Brev:
Putning af datter
7. april 2022
Alder:
2 år, 11 mdr.
Putning af datter
Hej Helen
Jeg havde skrevet til dig angående vores lille datter på 3 år, der giver en reaktion pga lillebror der lige er kommet til verden, hvor far ikke kan bruges til noget og det bare er mor og mor heletiden.
Tusind tak for dine råd og dem vil vi helt sikkert bruge.
Det er dog mor der putter heletiden, og far må ikke. Hvis far prøver på dette, så skriger hun, græder, råber mor, kaster sig rundt og siger far gå ud og slip mig. Hvad skal vi gøre i denne situation? Skal jeg holde hende, kramme hende, tale roligt og anerkendende til hende, mens hun kæmper imod indtil hun giver op eller vil der være en anden måde? Mor kan som sagt ikke forlade huset rigtigt pga lillebror og synes det at holde fast i hende virker meget brutalt for alle parter. Der er bare ingen andre måder end enten putter mor hende, jeg med tvang eller hvis mor ikke er hjemme.
Derudover har vi episoder hvor hun vågner om natten og vil ind til os, ikke op i vores seng, men vi har en madras ved siden af mor hvor hun kan ligge. Hun græder bare hysterisk hvis jeg kommer ind for at hente hende i stedet for mor.
Hun vil også gerne have mor holder hende i hånden heletiden når hun ligger på madrassen, men dette kan mor ikke da hun ammer. Så rejser vores datter sig, græder og hænger op af sengen, hvor far ikke kan trøste hende. I nat blev det for meget hvor lillebror græd, skulle ammes og mor blev nødt til at gå ud til stuen. Her ville vores datter med, men far holdte hende, krammede hende i nogle minutter indtil hun faldt til ro, hvor far snakkede roligt, forstående og kærligt. Det endte med far og datter sov samme på madrassen, og mor og lillebror sov i stuen.
Hvad gør vi med putningen, og situationer som disse? Er det okay at holde hende krammende, snakke med hende indtil hun giver op? Eller er der en anden løsning. For mor kan ikke putte vores datter længere altid, eller holde hende i hånden, lægge med hende på madrassen pga lillebror.
Hilsen Far