Svar: Uro om natten - optimering af flaske

10. marts 2022

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Kære Christina

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, som jeg meget gerne vil forsøge at besvare:)

Der er flere ting, som jeg umiddelbart tænker, spiller ind hos jer, og som kan forklare jeres drengs uro. Det ene er hans alder og udvikling - som du selv er inde på, så vil mange børn i denne alder sove uroligt. Jeres dreng har en alder nu, hvor han motorisk er langt mere aktiv, han ligger ikke længere stille, men bevæger sig mere og mere rundt - og det gør han også, når han sover. Det er dog stadig svært helt at styre sine bevægelser, og derfor får han sig lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra, og her har han brug for jeres hjælp.

Han vil naturligt også være langt mere opmærksom på verden nu, og vil få rigtig mange stimuli i løbet af dagen - altsammen skal det bearbejdes og hans drømmeaktivitet er stor. Det betyder, at han om natten kan have mange lyde - han kan klynge, græde, småpludre, grine osv. alt sammen i søvne. Det er helt normalt, og her er det vigtigt, at I forsøger at vurdere, om I skal reagere på alle lyde. Når man ofte foreslår at lægge barnet på eget værelse, så er det ofte fordi det vil gøre, at I ikke reagere på alle de lyde han laver, og det vil give ham mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd....

Det er altså naturligt, at jeres dreng har brug for hjælp til stillingskift, en beroligende hånd på kroppen, lidt kærtegn, shh-shh osv. om natten. Og I må meget gerne hjælpe ham med stillingskift, give ham dynen på, som han har sparket af osv. Han vil naturligt i takt med at han bliver ældre blive motorisk stærkere og vil også selv kunne vende og dreje sig om natten, uden at behøve hjælp fra jer.

Men, I skal passe på med sutten. Det er nemlig sådan, at børn kan få det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Sutten er fin og beroligende, når han har fået mælk, puttes og skal overgive sig til søvnen. Men det er sådan, at når han sover dybt, så vil alle muskler i kroppen slappes - også hans kæbemuskel, og det betyder, at sutten vil falde ud af munden. Hver gang han skifter søvnstadie, så vil han vågne lidt op, ændre på sin stilling, småklynker osv. og han vil registrere om alt er, som da han faldt i søvn. Det betyder, at han kan begynde at registrere, at sutten mangler og derfor klynke, indtil I kommer den i munden på ham igen. Og det lyder lidt som om, at det er ved at ske hos jer. Altså at han begynder at lære, at sutten skal være i munden, for at han kan sove...

Det er helt naturligt, at han har mange opvågninger under sin søvn, han vender sig, sparker, slår ud med hænderne, siger lyde... og det kan sagtens være sådan, at det er et større søvnstadieskift, som vækker ham om natten, og hvor han derfor har brug for lidt hjælp til at komme videre i søvnen. Men det er her vigtigt, at I forsøger at hjælpe ham med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Det betyder stillingsskift, beroligende hænder, beroligende ord som ssh-ssh, putteklud, dynen på osv. men helst ikke sut i munden hver gang.

Det betyder ikke, at han ikke må få sut, det må han gerne. Sutten er ofte god at give, når han puttes, netop fordi den kan hjælpe ham med at koble fra, finde roen og falde i søvn. Og det er også helt fint, at han får den, når han om natten har fået sin flaske, hvis han har brug for den der.. men prøv om I kan undvære den ved de fleste af hans opvågninger.

Det samme gælder om dagen - han må gerne få sutten, når han skal sove, hvis han har brug for den. Kan den undværes, er det også fint :) Og falder den så ud af munden undervejs i søvnen, så prøv at se om han måske kan sove videre uden.

Nogle gange kan det hjælpe med en sovepose - måske har I allerede en sovepose, som I bruger i barnevognen, ellers kan det være en babysovepose, der kan bruges indendøre. Da han ofte sparker dynen af og måske vågner yderligere op, fordi han mangler sin dyne og mangler følelsen af at blive holdt og også følelsen af at være varm, så kan det måske hjælpe med en sovepose. Det kan I overveje.

Ellers er det fint, at du om natten ligger ved siden af ham, og kan lægge en beroligende hånd over på ham og med dine hænder hjælpe ham til ro, give ham dyne på osv. når der er behov for det:)

Med hensyn til flaskerne, så lyder det rigtig fint med de 6 flasker nu. Når han bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 flasker - og de vil ofte ligge tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det vil sige, at det er de to flasker formiddag og eftermiddag, som fjernes - og i stedet gives lidt større mellemmåltider her.

Det lyder meget fint med de 800-850 ml mme i døgnet, men dette indtag vil naturligt blive nedsat, når han begynder at få 5 og derefter 4 flasker i stedet for de 6. Det er derfor vigtigt, at du også bruger mme i hans grød og mos, så han får mælk den vej igennem, og derudover er det vigtigt, at han også drikker ...

Annonce

... vand af kop til alle måltider, så hans væskebehov bliver tilstrækkeligt dækket. Hvis han har svært ved at drikke vand af kop, så er det okay, at du bibeholder en af flaskerne lidt længere tid, - hold øje med hans bleer og vandladning, da det giver dig idé om, hvorvidt han får væske nok.

Vær opmærksom på, at du også kan hælde mme på hans frugtmos formiddag og eftermiddag og på den måde øge hans indtag af mme, når antallet af flasker skæres ned. Du kan med fordel også indtroducere en flerkornsgrød om eftermiddagen nu. Så han får grød morgen og eftermiddag og grøntsagsmos til frokost og aften.

Dagsplanen ser umiddelbart rigtig fin ud. Og da jeres dreng har en tidlig rytme - det vil sige står tidligt op og sover tidligt hele dagen igennem, så er det helt naturligt, at hans sene flaske/drømmeflasken ofte ligger allerede kl 22/23 og natflasken derfor ligger kl 02/03. Det er meget svært at ændre på dette og rykke på hans tidspunkter her. Havde han en rytme, hvor han f.eks. sov fra 20 til 06, så ville I måske kunne rykke lidt på flaskerne og nærme jer tidspunkterne 24 og 05 i stedet :) I skal dog vide, at når han bliver 8-9 måneder, så vil det ofte være passende med 3 flasker i døgnet, og de ligger ofte hensigtmæssigt før middagslur, aften og sen aften, og det betyder, at han i den alder slet ikke skal have flaske efter midnat, så på den måde arbejder tiden også for jer:)

Med hensyn til jern, så vil han umiddelbart få en stor del af dette behov dækket via sin modermælkserstatning. I kan evt. skifte til tilskudsblanding (type 2), da jernindholdet her ofte er højere. Om han har brug for yderligere jern eller andre mineraler f.eks. zink afhænger af, hvordan I spiser. Du skriver, at han ikke spiser kød - men spiser han fisk, æg, ost og lignende, så han generelt spiser varieret? Det har alt sammen betydning for hans behov. Jo flere fødevarer I udelukker fra hans kost, jo mere vil han have behov for ekstra tilskud.

Det gælder også D-vitamin. Hvis han drikker under 800 ml mme dagligt (af en modermælkserstatning med 1.3 μ D-vitamin pr. 100 ml færdig blanding), så skal han tilbydes 10μg D-vitamin dagligt som dråber.

Generelt er anbefalingen, at du tilbyder din dreng jernholdig overgangskost. Det betyder, at du skal give ham hjemmelavet grød, lavet på forskellige tyder gryn og mel og tilsat modermælkserstatning - og variere med jernberigede færdige grødprodukter. Du må gerne give frugt sammen med grøden, da dette kan fremme optagelsen af jern.

Der gives variation af grøntsager og med forskellige typer kød og/eller fisk og igen modermælkserstatning. Mængden af kød og fisk øges efterhånden, som han bliver i stand til at tygge det.

Fra ca. 8 måneders alderen tilbydes brød med forskelligt pålæg - også her bør pålægget bestå af en variation af kød, fisk og grøntsager. Han må også gerne få frugt og bær. Anbefalet pålæg er f.eks. leverpostej, frikadeller, fiskedeller, torskerogn, rester af fisk fra aftensmaden

Han må også gerne tilbydes hårdkogt æg eller f.eks. æggepandekage, hvor ægget er varmet helt igennem.

Hvis det kun er kød du udelader, men han spiser alt andet, og hvis du i øvrigt er opmærksom på at give ham jernholdige fødevarer som f.eks. linser, bønner, kikærter, broccoli og lignende, så kan han sammen med sin mme godt være dækket tilstrækkeligt ind. Der er også jern i f.eks. spinat og grønkål, og det må han også gerne få, dog i begrænsede mængder, da det indeholder nitrat.

Og så vil jeg lige sende dig en dagsplan, lavet ud fra din tilsendte plan og som jeg tænker, at den kan se ud, når han fylder 7 måneder lige om lidt:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nat/Tidlig morgen 03: Flaske og sover videre

Morgen 07-07.30: Havregrød, lavet med mme, tilbydes sammen med lidt frugt, og vand af kop.

Formiddag 8.30: Frugtmos, evt. med mme på, frisk frugt i hånden og vand af kop. Hvis han virker parat til det, må han også gerne tilbydes små bidder af en blød bolle med smør, ost eller lignende...

Puttes til formiddagslur - og skal ikke længere tilbydes flaske, mellemmåltidet erstatter flasken her.

Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos - fokus på de grove grønne grøntsager, linser, bønner og lignende, kom også mme i mosen og tilsæt også meget gerne fisk. Mad i hånden at gumle på selv. Jo mere variation jo bedre. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur ca 13.30

Eftermiddag 15.30-16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, grøden er igen lavet med mme, og der gives vand af kop.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos - udgangspunktet mere og mere jeres mad, og stadig fokus på de grove grønne grøntsager, linser, bønner og lignende. Giv også meget gerne fisk. Vand af kop.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19 som nu

Sen aften 22-23: Drømmeflaske

Jeg håber, at jeg er kommet nogenlunde omkring det hele, og at du hermed er hjulpet videre på vej - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Hofteklik

Alle nyfødte undersøges for hofteklik - også kaldet hofteskred eller hofteledsdysplasi. Det ses hos ca. 1% af alle børn. Det opdages ofte ved, at man kan høre et lille klik, når barnets ben drejes op mod maven og udad. Det skyldes, at lårbenshovedet kan glide ud af hofteskålen ved denne bevægelse.

Hvis man har mistanke om, at barnet har en medfødt hoftefejl, så vil barnet blive undersøgt med ultralyd. Hvis barnet har hofteklik, skal det behandles med en skinne, der holder benene...

Læs mere i Babylex

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Dette er mit første brev til dig - men mærkeligt nok, så har det ikke været muligt for mig at finde svaret i hverken bøger eller ved søgning på nettet, så jeg håber, at du kan gøre mig klogere.

På forhånd tak, Emilies mor