Brev:
Gråd ved sengetid, Øv
12. maj 2022
Alder:
8 mdr.
Gråd ved sengetid, Øv
Kære Helen
Vores søde lille dreng vokser og trives og er en meget glad og smilende og grinende dreng fuld af spillopper. Han er godt på vej mod de 9 måneder. Han græder faktisk aldrig i løbet af dagen og klynker kun når der er gode grunde til det f.eks. Ved træthed. På det seneste er vi doh begyndt at opleve nogle triste putninger. Han græder voldsomt og kaster sig frem og tilbage i vores arme ved sovetid. Vi undrer os meget over hvorfor og har forsøgt flere ting i det store hele uden held med få undtagelser.
Vi kører den samme rutine som i korte træk forløber sådan. Aftensmad bliver serveret for ham 1730, herefter etagevask og creme på af far mens mor gør de voksnes mad klar og vask af børneplads. Herefter sidder han i sin højstol med ved bordet kl 18 og leger med sit legetøj mens de voksne spiser og vi alle hyggesnakker. Nogle ganger bliver han utålmodig på pladsen og kommer dernæst over på skødet mens de voksne spiser færdig.
Omkring kl 1830 pusles igen af far, mens mor rydder op. Vi vil gerne at vi alle kan spiser på samme tid, men det andet har været lettest indtil nu. Herefter “læser” vi bog i voksen sengen, og han tilbydes flaske med mælk som han altid afviser og dernæst flaske med vand, som han drikker lidt af. Så synger vi en sang siddende med ham i armen på vores seng indtil øjnene begynder at falde i. Inden han sover helt, lægges han ned i egen seng i vores værelse. Han har aldrig sovet i vores seng.
Det er omkring det tidspunkt, hvor flasken serveres at han græder meget voldsomt. Vi har forsøgt både at lægge tidligere og senere for at ramme søvntoget, men han er ofte meget træt allerede kl. 18. Da han i forvejen er lidt af en Lærke, vil vi nødig lægge ham før kl 19, men det hænder det er nødvendigt.
Han vågner oftes omkring mellem 05 0545. Første formiddagslur forsøger jeg at lægge omkring kl 0830 09 for og anden middagslur omkring kl 13 1330 for at få ham til at sove lur så sent som muligt. Han sover gennemsnitligt 3 timer om dagen, men det kan svinge ned til 1.5 og op til 4 timer uden at det sædvanligvis har betydning for nattesøvnen.
Gråden varer som regel “kun” 10 min og er oftere kortere når mor putter end far, men vi synes at det er vigtigt både mor og far putter og vi skiftes derfor. Men - det er rigtig øv at en ellers dejlig dag altid skal slutte i voldsom gråd.
Kan det være separationsfasen der banker på? Jeg synes jeg har ham meget i arme i løbet af dagen og han får mange kys og klem. Nogle nætter vågner han kun et par gange og skal have sutten uden uro, andre nætter mange gange med maridtsagtige lyde. Han falder dog altid hurtigt hen igen ved trøst /sutten.
Motorisk er han ikke foran, men heller ikke bagud. Han kryber rundt i lejligheden og undersøger ting, er ikke ikke begyndt at rejse sig selv. Jeg oplever ikke sepearationsangst i øvrigt synes jeg. Han kan godt være lidt utilfreds, hvis jeg forlader rummet, men ikke altid ligesom han ofte er glad for at lege på gulvet selv, men lige så ofte har brug for, at jeg leger med sammen med ham.
Ser frem til at høre dine tanker.
Bedste hilsner
Christina