Svar: Vågen vs søvn

17. april 2022

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål om søvn og vågenhed :)

Det lyder super fint, det du fortæller - at din dreng ofte sover 2-3 timer og derefter variere mellem at kunne være vågen i 1 time til nogle gange 2.5 time. Det lyder super fint og lige efter bogen, og det lyder også rigtig godt, at han ofte sover 3 lure dagligt. Det giver ham nogle gode afbræk i løbet af dagen og mulighed for at spise godt imellem sine lure, samtidig med at I også kan bruge vågenperioden på at snakke, pludre, lege, øve at ligge på maven, trille omkring osv.

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på godt en måned vil være ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at nattesøvnen måske vare 9-10 timer og dagssøvnen 6-7 timer - hvor antallet af lure kan variere. Nogle børn sover 3 lange lure, andre 3 kortere lure, nogle børn sover kun 2 lure, andre 4 lure... Med den alder din dreng har, så vil søvnen og rytmen naturligt stadig variere. Og 16 timer i gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre:)

Ja, i princippet kan små børn godt sove for meget. Det sker, at små børn sover så meget, at de glemmer at spise og springer måltider over - og det må ikke ske. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at din dreng får sit mælkebehov tilstrækkeligt stillet. Jeg ved fra dine tidligere breve, ...

Annonce

... at din dreng får flaske - det er en fordel, fordi du så ved præcist, hvor meget mælk han drikker. Derfor kan det hjælpe dig til at vurdere, om han skal have lov til at sove lidt længere, eller om du måske nogle gange kan være nødt til at vække ham for at sikre, at han får mælk nok og ikke springer sine måltider over.

Når det så er sagt, så lyder det, du fortæller, rigtig godt. Din dreng sover jo ofte 2-3 timer af gangen, og det betyder netop, at han ofte vil kunne spise med ca. 3 timers mellemrum, og på den måde sikres hans mælkebehov rigtig fint. Tager han nogle gange 4 timer om natten, så vil det også være helt okay, fordi han så om dagen har spist hyppigere, og mælkebehovet er godt dækket. Vil han tage et længere søvnstræk, så er det dog netop godt, hvis han gør det om natten, så du også kan få din nattesøvn:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det lyder, ud fra det du fortæller, som om, at din dreng har en rigtig god evne til at regulere sit behov for både søvn, mælk og vågenhed. Dejligt :)

Jeg håber, at ovenstående kan give lidt ro med på vejen :) Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn & søvn", som er kommet i en ny udgave, og som fortæller meget mere om børns søvn, rytmer, udviklingspring med betydning for søvnen osv. osv.

Rigtig meget held og lykke fortsat, og rigtig god påske :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder