Brev:
Uro om natten - optimering af flaske
10. marts 2022
Alder:
7 mdr.
Uro om natten - optimering af flaske
Kære Helen
Min søn på snart 7 måneder (6 måneder, 3 uger :) ) vågner stadig ofte om natten og forældrene er møre nu…Mit spørgsmål går derfor på, hvordan vi søvnoptimerer for alle mand samt hvordan vi bedre tilrettelægger flaskerne. Vores hjem er indrettet sådan at selv hvis en sover på sofaen, vil vi kunne høre ham.
Vi har kraftigt overvejet at lægge ham på eget værelse, men jeg har meget svært ved at sove videre under alle omstændighederne og eget værelse vil kræve at vi jo står helt op hver gang,
Jeg forstår søvn uro ved 7 måneders alderen er normalt men de kvinder jeg taler med synes ikke at opleve det med deres børn i samme grad.
Vores søn vågner / skal hjælpes videre i søvnen hver 1.5 2. time mindst! Jeg er ikke sikker på at han er vågen hver gang, så måske drømmen han. Han tumler rundt i sengen, vender sig men ikke helt om på side , bevæger arme og ben kastes op og ned og hen på sengeranden. Nogle gange råber han højt som ved et mareridt. Vi forsøger at få ham til at sove videre med sut og hånd på bryst, retter på dynen og sch sch. Hvis vi blot lader stå til, synes uroen at blive værre.
Er det normalt - Skal vi blot stå tiden ud?
Skal vi droppe at give ham sutten om natten - er det en dårlig søvn association? Det er ikke altid han har brug for den når vi lægger ham, men den beroliger for en tid, når han vågner. I så fald skal vi også droppe den helt i barnevognen ved middagslur? I givet fald vil han vågne op er jeg sikker på.
Han får i gennemsnit 6 flasker og når for tiden sjældent over 800 850 ml. Jeg tror han vejer ca 9 kg nu. Flaskerne og mad er fordelt ca således. Er det for lidt? Jeg kan ikke se hvordan vi kan få ham til at tage mere uden at øge flaskerne. Han spiser nogle gange kun 3-5 sker grød, andre gange 1.5 dc.
Kl. 02 03 flaske
0700 0730 grød og vand
0800 0830 mad i hånd, lidt frugtmos, vand
0900 flaske og lur
1130 1200 grød eller grøntmos
1330 flaske og lur
1530 1600 mad i hånd, frugtmos, vand
1730 1800 grød eller mos, vand
1900 flaske og putning
2200 2300 flaske
Jeg ville gerne om vi kunne flytte flaskerne så de lå mere hensigtsmæssig - f.eks kl 00 og 05. vi har besluttet at han ikke skal tilbydes flaske oftere end hver 3 time om natten for at vænne ham til at sove uden. Men hvis han ikke får drømmeflasken og natflasken på de ovennævnte tidspunkter er der storgråd og det er der faktisk også hvis flaskelavningen går for langsomt. Vi kan sjældent lægge ham efter kl 19, da han er helt træt her. Det går ok nemt for tiden.
Det er meget forskelligt hvor meget han drikker Per gang - alt fra 130 til 170 190. Jeg sjusser han ca får 4 snapseglas med vand i løbet af dagen. Jeg ser frem til at høre dine gode råd.
Ps: skal han have jern når han ikke spiser noget kød? Han er født til tiden.
Pps: han sover stort altid mellem 3.5 og 4 timer om dagen. Hvis han sover mere end 2.5 vækker jeg ham blidt for at forsøge at søvnoptimere. Han står ofte op kl 05 og det kunne vi selvsagt også godt ønske blev forlænget noget.
Bedste hilsner
Christina