Svar: Spørgsmål til råd vedr aftenputning
7. april 2022
Alder:
6 mdr.
Kære Ellens mor og far
Tak for jeres tilbagemelding, det er super, at I skriver tilbage :)
Ja, jeg tænker, at der er tale om en tilvænningsperiode. Det tager tid for jeres datter at få rytmen ind i kroppen, og hun bliver naturligt ældre nu, kan spise mere og vil også have længere og mere aktive vågenperiode - så på den måde vil tiden også arbejde for jer.
I skal regne med, at hun har brug for ca. 14.5 times søvn i døgnet (nogle sover lidt mere og andre lidt mindre), og hvis hun sover f.eks. godt 4 timer samlet i løbet af dagen, så vil hendes nattesøvn skulle være ca. 10.5 time, det vil f.eks. sige fra kl 19.30-20 til 06. Sover hun mere om dagen, vil nattesøvnen naturligt blive kortere. I skal derfor også se på hendes samlede søvnindtag, når I vurderer nattens forløb og længde.
Da jeres datter lyder til generelt at starte dagen tidligt, så vil hun ofte have brug for 3 lure i lidt længere tid - jo senere børn står op, jo før kan de ofte gå over til to lidt længere lure dagligt. Det er derfor rigtig godt og vigtigt, at I stadig giver hende en 3. lur om eftermiddagen - det er den 4. powernap om aftenen, som I gerne må forsøge at springe over.
Derudover, så er det vigtigt, at I er opmærksomme på, hvordan hun falder i søvn. Det er vigtigt, at hun får sin flaske, som en fast del af sit putteritual, men hun bør ikke falde i søvn med flasken i munden.
- Hvis far ligger med hende om aftenen for at give hende ekstra nærhed og tæt kontakt, og hun dermed får flasken liggende, så er det vigtigt, at hun når dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til far og triller om på siden og sover.
- Hvis far giver hende flaske i favn og derefter putter hende i tremmesengen, så er det vigtigt, at hun flyttes fra fars favn og ned i sengen, lige før hun sover helt, så hun registrerer, at hun er væk fra favnen og begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover.
- Hvis far vælger at give hende flaske direkte i sengen, så er det på samme måde vigtigt, at hun her slipper flasken og igen registrerer, at den er væk, og hvor hun ligger, når hun så triller om på siden og falder i søvn.
Det er på samme måde vigtigt, at I er opmærksomme på, hvordan I hjælper hende videre i søvnen om natten, når hun har sine små opvågninger. Det er helt naturligt, at hun om natten kan sove meget uroligt. Alt hvad jeres datter oplever om dagen skal bearbejdes om natten, når hun sover - og med den alder hun har nu, så kan hun have rigtig mange natlige lyde. Hun kan småklynker, smaske, grine, græde, pludre osv. alt sammen på grund af forskellig drømmeaktivitet.
Hun er motorisk også stærkere nu, men selvom hun er begyndt at kunne trille lidt omkring om dagen, så er det naturligt svært for hende om natten. Hun får sig derfor lagt i stillinger, som hun ikke mestrer at komme væk fra, og her har hun brug for jeres hjælp, en beroligende hånd, stillingskift, dynen på sig igen osv.
I skal derfor prøve at vurdere, hvad hendes natlige opvågninger skyldes og som udgangspunkt forsøge at hjælpe hende med så lidt aktivitet som muligt. Det vil sige, at I godt kan hjælpe hende med stillingskift, en beroligende hånd, kærtegn, lidt beroligende ord som "ssshh-ssshh" og lignende. Men undgå at give hende flaske eller f.eks. sut i munden, hver gang hun vågner.
Hun må gerne få en sut, hvis den kan hjælpe hende med at overgive sig til søvnen og finde ro, og det er også helt okay, hvis hun kl 04/05 f.eks. skal hjælpes videre med en sut igen eller måske her har brug for at få sin morgenflaske. Hvis hun har fået sidste flaske kl 23.30, så kan hun naturligt godt have behov for en flaske igen kl 04.30, da hun så har sovet i 5 timer og naturligt først nu er igang med at øge sit indtag om dagen, eller hun kan have behov for en tidlig morgenamning her - det er helt okay. Men generelt er det godt, hvis hun ikke behøver flaske, sut eller bryst i munden, hver gang hun klynker og er urolig. Hvis hun vænnes til, at skulle have f.eks. sut i munden hele tiden, så kan I risikere, at hun så vågner, hver gang sutten tabes - og den vil naturligt falde ud af munden på hende, når hun sover godt.
I skal også være opmærksomme på, at hvis I har øget hendes indtag af skemad meget fra den ene dag til den anden, så kan det også give lidt ekstra maveuro og dermed være med til at give lidt ekstra urolig søvn. Hendes mave vil stille og roligt vænne sig til at bearbejde føden bedre, og her vil tiden derfor også arbejde lidt for jer :) Det er godt at give hende små hyppige måltider og så stadig følge efter med flasken, før hun skal sove, så I på den måde hjælper hendes mave med at bearbejde den fastere føde bedre.
Jeg vil også lige nævne, at du ikke behøver koge alle frugtstykker. Hun må f.eks. gerne få frisk melon eller en appelsinbåd - du kan evt. holde det for hende, imens hun sutter og smager på det... Hård frugt som æble- og pærebåde, vil det dog være rigtig godt at koge, hvis du gerne vil give hende det.
Der er, som I kan se, mange ting som spiller ind, og som I er nødt til at medtænke i forhold til hendes rytme og evne til at overgive sig til søvnen om aftenen, samt hendes evne til at sove sammenhængende om natten. Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej igen.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god weekend, når I kommer så langt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske