Brev:
Afvænning af opvågningsflaske/flasker
10. april 2022
Alder:
11 mdr.
Afvænning af opvågningsflaske/flasker
Kære Helen.
Så er vores datter ved at runde et år om nogle uger. Vi har et super putteritual og det går faktisk ok med putning. Selvfølgelig er der nogle perioder, hvor det går helt galt, men da intet er ændret må det være noget udviklingsmæssigt der sker i hendes lille hjerne. Pt. Klynger hun sig til en som aldrig før når hun er hjemme fra vuggestue med mindre der sker noget som afleder opmærksomheden.
Om aftenen får hun flaske i stuen, børstet tænder og evt. noget natgrød hvis hun gider.
Nogle gange vågner hun ofte op og kalder på os og rejser sig i sengen. Andre gange har hun sovet 19-06 uden opvågning kun med putteflasken kl. 18.30 på sofaen, som er på 120ml ca. afhængig af hvad hun gider drikke.
Men de aftener/nætter hvor hun ikke sover 19-06, der er det eneste der hjælper mælk og flaske (ikke kop og ikke vand)
Vi vil så gerne væk fra den/de flasker, men samtidig kan vi ikke overskue at prøve endnu en gang, at få hende videre i søvn uden flaske. Vi giver op efter 1-2 timers gråd, hvorefter hun får 60ml og så er der ro.
Spørgsmål:
-Tror du at det vil komme selv med tiden at hun ikke efterspørger sin opvågningsflaske / flasker? Hun har jo sovet 3/7 nætter i ugen uden den?
Ttror du vi skal prøve at starte med at skære putteflasken væk før opvågningsflasken? Vi har mere tålmodighed kl 19.00 og vi tror også den bliver nemmere at skære væk, da hun ikke efterspørger den på samme måde. Måske det hjælper hende til ikke at efterspørge den anden flakse, eller vil det bare forværre det?
Det skal siges at opvågningsflasken kan falde mellem kl. 20.00-04.00 nogen gange er der 0, nogen gange 1 og andre gange 2.
Fælles for problematikken er, hun nægter at sove videre uden og bliver mere og mere ked. Og vi orker ikke at bruge 2-3 timer på gråd om natten, når kuren er 60ml.
Til Info: Hun falder i søvn i egen seng. Sover på eget værelse
Men kampen skal vel tages eller siger de selv fra en dag?
Kærlig hilsen
Mette