Svar: Vågen vs søvn
17. april 2022
Alder:
1 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål om søvn og vågenhed :)
Det lyder super fint, det du fortæller - at din dreng ofte sover 2-3 timer og derefter variere mellem at kunne være vågen i 1 time til nogle gange 2.5 time. Det lyder super fint og lige efter bogen, og det lyder også rigtig godt, at han ofte sover 3 lure dagligt. Det giver ham nogle gode afbræk i løbet af dagen og mulighed for at spise godt imellem sine lure, samtidig med at I også kan bruge vågenperioden på at snakke, pludre, lege, øve at ligge på maven, trille omkring osv.
Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på godt en måned vil være ca. 16 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at nattesøvnen måske vare 9-10 timer og dagssøvnen 6-7 timer - hvor antallet af lure kan variere. Nogle børn sover 3 lange lure, andre 3 kortere lure, nogle børn sover kun 2 lure, andre 4 lure... Med den alder din dreng har, så vil søvnen og rytmen naturligt stadig variere. Og 16 timer i gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre lidt mindre:)
Ja, i princippet kan små børn godt sove for meget. Det sker, at små børn sover så meget, at de glemmer at spise og springer måltider over - og det må ikke ske. Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at din dreng får sit mælkebehov tilstrækkeligt stillet. Jeg ved fra dine tidligere breve, at din dreng får flaske - det er en fordel, fordi du så ved præcist, hvor meget mælk han drikker. Derfor kan det hjælpe dig til at vurdere, om han skal have lov til at sove lidt længere, eller om du måske nogle gange kan være nødt til at vække ham for at sikre, at han får mælk nok og ikke springer sine måltider over.
Når det så er sagt, så lyder det, du fortæller, rigtig godt. Din dreng sover jo ofte 2-3 timer af gangen, og det betyder netop, at han ofte vil kunne spise med ca. 3 timers mellemrum, og på den måde sikres hans mælkebehov rigtig fint. Tager han nogle gange 4 timer om natten, så vil det også være helt okay, fordi han så om dagen har spist hyppigere, og mælkebehovet er godt dækket. Vil han tage et længere søvnstræk, så er det dog netop godt, hvis han gør det om natten, så du også kan få din nattesøvn:)
Det lyder, ud fra det du fortæller, som om, at din dreng har en rigtig god evne til at regulere sit behov for både søvn, mælk og vågenhed. Dejligt :)
Jeg håber, at ovenstående kan give lidt ro med på vejen :) Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Helens bog om børn & søvn", som er kommet i en ny udgave, og som fortæller meget mere om børns søvn, rytmer, udviklingspring med betydning for søvnen osv. osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat, og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske