Putning af datter

7. april 2022

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Putning af datter

Hej Helen

Jeg havde skrevet til dig angående vores lille datter på 3 år, der giver en reaktion pga lillebror der lige er kommet til verden, hvor far ikke kan bruges til noget og det bare er mor og mor heletiden.

Tusind tak for dine råd og dem vil vi helt sikkert bruge.

Det er dog mor der putter heletiden, og far må ikke. Hvis far prøver på dette, så skriger hun, græder, råber mor, kaster sig rundt og siger far gå ud og slip mig. Hvad skal vi gøre i denne situation? Skal jeg holde hende, kramme hende, tale roligt og anerkendende til hende, mens hun kæmper imod indtil hun giver op eller vil der være en anden måde? Mor kan som sagt ikke forlade huset rigtigt pga lillebror og synes det at holde fast i hende virker meget brutalt for alle parter. Der er bare ingen andre måder end enten putter mor hende, jeg med tvang eller hvis mor ikke er hjemme.

Derudover har vi episoder hvor hun vågner om natten og vil ind til os, ikke op i vores seng, men vi har en madras ...

Annonce

... ved siden af mor hvor hun kan ligge. Hun græder bare hysterisk hvis jeg kommer ind for at hente hende i stedet for mor.

Hun vil også gerne have mor holder hende i hånden heletiden når hun ligger på madrassen, men dette kan mor ikke da hun ammer. Så rejser vores datter sig, græder og hænger op af sengen, hvor far ikke kan trøste hende. I nat blev det for meget hvor lillebror græd, skulle ammes og mor blev nødt til at gå ud til stuen. Her ville vores datter med, men far holdte hende, krammede hende i nogle minutter indtil hun faldt til ro, hvor far snakkede roligt, forstående og kærligt. Det endte med far og datter sov samme på madrassen, og mor og lillebror sov i stuen.

Hvad gør vi med putningen, og situationer som disse? Er det okay at holde hende krammende, snakke med hende indtil hun giver op? Eller er der en anden løsning. For mor kan ikke putte vores datter længere altid, eller holde hende i hånden, lægge med hende på madrassen pga lillebror.

Hilsen Far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. januar 2024 | Udvikling | 2 år, 7 mdr.

Vild dreng

Kære Helen Tak for dine gode råd i forhold til søvn. Dem vil vi forsøge at...

5. januar 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Putning af far

Kære Helen Vi har brug for gode råd til putning af vores søn på 2,5 år....

Annonce

Viden om børn:

C-Vitamin

Vitamin C findes i frisk frugt, grøntsager og kartofler. Danske børns indtag af vitamin C er normal tilstrækkeligt og Sundhedsstyrelsen anbefaler derfor ikke ekstra tilskud af vitamin C til mature børn.

Præmature børn, dvs. børn født før 37 uge har mindre depoter af jern, vitaminer og mineraler end mature børn. Det gælder især for de fedtopløselige vitaminer A, D, E, K, men også for C-vitamin.

På neonatalafdelingerne vil det præmature barn få ekstra tilskud af...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"