Svar: Svær putning til nat

16. april 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Hej med jer

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle jeres tanker - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra jer igen :)

Det er dejligt at læse, at jeres dreng stortrives, som han gør. Jeg ved fra jeres tidligere breve, at I havde en rigtig svær start, så det er virkelig dejligt at læse, at I er kommet så godt igennem det - og I beskriver en dreng, der er jordens gladeste og sjoveste barn i løbet af dagen, som tilmed sover rigtig godt i dagtimerne - det er så dejligt.

I spørger, om jeg kan se nogle udfordringer, som I ikke selv har erkendt.. og det tror jeg faktisk godt, jeg kan...:)

Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på knap 1 år vil være 13.5-14 timer i døgnet. Jeres dreng sover ofte 4 timer i løbet af dagen (2 timer formiddag og 2 timers middagslur), og det betyder, at han skal sove ca. 10 timer om natten. Da han står op omkring kl. 06.30 (mellem 06-07), så bør hans puttetidspunkt være omkring kl 20.30 og ikke allerede kl. 19-19.30, hvor I forsøger at putte ham nu. Som jeg ser det, så hænger jeres drengs protester om aftenen altså sammen med, at han bliver puttet for tidligt.

Samtidig vil de fleste børn i jeres drengs alder ikke være parate til at sove, før de har været vågne i ca. 4 timer - fra de står op af deres middagslur. I fortæller, at han ofte sover middagslur fra 15-17, og når han står så sent op af middagsluren, så betyder det, at han faktisk ikke vil være putteklar før omkring kl 21... Det er altså også med til at forklare, hvorfor han ofte ikke sover før dette tidspunkt om aftenen.

Det er et super godt putteritual I har med bad, nattøj og boglæsning. I må også meget gerne tilbyde ham en godnatgrød, så han er fyldt op med lidt ekstra i maven, før han skal sove. Badet efterfulgt af godnatgrød kan være med til at give ham fysisk ro og gøre, at han bedre kan koble fra og sove. Og at putte ham med flaske og godnatsange lyder så fint, trygt og dejligt... det er bare for tidligt, og derfor finder han ikke ro, men begynder at hoppe rundt, rejse sig, protestere..:)

Det er vigtigt, at I ikke putter ham, før han er parat. Og da han ofte først sover 20.30-21, så synes jeg ikke, at I skal putte ham før. Hvis I ...

Annonce

... bliver ved med at putte ham tidligere, så lærer han, at putteritualet skal være 1-1.5 time og netop bestå af et ritual, hvor han skal forsøge at kravle ud af sengen og blive mere og mere frustreret og ked af det. Bliver han derimod puttet, når han er parat til at sove, så vil han lære at lægge sig ned, finde mentalt og fysisk ro og overgive sig til søvnen inden for ca. 15 minutter - med samme putteritual, som I iøvrigt har lige nu (boglæsning, godnatsang, flaske, beroligende hænder, kys og kram).

Jeg forstår godt, hvis I ønsker, at han skal gå tidligere i seng, så I forældre også har lidt aftentid for jer selv, men løsningen er altså at putte ham, når han er parat og ikke før. Når han på den måde har lært at falde i søvn inden for ca. 15 minutter, fordi han er parat til det, så kan I gradvist rykke hans puttetidspunkt frem, så han f.eks. starter med at blive puttet kl 21, så 20.45, så 20.30, 20.15, 20.00. I takt med at han på den måde puttes tidlligere og nattesøvnen dermed bliver længere, så vil dagssøvnen måske afkortes af sig selv, ellers kan det være nødvendigt, at I vækker ham fra middagsluren, så han gradvist sovere kortere tid der. Kommer han på sigt op af sin middagslur kl 16, vil han naturligt bedre kunne blive puttet omkring kl 20. Men det er vigtigt, at det sker med små skridt og at I ikke fra den ene dag til den anden fjerner en time af hans middagslur:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det er vigtigt ikke at gøre putning til en kamp, og når børn protesterer mod søvnen, så er det vigtigt at finde ud af hvorfor. Der er ofte en god grund til, at børn ikke kan sove, og hvis man kender grunden, så er det naturligt lettere at hjælpe. Vi skal hjælpe vores børn, anerkende dem og støtte dem, så de så vidt muligt ikke er ulykkelig eller bliver hidsige (eller måske snarere frustrede over at skulle sove), og det er vigtigt, at give barnet en følelse af, at det er trygt og dejligt at komme i seng. Det er vigtigt, at det er rart at skulle overgive sig til søvnen og ikke forbindes med kamp og ubehag - hvis børn er trygge ved at sove, så har de basis for gode søvnvaner senere hen i livet.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Øl og amning

Før i tiden anbefalede man, at kvinder der lige havde født, og som gerne ville amme, drak en maltøl eller en mørk hvidtøl dagligt, fordi det kunne hjælpe med at sætte mælkeproduktionen op. Det var kun øl af denne type, som havde effekt, og effekten skulle skyldes maltindholdet. På barselsafdelingen kunne man derfor få en øl til frokost eller aftensmaden, hvis man havde brug for det.

Det anbefales dog ikke mere, at man forsøger at øge sin mælkeproduktion ved at drikke øl....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland