Brev:
Søvn og dagslure - 11 mdr.
3. september 2022
Alder:
11 mdr.
Søvn og dagslure - 11 mdr.
Kære Helen
Vi har udfordringer med at lære Ellen at falde i søvn og blive i søvnen om natten.
Hun er en glad pige på 11 mdr (født 36+5), der ligger godt på vækstkurven og spiser fint. Hun har været forbi Osteopat, der ikke fandt spændinger. Hun kravler symmetrisk og er startet i privat pasningsordning for 3 uger siden uden vanskeligheder ved indkøring.
Ellen har periodevist sovet meget uroligt siden ved 4 mdr alderen. Nogle nætter kan hun vågne hvert 20. Minut og græde hele natten. Andre nætter er hun glad, men vågen flere timer. Jeg føler ikke der er et fast bestemt mønster.
Ellen har fået delvist flaske siden fødslen og overgik til fuld flaske omkring 5 mdr. hun får stadigt 2-4x 150 ml om natten. Ikke fordi hun drikker det hele, men fordi vi har skabt en uheldig søvn association, vi ikke kan komme ud af. Sutten kan nogle gange bruges som erstatning. Ellens en del temperament med hurtige overgange. Hun er enten glad frisk eller afslappet - eller meget ked af det. Vi har derfor ikke overgang vi kan arbejde med. En beroligende hånd på maven kommer vi ikke langt med, hvis hun begynder at blive frustreret. Opvågningerne om natten går også fra 0-100 med stor gråd i dét hun vågner.
Natten er typisk omkring 10-11 timer og Ellen sover ca. 3 timer om dagen, enten ad 2 lure eller én lang. Vi har desværre ikke længere kontrol over dagslurene og der er self. grænser for hvor meget vores dagpleje kan hoppe og danse for hende, da hun også har andre børn at tage hensyn til. Hun får dog altid mindst én lur på 1,5 t. Der begynder at tegne sig et mønster med lange formiddags lure på 2-3 timer, hvilket betyder at vi må give op på eftermiddagsluren. Vi har derfor overvejet at bede dagplejeren om at lægge luren lidt senere hvis muligt og simpelthen overgå til én lur selvom det virker lidt tidligt.
Jeg synes vi ved meget om søvn. Alligevel føler vi os usikre og forvirrede i situationen fordi Ellens humør og søvnbehov virker til at svinge meget - derfor er det svært at holde fast i en rutine uden helt at overhøre hendes signaler. Hvad der virker én aften er helt skævt den næste.
Jeg håber du vil dele dine tanker omkring dagssøvnen, putning til nat og vores lidt ærgerlige søvnassociation.
Med venlig hilsen
Ellens familie