Søvn og dagslure - 11 mdr.

3. september 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Søvn og dagslure - 11 mdr.

Kære Helen

Vi har udfordringer med at lære Ellen at falde i søvn og blive i søvnen om natten.

Hun er en glad pige på 11 mdr (født 36+5), der ligger godt på vækstkurven og spiser fint. Hun har været forbi Osteopat, der ikke fandt spændinger. Hun kravler symmetrisk og er startet i privat pasningsordning for 3 uger siden uden vanskeligheder ved indkøring.

Ellen har periodevist sovet meget uroligt siden ved 4 mdr alderen. Nogle nætter kan hun vågne hvert 20. Minut og græde hele natten. Andre nætter er hun glad, men vågen flere timer. Jeg føler ikke der er et fast bestemt mønster.

Ellen har fået delvist flaske siden fødslen og overgik til fuld flaske omkring 5 mdr. hun får stadigt 2-4x 150 ml om natten. Ikke fordi hun drikker det hele, men fordi vi har skabt en uheldig søvn association, vi ikke kan komme ud af. Sutten kan nogle gange bruges som erstatning. Ellens en del temperament med hurtige overgange. Hun er enten glad frisk eller afslappet - eller meget ked af det. Vi har derfor ikke overgang vi kan arbejde med. En beroligende hånd på maven kommer vi ikke langt med, hvis hun begynder at blive ...

Annonce

... frustreret. Opvågningerne om natten går også fra 0-100 med stor gråd i dét hun vågner.

Natten er typisk omkring 10-11 timer og Ellen sover ca. 3 timer om dagen, enten ad 2 lure eller én lang. Vi har desværre ikke længere kontrol over dagslurene og der er self. grænser for hvor meget vores dagpleje kan hoppe og danse for hende, da hun også har andre børn at tage hensyn til. Hun får dog altid mindst én lur på 1,5 t. Der begynder at tegne sig et mønster med lange formiddags lure på 2-3 timer, hvilket betyder at vi må give op på eftermiddagsluren. Vi har derfor overvejet at bede dagplejeren om at lægge luren lidt senere hvis muligt og simpelthen overgå til én lur selvom det virker lidt tidligt.

Jeg synes vi ved meget om søvn. Alligevel føler vi os usikre og forvirrede i situationen fordi Ellens humør og søvnbehov virker til at svinge meget - derfor er det svært at holde fast i en rutine uden helt at overhøre hendes signaler. Hvad der virker én aften er helt skævt den næste.

Jeg håber du vil dele dine tanker omkring dagssøvnen, putning til nat og vores lidt ærgerlige søvnassociation.

Med venlig hilsen
Ellens familie

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Rigtig lækker brevkasse og hjemmeside du har!

Bettina, mor til 7 uger gammel pige