Svær putning til nat

16. april 2022

Kategori:
Alder:
11 mdr.

Svær putning til nat

Kære Helen.

Jeg skriver da vi har brug for hjælp til at gøre putningen af vores snart 1-årige søn tålelig.

Det er relevant at nævne, at vi har været igennem et meget hårdt forløb med koliklignende tilstande, reflux, reguleringsproblemer og adskillige opvågninger hver nat. Langsomt er han vokset fra alle disse ting, og vi har nu en søn i trivsel, som vi nyder hvert øjeblik sammen med; bortset fra puttetiden.
Han har gået i vuggestue i 3 måneder nu, men dette har faktisk ikke medført nogen ændringer i hans søvnmønster. Han har ligeledes længe været vant til at sove på eget værelse.

En kort opsummering af hans dag:

06-0700: Opvågning
10-1200: Lur 1
15-1700: Lur 2

Generelt sover han nogle rigtig gode lure i sin barnevogn, hvor han efter 120ml mælk hurtigt falder i søvn.
Han viser os tydeligt, at han er klar til at sove ved at han bliver meget ulykkelig. Han er en meget viljestærkt fyr, og vores erfaring er at han på ovenstående tider er klar til sine lure. Forsøger vi at putte ham til lur før dette punkt, ender vi med samme resultat som om aftenen; et barn der skriger så hysterisk at jeg ikke tør tænke på hvad naboerne må tro om os.

1900: Putteritual starter
2000: Putning til aftenlur.
2100: Sover
Nat: 1-2 opvågninger hvor han drikker 120ml mælk

Vi synes at vi har et godt putteritual, som starter med et dejligt varmt bad. Herefter får han nattøj på og vi læser i bøger. Herefter børster vi tænder og prøver generelt at skrue ned for tempoet. Ligesom om dagen, viser han meget tydeligt når han har fået nok og er klar til at sove, i det at han bliver meget pjevset og ked af det. Herefter går vi ind på hans værelse (eget værelse lige op til vores), hvor han ligges i sengen og får 150ml mælk. Mens han drikker synger vi 3-4 godnatsange for ham og siger “godnat”. Vores “taktik” herfra varierer lidt, om end vi har forsøgt alverdens teknikker for at få en behagelig putning.

Efter at have sagt godnat, bliver vi siddende på en stol ved ...

Annonce

... siden af sengen, eller en stol i den anden ende af rummet. Vores søn bliver mildest talt rasende, når mælken er drukket og der er sagt godnat. Han forsøger at kravle ud af sengen og rækker ud efter os, mens han skriger hysterisk i et niveau, der nødvendiggør at man anvender høreværn for at kunne tåle det. Nogle gange vil vi forsøge at berolige med kys og kram og lægge ham ned under dynen igen ud fra en betragtning om at han må have brug for trøst. Dette kan gentages adskillige gange over en time, før han til sidst falder i søvn efter noget der føles som en kamp på livet. Andre gange forsøger vi at sidde i rummet og tale beroligende til ham uden at berøre eller lægge ham ned.

Resultatet er det samme om end skrigeriet her kan virke en smule mere voldsomt. Vi har ligeledes forsøgt simpelthen at lade ham være alene i rummet med det resultat, at han næsten er ved at blive kvalt i sin egen gråd; ikke særlig rart og det er vi stoppet med. Det eneste vi ikke har prøvet er at lade ham komme op fra sengen, da vi begge nok er for stædige til dette og til at skulle starte forfra igen.

Derfor er vi i syv sind nu. Vi ved simpelthen ikke hvad det er han har brug for, og hvorfor han bliver så ulykkelig om aftenen, når han er jordens gladeste og sjoveste barn i løbet af dagen. Vi vil enormt gerne opfylde hans behov og gøre putningen til natten til en behagelig og tryg oplevelse for alle og ikke en udmattelseskamp. Det er enormt opslidende og efterlader ikke megen energi og lyst til voksenhygge om aftenen, da det også påvirker os meget, at han bliver så ked af det og sur.

Vi håber du har nogle forslag til hvordan vi kan gribe potningen an på en anden måde, eller måske hjælpe os til at se nogle udfordringer som vi ikke har erkendt. Endvidere er vi enormt splittede i forhold til hvad den rigtig måde at håndtere et så ulykkeligt/hidsigt barn på er; det hele lader til at virke lige lidt. Hvad er din holdning til det?

Vi ser frem til at høre fra dig :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Klip i mellemkødet (Episiotomi)

I forbindelse med en fødsel kan det være nødvendigt at klippe kvinden i mellemkødet så barnet bedre kan komme ud. Dette kaldes en episiotomi og jordemoderen klipper i det stykke der er mellem skeden og endetarmsåbningen. Man kan også briste spontant.

Uanset om man brister eller bliver klippet, så vil man blive syet sammen, for at såret gror rigtig sammen igen.

Det er altid vigtigt at skylle såret efter hvert toiletbesøg den første tid efter fødslen, for at undgå...

Læs mere i Babylex

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor