Svar: Lange putninger - 19 mdr.
29. marts 2022
Alder:
19 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring putning af jeres dreng :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)
Min umiddelbare tanke, når jeg læser dit brev, er, at jeres dreng ikke er parat til at sove, når I putter ham allerede kl 18.30. Det dur ikke, at I bruger 1-1.5 time på at få ham til at sove, og det kan godt være en del af forklaringen på, hvorfor han får sværere og sværere ved at sove igennem. Det er rigtig vigtigt, at det at falde i søvn forbindes med noget trygt, dejligt og rart. Når han slipper dagen på en god måde og overgiver sig til søvnen, så vil han også sove mere roligt efterfølgende. Er putningen derimod forbundet med "kamp og gråd", så er der større sandsynlighed for, at han ikke vil kunne sove roligt og sammenhængende efterfølgende.
Samtidig så lærer jeres dreng ikke at overgive sig til søvnen, ved at I putter ham så tidligt. Han lærer derimod, at putningen skal være rigtig lang og skal bestå af et ritual, som trækker rigtig meget ud.. Du skriver ikke, hvad I laver, men det kan jo være alt fra at I putter ham, forsøger at gå, går tilbage, putter igen, går igen... Han rejser sig, smider med sin bamse, græder, vil op, protesterer mod at blive lagt ned, vil have sutten, vil ikke have sutten, er tørstig osv. osv. Og dette ritual forstærkes, jo længere tid I bruger på det. Derfor er det rigtig vigtigt, at I ikke putter ham, før han er parat til at sove. Det handler om at springe på søvntoget, når det kommer forbi, og lige nu lyder det som om, at det hos jer er kl 20 - og derfor skal han ikke puttes før kl 20 - og her skal I så putte ham med det ritual, som I gerne vil indføre: At I f.eks. putter ham med bamse, putteklud, sidder hos ham og taler lidt om dagen, læser en bog, viser ham billeder, synger godnatsang - og så sover han:)
Gradvist kan I så arbejde på at rykke puttetidspunktet lidt frem, så han puttes kl 19.45, 19.30, 19.15, 19.00.. men 18.30 vil nok være for tidligt under alle omstændigheder. I skal regne med, at det gennemsnitlige søvnbehov er godt 13 timer i døgnet, og at der er tale om et gennemsnit betyder, at nogle børn sover lidt mere og andre sover mindre. Måske har jeres dreng brug for ca. 12-12.5 timers søvn i døgnet, og det er helt okay og helt fint i en alder af 19 måneder...
Det betyder, at hvis han står op kl. 05 og sover 2-2.5 time til middag, så vil hans skulle puttes omkring kl. 19, så han om natten sover ca. 10 timer og samlet dermed når op på sine 12-12.5 time. Sover han mere om dagen eller længere om morgenen, vil det naturligt kunne påvirke puttetidspunktet om aftenen.
Det kan også sagtens være sådan, at hans søvnbehov lige nu er lidt mindre, og at det om et par måneder vil blive lidt længere igen - det kan godt variere, og den fleksibilitet er nødt til at være der. Han gennemgår lige nu en stor udviklingsfase, som gør, at han kan have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen og også ekstra svært ved at sove sammenhængende, når han endelig sover. Mange børn vil vægre sig mod søvnen i 18-20 måneders alderen og kan også vågne med skrig om natten. Det ændrer sig igen og er en periode, som I skal forsøge at komme igennem på bedste vis, så han stadig føler sig tryg og rolig ved at sove og ved at være i sin seng :)
Og nej - I skal ikke afkorte hans dagssøvn lige nu. Det er vigtigt, at han får sin middagslur, og han må meget gerne sove 2-2.5 times lur om dagen. Dagssøvnen kan reparere på den dårlige nattesøvn - det modsatte er ikke tilfældet. Og man kan derfor ikke fjerne dagssøvn og tro, at han vil sove bedre om natten, tværtimod. Han er så lille, at han stadig har meget stort brug for at få sin middagslur og det afbræk, som luren giver ham i løbet af dagen.
Så - prøv at putte ham senere, så han er mere parat til at sove, og putningen derfor ikke tager mere end ca. 15 minutter. Det handler om at springe på søvntoget, når det holder ved perron, og kommer I for tidligt til toget, så er det frustrerende at skulle vente og vente og vente...
Sæt jer ved sengekanten og indfør det ritual, som det lyder som om, at i gerne vil have - sidde hos ham, læse en bog, synge en godnatsang osv. Det kan være en god idé at tale dagen igennem med ham, da det kan hjælpe ham med at koble fra og bedre finde roen, når han skal sove. Det kan være at sige f.eks. "i morges, da du stod op, så fik du havregrød, hmmm det smager godt", "så kom du i vuggestue, hvor du..., det var sjovt", "så faldt du og slog dig, av, det gjorde ondt, men så fik du plaster på".. så I taler lidt om det sjove, det gode og det som måske har været lidt svært og på den måde får det bearbejdet og sluppet.
Sørg også for at jeres aftener leder op til sove tid, så I f.eks. har en rytme, der ser således ud:
Aften 18: Aftensmad, spiser almindelig familiemad med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Vand eller mælk af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og hjælpes på den måde til at slappe af i kroppen. Hvis badet ligger ca. en time før putning, så vil det kunne have god effekt på søvnen.
Tilbydes en godnatgrød eller lignende godnatmåltid - det kan også være rester fra aftensmaden serveret sammen med et stykke rugbrød og et glas mælk. Lige nu serveres dette måske kl. 19.15-19.30...
Får børstet tænder og puttes så til natten ca. 19.45-20, altså kort før der, hvor han plejer at falde i søvn, og I derfor ved, at han er parat til at sove. I takt med at han får dette nye ritual ind under huden, så kan I gradvist begynde at rykke puttetidspunktet lidt frem.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske