 2-3 timer samlet - og for at dagen ikke skal blive for lang for ham, så er han derfor nødt til at sove flere små lure, og det vil naturligt være med til at forklare, hvorfor hans lure ofte ikke varer mere end måske 45 minutter af gangen.
Er det så noget, I skal ændre på? Nej, ikke nødvendigvis. Som udgangspunkt skal man ikke ændre noget, der fungerer, og lillebror har jo ikke læst min bog om søvn, så han ved ikke, at mange børn i hans alder sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen, ligesom han ikke ved, at mange børn i denne alder går sent i seng ;) Og hvis han trives med den rytme han har, så er det super fint, og I skal ikke ændre noget.
Om han trives, må du vurdere ud fra, hvordan han vågner og virker til at have det i sine vågne perioder. Hvis han vågner op, glad og smilende og umiddelbart virker veludhvilet og med lyst til at pludre, tumle osv. så må du gå ud fra, at han har fået den mængde søvn, som han har behov for. Vågner han derimod op grædende, tydeligt virker træt, pylret osv. så villle han sandsynligvis have glæde af at sove en længere lur - og dermed glæde af, at I forsøgte at hjælpe ham til en rytme, hvor nattesøvnen blev lidt kortere og dagssøvnen lidt længere....
Umiddelbart lyder det som om, at han trives. Han har overskud til skemaden, når han er vågen. Du fortæller, at han er meget interesseret og spiselysten, og du fortæller også, at du forsøger at tilpasse tidspunktet for grød "inden han bliver alt for træt og dermed sur" - ud fra dette tolker jeg, at han umiddelbart er glad, og at det er helt naturligt, at han bliver utilfreds, når han har været vågen lidt tid, og det igen er puttetid. Når han sover meget korte lure i løbet af dagen, vil hans vågenperioder naturligt ofte også blive lidt kortere, og hans overskud dermed også ofte generelt lidt kortere, uden at det behøver blive problematisk, fordi han samlet set får sin søvn og samlet set trives...
Jeg ved fra dine tidligere breve, at han generelt trives, tager fint på og er godt igang med en sund og god udvikling, så der er ikke umiddelbart noget, som tyder på, at I skal ændre noget nu. Jeg vil dog anbefale dig, at du forsøger at holde fast i middagsluren omkring kl. 11.30-12, så han ikke rykker denne lur tidligere og tidligere frem, fordi det naturligt vil kunne rykke på rytmen resten af dagen og gøre, at hans nat på samme måde rykkes fremad - og det vil højst sandsynligt ikke rigtig være noget, som kan passe ind i jeres familie. På sigt, vil det være rigtig godt, hvis han kan være med til at spise aftensmad omkring kl. 17.30-18 og så blive puttet derefter:)
Hvis du synes, det er svært at holde fast i tidspunktet for middagsluren, så kan du i en periode forsøge at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Det kan være med til at forlænge hans vågenperiode lidt, samtidig med at badet stimulerer ham rigtig godt både motorisk og mentalt - og på den måde kan du måske bedre holde fast i middagsluren omkring kl 12 og samtidig måske gøre lidt for, at denne lur bliver en lidt længere lur på sigt.
Med hensyn til afføringsmønster, maveproblemer og skemad, så lyder det som om, at hans mave stille og roligt er ved at vænne sig til lidt ny mad. Du fortæller, at han ikke har mere ondt i maven, efter at I er begyndt på grød. Hans afføring er ikke hård, og han har afføring en gang om ugen, hvilket han har haft hele tiden. Det lyder fint, da skemaden er lavet med modermælk og stadig er meget tynd, ligesom han jo får smagsprøver og ikke større mængder. Afføringsmønsteret vil ændre sig, når du begynder at gøre skemaden lidt fastere og mindre flydende, ligesom der vil gå færre dage imellem afføringerne, når han begynder at spise lidt større portioner skemad og tilbydes skemad flere gange dagligt. Lige nu lyder det dog fint og som om, at maven tilpasser sig det hele stille og roligt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske