Svar: Søvn og dagslure - 11 mdr.

3. september 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Kære Ellens familie

Tak for jeres brev :) Dejligt at høre, at det er gået så fint med indkøringen i pasningsordning, og at Ellen nyder sin nye hverdag - trods udfordringer med søvnen:)

Der er, som jeg ser det, nok flere ting som spiller ind hos jer. Det ene er naturligt Ellens søvnassociationsproblem, som betyder at hun er afhængig af sin flaske - især om natten, hvor hun har brug for den, både for at kunne falde i søvn og også for at kunne sove videre, når hun har sine opvågninger... og med den alder hun har, ville det være rigtig fint, hvis hun kunne nøjes med to flasker i døgnet f.eks. aften og sen aften...

Alder, udvikling og start i dagtilbud spiller naturligt også ind. Hun er begyndt at kravle, oplever verden langt større nu, får langt flere stimuli hele dagen igennem - og det giver både en mental og en motorisk uro, når hun skal sove. Det gør det rigtig svært for hende at finde fysisk ro, slappe af i kroppen osv. når hun skal overgive sig til søvnen og når hun endelig sover, så er hendes drømmeaktivitet stor, så hun kan naturligt vågne med gråd og skrig på grund af en drøm eller generelt bare ligge meget uroligt.

Og så påvirker dagsrytmen også natten. Hele dagens rytme har betydning for, hvornår hun er parat til at sove om aftenen og dermed hvor let hun har ved at overgive sig til søvnen. Derudover spiller rytmen ind på hele nattens forløb - altså hvor mange og hvor lange opvågninger hun har.

I nævner blandt andet, at hun nogle gange er begyndt at sove længere søvnstræk om dagen, og at hun f.eks. godt kan sove en meget lang formiddagslur på 2-3 timer. Det gør det svært at putte hende igen senere på dagen, og det kan gøre hende overtræt og dermed gøre det sværere at putte hende om aftenen.

Derudover så vil den meget lange lur også kunne spille ind på hendes opvågninger - og I fortæller blandt andet, at hun er begyndt at kunne være vågen i et par timer om natten - og der kan faktisk godt være en sammenhæng her....

Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for at rykke middagsluren, så hun lige nu får en senere og en længere middagslur i stedet - så i stedet for at hun f.eks. sover fra 10-13, så kan hun måske sove fra 12-15... det ville naturligt gøre, at døgnet hang bedre sammen. Men, med den alder hun har, og hendes tendens til en lang vågenperiode om natten, så tænker jeg, at det faktisk ville være bedre, hvis hun fik to lure dagligt - og jeg er derfor lidt tilhænger af, at I forsøger at vække hende fra formiddagsluren, mod at hun så kan sove en middagslur også.

Jeg ved godt at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, men det er ikke et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod et spørgsmål om at hjælpe hende med at få den søvn, som hun har behov for - men på tidspunkter, der naturligt vil hænge bedre sammen for hende og være godt for hendes lille krop. Hun skal stadig sove ca. 3 timer i løbet af dagen men søvnen kunne f.eks. være fordelt på 2 x 1.5 time eller 1 time + 2 timer, så hun stadig får sit søvnbehov dækket og får den mængde søvn, som hun umiddelbart lyder til at trives med om dagen, men så aftenerne og nætterne også kan fungere. Hun kunne f.eks. blive puttet til første lur ca. kl. 9.30 og her sove 1-1.5 time og så blive puttet til anden lur kl. 13-13.30 og her sove til ca. 15...

Det er vigtigt, at I holder samme stå op tidspunkt om morgenen uanset om det er hverdag eller weekend - da stå op tidspunktet sætter rytmen for resten af dagen og det betyder, at dagen meget gerne må starte kl 07. Det er altså vigtigt, at I ikke lader hende sove længe, fordi hun har sovet dårligt eller været meget vågen om natten...

Og så er der hele ...

Annonce

... problematikken med hendes behov for flaske, som I er nødt til at tage hånd om. I første omgang er det vigtigt at dække hendes behov for væske hele dagen igennem, og jeg vil anbefale jer, at I køber en drikkedunk, sugerørskop eller lignende. Drikkedunken eller koppen skal stå fremme, så hun kan se den, og så hun huskes på at drikke nok om dagen - og I dermed er sikre på, at hun ikke søger mælken om natten, fordi hun reelt er tørstig.

Camelbak laver blandt andet en drikkedunk til børn, som har en blød gummisut (Eddy+ Kids), som hun måske hurtigt vil finde ud af teknikken at drikke af, da hun er vant til flaske, og som I altid kan have med jer, netop for at give hende vand nok. Hun skal selvfølgelig tilbydes vand i dagtilbuddet, men også når I henter hende, i løbet af eftermiddagen, om aftenen, når I er på ture osv. Så I på den måde sikrer jer, at hun fyldes rigtig godt op med væske. Og det er vand, som hun skal have :)

Og så skal hun puttes med et ritual, som kan fungere for jer fremadrettet og som også fungerer i dagtilbuddet. Det kan være en sovebamse, putteklud evt. koblet til en sut eller lignende. Så hun lærer at bruge dette i stedet for sin flaske.

Om aftenen må I også meget gerne starte aftenen med aftensmad, efterfølge med bad, som afsluttes med god frottering med håndklædet, tilbyde hende en godnatgrød eller lignende godnatmåltid, samt vand af kop. Herefter får hun børstet tænder og så bliver hun puttes som nu med sin flaske. Det er vigtigt, at I arbejder på, at hun ved, hvor hun puttes, og at hun ikke falder i søvn med sin flaske i munden eller f.eks. tæt i jeres favn. Det er vigtigt, at hun får nogle søvnassociationer, som også kan hjælpe hende til at sove om natten uden at hun igen og igen er afhængig af jer:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Vækkes senest kl. 07, hvis ikke hun vågner af sig selv...

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i pasningstilbud (får vand på vejen)

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, bær... Vand af kop.

Puttes til formiddagslur og sover her 1-1.5 time - vækkes kærligt og nænsomt, hvis hun ikke vågner af sig selv... (får vand, når hun vågner)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt pålæg, suppleres med kogte grøntsager, kød, fisk, 1/2 hårdkogt æg osv. Må også meget gerne få varm mad til frokost! Vand af kop.

Får vand af sin drikkedunk og puttes til middagslur ca. kl. 13-13.30 - afhænger af, hvorvidt hun har sovet 1 eller 1.5 time om formiddagen, og hvad tid hun derfor står op... og må her gerne sove 1.5-2 timer...

Får vand, når hun vågner...

Eftermiddag 15.30-16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, bær... Vand af kop.

Får vand i løbet af eftermiddagen...

Aften 17.30-18: Udgangspunktet familiemaden, almindelige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker - både hapsere og større stykker til hænderne, og der gives også moset mad f.eks. kartofler moset med sovs. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme osv.

Tilbydes en godnatgrød og vand eller mme ca. kl. 19-19.15 og får derefter børstet tænder

Flaske og puttes til natten ca. 19.30...

Sen aften 22-23: Drømmeflaske og skal herefter lære at sove uden flaske til næste morgen tidlig. Hold derfor mængden af mælk på et minimum, forsøg med sut i stedet, indsæt nye søvnassociationer hele dagen igennem og sørg også for, at hendes væskebehov er tilstrækkeligt dækket, så I sikrer jer, at hun ikke vågner, fordi hun er tørstig og reelt har brug for sin flaske:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil lige sige mange tak for dit gode og præcise svar på mit spørgsmål om "Afbrudt søvn efter dagplejestart". Jeg fik lige præcis den vejledning, jeg manglede. Så tusind tak og fortsat god dag.

Kærlig hilsen
Victors stolte mor.