Svar: Gråd ved sengetid, Øv
12. maj 2022
Alder:
8 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring søvn ved sengetid :)
Det lyder som om, at du/I allerede har gjort jer nogle rigtig gode overvejelser, og der kan naturligt være flere ting, som spiller ind hos jer... :)
Det ene er naturligt separationfasen og den store udvikling, som jeres dreng går igennem. Han er stadig så lille, at han ikke forstår, hvor I er, når han ikke kan se jer, og derfor kan han godt blive ked af det, når han skal puttes. Det at skulle sove er ofte forbundet med adskillelse fra forældrene, og putningen kan derfor forstærke den følelse af separation, som er ekstra stor hos ham i øjeblikket. Derfor kan han godt græde mere om aftenen, fordi han her fornemmer, at når han er puttet, så går I fra ham, og han føler sig alene...
Det er derfor rigtig godt, at I lige nu prioriterer at sidde med ham om aftenen, så han mærker jeres arme omkring sig, føler sig holdt osv. og også puttes i egen seng i soveværelset. Så selvom I går fra ham, når han er puttet, så er I stadig hos ham, når I selv går i seng. Det lyder meget kærligt og omsorgsfuldt, at I sidder med ham, læser bog og også synger godnatsang - hvis I vil forsøge at ændre noget her, så kan det være et forsøg værd at give ham flasken i sengen. Så I starter med at sidde med ham, læse og synge. Derefter putter ham i seng og så tilbyder ham flasken, imens han ligger ned.
I skal sørge for, at han ikke ligger helt fladt ved f.eks. at komme en pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så hele madrassen på den måde er let eleveret. Så kan I give ham flasken, og se om han så kan finde roen og falde i søvn uden gråd. Hvis han altså vil have den...
Hvis han ikke er særligt glad for flasken om aftenen, hvilket det lyder som om, så kan I også forsøge at indføre en godnatgrød sammen med en kop mme, som en del af hans putteritual. Det vil sige, at han kan spise kl. 17.30, som nu, blive gjort klar til natten og derefter sidde sammen med jer ved bordet, imens I spiser. Så blive tilbudt en godnatgrød og mme af kop, få børstet tænder og derefter blive puttet med sang osv. Det at få en grød i maven som del af putteritualet kan nogle gange have en beroligende effekt og gøre, at han så lettere overgiver sig til søvnen. Du skriver, at "det er omkring det tidspunkt, hvor flasken serveres, at han græder meget voldsomt" - og måske vil det derfor hjælpe ham, hvis han ikke behøver flasken, men i stedet forinden har fået grød og mme af en kop. Han kan stadig tilbydes drømmeflaske, når I går i seng, så han får sit mælkebehov godt dækket :)
Du skriver også, at han virker gladere for flaske med vand end mælk om aftenen, og det er naturligvis også helt okay, hvis I giver ham mme sammen med godnatgrøden, og I så tilbyder vand af flasken, når han skal sove. Og igen kan flasken så forsøges givet i tremmesengen.
Når børn græder, før de skal sove, så skal man naturligt også altid overveje, om det kan skyldes øreproblemer. Ofte vil han så også blive ked af det i løbet af natten, vågne på grund af smertejag fra ørerne, og nogle gange vil søvnen om dagen også være problematisk, men faktisk ikke altid. Derfor kan det være en god idé at medtænke om han har været forkølet, fordi det kan gøre, at han måske har lidt væske i ørerne, som kan forklare, hvorfor han er ked af at blive lagt.
Det er som I skriver, også vigtigt at ramme søvntoget, og hvornår det kommer forbi afhænger naturligt af, hvornår han er stået op af sin middagslur, og hvor lang den er. Generelt skal I nok regne med, at han er putteklar efter ca. 4 timers vågenhed. Så hvis han står op af sin middagslur kl. ca 15, vil det ofte passe rigtig fint med et puttetidspunkt omkring kl 19... Da hans middagslur lyder til at variere meget i varighed, så kan hans puttetidspunkt naturligt også variere, og det er sandsynligvis forklaringen på, hvorfor han nogle gange virker rigtig træt allerede kl 18..Jjeg er dog helt enig med jer i, at det er en god idé, at I forsøger at holde fast i en dagsrytme, som ikke ligger tidligere end den allerede gør, da det så bliver rigtig svært for jer at få døgnet til at hænge sammen.
Den rytme, som det lyder til, at I forsøger at arbejde på, lyder til at dække hans behov rigtig fint samtidig med, at det er en rytme, som kan passe ind i den rytme, som han forventes at skulle følge i dagpleje eller vuggestue, hvis han på et tidspunkt skal starte i dette. Derfor er det godt at gøre det, som I allerede gør - altså holde fast i tidspunkter for formiddagslur og middagslur og så vidt muligt på denne måde sikre, at dagen ikke starter tidligere og tidligere:)
Det er også sådan, at børn i perioder naturligt kan have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen. Det ses ofte i de perioder, hvor de udvikler sig ekstra meget både motorisk og mentalt. Her er der ofte tale om en periode, og det går over igen - men er naturligt hårdt imens det står på. Det er dog en god idé, at I forsøger at holde fast i de gode rutiner, som I allerede har fået skabt - at I f.eks. holder fast i, at han stadig puttes i egen seng og ikke begynder at sove sammen med ham om natten, at I sidder med ham i favnen, beroliger og betrygger og ikke begynder at gå rundt med ham i armene, så han pludselig vænnes til at skulle være i bevægelse hele tiden for at kunne falde i søvn.
Gråd før sengetid er hårdt. Det gør ondt i vores hjerter, når vi mærker, at vores børn er kede af det, for der er jo ikke noget vi hellere vil end at hjælpe, berolige og betrygge. Og når intet af det vi gør virker, så bliver vi naturligt ked af det. Derfor kan de 10 minutters gråd føles som ulideligt længe. I er der dog for ham, I synger, beroliger og giver ham masser af nærhed og tæt kontakt - og stille og roligt kobler han fra og overgiver sig, og det er så fint. Bliv endelig også ved med det - så tænker jeg, at det ændrer sig igen :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god st. bededag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske