Svar: 2 årig vil ikke sove

11. maj 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og hans søvn :)

I fortæller, at jeres dreng altid har sovet mindre end gennemsnittet, og det er naturligvis helt okay. Faktisk kan søvnbehovet variere ret meget og stadig være helt normalt. Det vigtigste er, at jeres dreng virker til at sove det, han har behov for - og I beskriver en dreng, som umiddelbart udvikler sig i rigtig god retning, han har masser af energi, leger og er aktiv, og det lyder ikke som om at han mangler søvn.

Hvis han manglede søvn, så ville han højst sandsynligt ikke have det energiniveau, som han har. Han ville højst sandsynligt græde og pylre mere end man normalt ville forvente af en dreng i 2års alderen. Han ville måske også være en del syg, have svært ved at koncentrer sig om en leg, svært ved at lære.. og det er ikke den beskrivelse I giver af ham. Han har normalt masser af energi og gøgler rundt, spørgsmålet er derfor, hvor meget søvn han har behov for, for at trives..

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn i 2års alderen er 13 timers søvn i døgnet f.eks. fordel på 2 timers middagslur og 11 timers nattesøvn. Men alt mellem 11-14 timer er normalt, og nogle børn klarer sig faktisk med 10 timer i alt i denne alder.

Som jeg læser jeres brev, så sover jeres dreng ofte kl 21.30-06.30 - altså ca 10 timer om natten og så sover han 2 timer til middag. Samlet får han 12 timers søvn i døgnet, og det lyder super fint. Faktisk er det også acceptabelt, hvis han nogle gange sover lidt mindre. Jeg er dog helt enig med jer i, at han ikke skal sove 4 timer til middag, og jeg tænker, at det er rigtig godt, at I har fået lavet en aftale med vuggestuen om, at de skal vække ham, så han ikke vender fuldstændig op og ned på nat og dag.

Det er dog ikke nogen god idé at fjerne hans middagslur. Han har brug for det afbræk, som søvnen i løbet af dagen giver ham og søvn om dagen er en biologisk nødvendighed. Når han sover om dagen, så styrkes hans immunforsvar, hans udskiller væksthormon, så han hjælpes til at vokse, alle hans oplevelser bliver lagret og sorteret, så han bliver klogere af at sove. Hans krop restituerer sig, så han også bliver bedre til at lære nyt, når han igen er vågen. Hans tendens til at bryde sammen, når verden går ham imod bliver mindre.. og så siger man at søvn avler søvn. At fjerne søvnen om dagen vil derfor ikke hjælpe ham til at sove bedre om natten. Derimod kan dagssøvnen reparere på en dårlig nattesøvn.

Jeg tænker, at I skal forsøge at holde fast i en dagsplan, som kører så ens som muligt hver dag. Jo mere ens hans dagsrytme er, jo mere vil hans indre ur blive påvirket, og jo mere parat til at sove vil han være, når han puttes. Det betyder, at det er rigtig vigtigt, at han står op hver dag kl 06.30, også selvom det er weekend, og han måske er gået sent i seng om aftenen, og I alle derfor nyder at kunne sove længe om morgenen - det dur ikke. For det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og som i sidste ende også er styrende for, hvornår han så er parat til at gå i seng om aftenen.

Det vil være rigtig godt, at holde fast i, at han sover til middag mellem kl 12-14 og vågner han ikke af sig selv kl 14, så må I gerne vække ham. Og så skal han puttes kl ca. 21 om aftenen, og her må I gerne lægge jer ved siden af ham, da det lyder som om, at det er dette, som får ham til at finde bedst ro. Virker det at sidde ved ...

Annonce

... sengekanten er det også en god løsning.

I skal holde fast i jeres rutiner med rolig leg, creme over hele kroppen, nattøj, tandbørstning, i seng med godnatlæsning og hvor han skal ligge ned, når I læser. Han må gerne få et godnatmåltid omkring kl 20, hvis han har brug for lidt mad i maven for bedre at kunne finde ro, det kunne godt lyde som en god idé hos jer. Det kan være havregryn med mælk, eller det kan være rester af aftensmaden serveret sammen med en klapsammen rugbrød og et glas mælk. Og derefter så rutinerne som nu med creme, tandbørstning osv.

Det vil være rigtig godt, at I bruger de næste dage på at få skabt denne rytme - jeg tænker, at I har fri i morgen fredag, og det giver 3 sammenhængende dage, som I kan udnytte og I kan derfor starte allerede i aften.:)

På sigt kan det godt tænkes, at hans puttetidspunkt om aftenen kan rykkes lidt frem, så han ender med at kunne blive puttet kl 20-20.30 og stadig komme op 6.30, og så vil middagsluren blive kortere og måske blot vare 1-1.5 time, men stadig vil han få et afbræk i løbet af dagen, som er vigtigt for ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og stille og roligt kan I så derfra begynde at arbejde på, at I ikke behøver ligge eller sidde sammen med ham, når han skal sove, og at han stille og roligt kan finde roen og falde i søvn efter sin godnathistorie osv. Det er vigtigt, at I forsøger at holde fast i de samme rutiner aften efter aften igennem flere uger. Og det vil højst sandsynligt være en god idé at putte ham lidt senere, end I gør lige nu - uden dog at nå dertil, hvor han så ender med at blive overtræt. Det er derfor jeg lige nu foreslår putning omkring kl 21..

Han er så bevidst nu, at hvis I gennem længere tid har brugt 1-2 timer på putning, så har han en erfaring med sig om, at putning netop skal vare så lang tid. Han har lært, at når han kommer i seng, så skal han rejse sig, lave hopla, danse rundt, og det er dette han forbinder med at skulle sove... Det kan I kun komme væk fra, ved at putte ham på det tidspunkt, hvor I formoder, at han vil være parat - altså hverken for tidligt eller for sent, så han bliver overtræt. Derfor tænker jeg, at det måske er kl 21 hos jer lige nu.

I takt med at han begynder at føle sig fysisk parat til at sove på dette tidspunkt (fordi rytmen holdes dag efter dag) og i takt med at han får en erfaring med sig om, at putning består af et ritual med godnatlæsning (fordi I lægger jer eller sidder hos ham og læser historie), så vil han begynde at kunne blive puttet gradvist tidligere. Men det kan I ikke lige nu. Det vil også skulle gøres med små skridt, så han puttes kl 21, så 20.45, 20.30, 20.15, 20.00 samtidig med at stå op tidspunktet holdes - og så skal middagsluren på samme måde ofte afkortes, nogle gange sker dette dog helt af sig selv. Og det hele skal så passes sammen med det, I regner med vil være hans samlede søvnbehov.

Det er meget kompleks, men jeg har forsøgt at skitsere tanken omkring det hele og håber det giver mening. I første omgang er det stå op tidspunktet og middagsluren, som I skal holde fast i, så I sikrer en helt fast rytme hele dagen igennem. Og så skal I prøve at putte ham en lille smule senere om aftenen og holde fast i det ritual, som umiddelbart lyder til at kunne fungere for jer alle tre, så det bliver den erfaring, han nu får med sig og ikke rutiner som varer flere timer :)

Jeg håber, at I kan bruge ovenstående lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for dit tip om "drilleblæren" og "drillenumsen". Det var lige i øjet!

Pludselig blev af-med-ble et projekt, som vores datter kunne forholde sig til og føle sig som en del af. Lige fra den håbefulde: "Vi skal nok få krammet på den drilleblære, ikk?" til den lettere truende: "Jeg har sagt til drillenumsen, at hvis den ikke opfører sig ordenligt, så ringer jeg til politiet, også kommer den i fængsel".

Så nu er hun uden ble (om dagen) og siger fint til selv og overholder de faste toilettider - om morgenen og aftenen og efter måltider - uden (ret meget) brok.

Tak for hjælpen. Det er stor lettelse for os ikke at skulle skændes med hende om den åndssvage ble.

Venlig hilsen

Helt Utrolig Lettet