Brev:
2 årig vil ikke sove
11. maj 2022
Alder:
2 år, 1 mdr.
2 årig vil ikke sove
Hej Helen.
Vi har en skøn, frisk dreng som netop er fyldt to, og som generelt har fart på i livet. Alting foregår i løb og han har travlt med at opleve alting. Måske derfor, har det også altid været svært med søvn!
Fra han har været helt lille og i de første 9 måneder, har han skullet vugges, ligge i slyngevugge eller køre i barnevogn for at falde i søvn. Hans søvnbesvær har altid været mindre end gennemsnittet, og det har altid frustreret os forældre, at vi ikke har kunnet give ham den søvn som aldersmæssigt svarede til ham - men det har han så nok ikke haft brug for.
For et halvt år siden, valgte vi at flytte ham i juniorseng. Han kravlede over kanten på babysengen, så det var simpelthen for farligt. Det har bestemt ikke gjort aftenputningen nemmere. Uanset om vi putter klokken 19, 20, 20.30, 21, eller 21.30, så farer han rundt og kan ikke finde ro.
Vores faste aftenrutine er rolig leg fra ca 1 time inden sengetid. Creme over hele kroppen, da han har svær børneeksem. Nattøj på. Børste tænder. Ind i seng. Godnatlæsning hvor han SKAL ligge ned, hvilket han forstår, men det er svært for hans krop, og han skal have det at vide ca hele tiden. En lille tår mælk eller vand af en kop også godnat.
Også starter der ellers et show hvor han, hvis vi bliver hos ham løbe rundt i sengen, danser, leger, spiller musik på væg, seng eller hvad han nu kan. Og hvis vi går ud, følger efter. Vi kan følge ham tilbage igen og igen, men han fortsætter med at stå op. Når det har stået på i 1-2 timer, overgiver vi os normalt - også fordi vi kan se at han er helt udkørt af sit show - og ligger os hos ham og lader som om vi sover med ham (gør vi det fra starten af, gøgler han enten rundt, eller er en time om at falde i søvn).
Lauge sover til middag i 1,5 time i perioder hvor det går bedre med nattesøvnen. I en periode på ca 14 dage, har han sovet i 3-4 timer til middags fordi han har skubbet sit puttetidspunkt helt til 22-23! Vuggestuen har ikke villet vægge ham, men det har vi (heldigvis) fået dem til i den sidste uge, så han nu sover ca 2 timer til middag - vågner kl 6.30, bliver puttet kl 20.30 og sover kl 21.30-22….
Hvad skal vi stille op for at få lidt voksentimer igen? Vi har snakket om at droppe middagsluren, men jeg synes det er for tidligt for ham.
Hilsener herfra