Svar: Afvænning af opvågningsflaske/flasker
10. april 2022
Alder:
11 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev :) Hvor er det dejligt at høre, at jeres datter lyder til at stortrives på alle måder og være igang med en rigtig god og sund udvikling :)
Der sker udviklingsmæssigt meget med jeres datter nu, og hun oplever rigtig meget i løbet af dagen, når hun er i vuggestue - og det lyder som om, at flasken hjælper hende med at finde ro, koble fra og finde ind i søvnen. Det er naturligvis helt okay - også fordi hun trods alt ikke er ældre, end hun er. Det er mit indtryk, at de fleste børn stopper helt med flasken, når de er mellem 13-15 måneder gamle, så I har stadig nogle måneder at løbe på, og der er ingen grund til at gå i panik :) Og samtidig så drikker hun ikke særligt store flasker - 120 + 60 ml er ikke en stor mængde...
Det kan sagtens være sådan, at I stopper med flasken om aftenen først. I mange familier fungerer det rigtig godt at stoppe med aftenflasken. Det er lettere at sætte noget andet i stedet her - godnatgrød, putteklud, godnatsang osv. Og hos jer lyder det faktisk som om, at det godt kan være en løsning at vænne hende fra aftenflasken først - også fordi det godt kan være, at hun af sig selv vil fravælge natflasken, hvis hun vænnes til slet ikke at behøve flasken for at falde i søvn. Det er bestemt et forsøg værd og rigtig godt tænkt:)
Ellers er løsningen ofte at trappe ud af flaskerne. Ikke give hende vand eller fortynde mælken, men i stedet give hende mindre og mindre, så hun til sidst helt kan undvære. 60 ml i natflasken er dog ikke ret meget, så det er svært at skære ret meget fra, men I kan godt forsøge, om det kan lade sig gøre. Samtidig kan I så indføre putteklud, kærtegn, beroligende ord, natsang osv. som hun så kan beroliges og betrygges med, når hun vågner og som på den måde kan erstatte flasken på sigt. Hvis hun falder i søvn med netop disse ting om aftenen (og også gerne om dagen), så vil det højst sandsynligt være lettere også at bruge dem om natten og dermed slippe flasken om natten helt.
Jeg tror umiddelbart ikke, at det løser sig fuldstændig selv. Selvom hun 3 ud af 7 nætter ofte helt kan undvære natflasken, så vil det højst sandsynligt hjælpe hende, hvis I arbejder på, at hun om aftenen falder i søvn uden, og at I både aften og nat forsøger at sætte en substitut i stedet (putteklud, kærtegn, beroligende ord, godnatsang).
I skal ikke bruge 2 timer om natten med gråd, det har ingen af jer glæde af, og der er som sagt tale om en meget lille flaske. I skal naturligvis sikre jer, at hun får nok at drikke hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge mælk om natten, men det lyder ikke umiddelbart til at være et væskebehov. Hvis det senere viser sig, at hun rent faktisk er tørstig om natten, så kan hun på sigt få en drypfri kop med vand hos sig i sengen og kan så lære selv at drikke vand, hvis hun vågner og er tørstig - men allerbedst er det dog, hvis I kan vænne hende til slet ikke at behøve væske om natten, og det tænker jeg, hun nok skal lære på sigt.
Så prøv at se om I gradvist kan ændre vaner, skrue ned for mængden af mælk, så hun på den måde gradvist vænnes til helt at undvære - det gælder faktisk både aften og nat. Og se så om ikke hun hen af vejen stille og roligt vil kunne undvære flasken selv. Som I beskriver situationen, så synes jeg, det lyder som om, at I godt kan skabe gradvise ændringer, som vil fungere for jer alle tre, og der er ikke grund til at fjerne flasken fra den ene dag til den anden eller grund til at gøre det til en kamp :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske