Svar: 19 måneder og bevægelse
29. september 2022
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Og stort tillykke med at du vender dig igen, hvor er det dejligt!
Sikke et forløb. Det lyder som om, at I har været rigtig meget igennem med diverse undersøgelser og behandlinger, og jeg kan godt forstå, at du derfor er tyet til yogabolden... Problemet er dog, at din dreng er nødt til at lære at falde i søvn uden denne, for du kan fysisk ikke holde til at sidde og hoppe med ham på den igen og igen, og han kan heller ikke forsætte på denne måde, han har lige så meget brug for sammenhængende søvn, som du har.
Som jeg læser dit brev, så går putningerne faktisk rigtig godt. Du og han samsover, hvilket I altid har gjort, og du beskriver blandt andet, at han går selv ind i seng, når du siger, at det er sengetid, og I har en god rutine med, at du synger tre sange, og så falder han i søvn med nusseklud og sut. Men om natten har I problemer, for hver gang han vågner, så skal han hoppes med på yogabolden og derefter flyttes over i sin slyngevugge. Og det lyder som om, at det samme gør sig gældende om dagen - han skal enten hoppes med eller i slyngevuggen for at kunne sove.
Jeg tænker umiddelbart, at det er rigtig vigtigt, at du lige nu stadig sover sammen med ham. Han har brug for den nærhed og tryghed, som det giver ham at sove i din seng - og det er det, som han altid har kendt. Men, du er nødt til at vænne ham fra at skulle hoppes med, vugges og være i bevægelse, når han skal sove.
Har du mulighed for at trille tur med barnevognen om dagen? Du fortæller, at du har et andet barn, som du passer i dagtimerne, og jeg tænker, at du kan evt. have begge børn med, når du triller af sted. Vil din bækkenbund kunne holde til dette? Fordelen ved denne metode er, at du stadig giver din dreng bevægelse, men du vænner ham til at sove uden at være i din favn. Han lærer på den måde at sove lidt på afstand af dig og gradvist finde ud af, at det ikke er farligt, men noget som han fint kan klare og være tryg ved. Det vil være vigtigt i forhold til, hvis du fremadrettet ønsker, at han skal kunne sove i egen seng eller blot ved siden af dig. Samtidig kan du hen af vejen minimere behovet for at blive trillet, og han kan være tryg ved at sove i barnevognen, ligesom det andet barn du passer naturligt kan puttes på denne måde.
Ellers vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge dig med ham, når han skal sove. På den måde får han stadig masser af nærhed og tæt kontakt. Han ved, at du er der for ham, men når han vågner, så er det slut med at komme på yogabold eller i slyngevugge. På den måde kan du godt vælge at lave en "kold tyrker", for det er ikke et spørgsmål om, at han skal undvære dig eller ændre på måden, han er faldet i søvn på. Han falder jo netop trygt i søvn på denne måde. Det er et spørgsmål om at lære ham, at han godt kan komme fra et søvnstadie til et andet, uden at han skal op, ud af sengen og hoppes med igen og igen hele natten.
Hvis dette er for stort et skridt, og du fornemmer, at han vil blive dybt ulykkelig hele natten igennem, og det derfor slet ikke kan fungere, så vil du være nødt til at skabe ændringer med små skridt. Det kunne f.eks. være at stoppe med yogabolden, fordi det simpelthen kræver for meget af dig om natten at kravle ud af sengen og hele tiden sætte dig på den - og så gå over til "kun" at putte ham i slyngevuggen om natten i stedet.
Det samme om dagen - hvis du ønsker at bibeholde slyngevugge om dagen, fordi det kan fungere bedre, når du har bækkensmerter og også en anden lille at tage dig af - så kan du godt vælge at bruge slyngevuggen i dagtimerne lige nu, MEN - du skal slukke for motoren. Så han ikke længere holdes i konstant bevægelse for at sove. Og om natten vil bevægelse på samme måde skulle trappes ud, så du ikke har slyngevuggen igang hele tiden her - og derfra så måske lykkes med at han fortsætter nætterne tæt med dig i dobbeltsengen og gravist små måske med mere og mere fysisk afstand til dig...
Han kan jo godt sove igennem uden bevægelse. Du fortæller, at da han var 15 måneder sov han faktisk igennem om natten, uden at du gjorde noget særligt for dette - og det skulle du meget gerne tilbage til. Og du er nødt til at holde fast i, at det kan han godt.
Det er vigtigt at anerkende hans behov for at have dig nær. Han går lige nu igennem en lidt svær udviklingsfase, som særligt mærkes i 18-20 måneders alderen (+/-), og det er højst sandsynligt derfor, at du fornemmer, at der er sket en ændring for 1.5 måneds tid siden. I denne alder begynder han blandt andet at have mere farefornemmelse, altså en fornemmelse for, at verden ikke bare er sjov og ballade, men faktisk kan være farlig og give modstand, og det kan blandt andet give ekstra uro, ekstra drømmeaktivitet og ekstra gråd om natten. Samtidig oplever han jo, at han dagligt skal dele dig og din opmærksomhed med en anden, hvilket naturligt også er rigtig hårdt for ham og kan gøre ham ekstra søgende mod dig.
Her er det rigtig vigtigt, at du igen og igen hjælper ham med at føle sig tryg og signalerer at du er der, passer på ham osv. og at verden ikke er farligere end som så, men samtidig også holder fast i de rutiner, I har fået oparbejdet og ikke begynder at indføre f.eks. yogabold-hopning, for det er så svært at komme væk fra igen;)
Prøv derfor at sige til dig selv, at det er helt okay at lave nye rutiner. Det er naturligt, at han sover uroligt, søger dig ekstra osv. Det hører alderen til, men det er helt okay, at du holder fast i, at roen godt kan gives, imens I ligger sammen. Du har brug for det, og han har også brug for det.
Det er rigtig godt at ændre dette nu, og ikke når I kommer tættere på fødslen af lillebror eller lillesøster. Ændringerne skal skabes nu, så I kan nå at vænne jer til dette, før en lille ny har brug for mors favn og mors overskud :)
Håber du kan bruge dette videre og stort knus med på vejen - glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske