Svar: Søvn og amning - 6 mdr

29. januar 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne give lidt tanker tilbage til jer:)

Det lyder for mig som om, at jeres dreng har et søvnassociationsproblem. Du fortæller, at han altid er benet ammet i søvn, han vågner nu 6-8 gange hver nat, og han skal helst sove hos dig og med brystet i munden. Far kan ikke tage ham, berolige ham eller hjælpe ham og det er heller ikke nok at ligge i din armhule..

Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er de ting og de små ritualer vi har i forbindelse med, at vi går i seng og lægger os til at sove. Og for små børn er det ofte at få bryst, flaske, sut, blive vugget eller lignende.

Der er gode søvnassociationer:

Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.

Der er mindre gode søvnassociationer:

Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.

De gode søvnassociationer er gode, fordi de lærer jeres dreng at falde i søvn selv. Han lærer at sove i sin seng, han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør ham afhængig af jer/dig.

Jeres drengs søvnassociation er mors bryst, og brystet skal helst være i munden for at han kan overgive sig til søvnen. Og det kan være meget svært fra den ene dag at ændre vaner. Han vil naturligt søge det, som I har lært ham, og han vil ikke kunne forstå, hvorfor I pludselig vil lave hans putteritual om. Det er altid lettest at lave en gradvis overgang, og det tænker jeg også er nødvendigt hos jer.

Det gode er, at han faktisk lyder til at sove i sin barnevogn om dagen. Som jeg læser dit brev, så bliver han ammet om dagen og puttes derefter i sin barnevogn, og det lykkes at putte ham der. Jeg kan ikke ud af dit brev se, om han falder i søvn i barnevognen eller ved brystet og derefter puttes i sin barnevogn - men han sover i vognen, og det er godt. Det vil dog være rigtig godt, hvis du om dagen kan amme ham og putte ham fra dig, før han sover, så han om dagen lærer at adskille bryst og søvn. Når han kan det om dagen, så er det lettere også at lære det om aftenen.

Næste skridt tænker jeg vil være at lære ham at sove liggende ved siden af dig i sengen. Så han i første omgang stadig får lov til at falde i søvn med brystet i munden, men så han ligger ned ved siden af dig. Du skriver, at du om natten er "oppe med ham 6-8 gange" og det tolker jeg som om, at du om natten måske går rundt me ham, vugger ham, ammer og forsøger at lulle ham i søvn med bevægelse og brystet.. og det skal ændres nu, så han vænnes til at kunne sove liggende ved siden af dig.

Det er super, at I har en bedside. Det er godt at udnytte den, så du gradvist kan arbejde på at flytte ham over i den - og på den måde gradvist arbjede på at øge den fysiske afstand mellem jer. Du skal altså lige nu amme ham liggende og lade ham få brystet i munden, så han lærer at falde i søvn på denne måde liggende stille ved siden af dig, og gradvist derefter så arbejde på at adskille bryst og søvn mere og mere.

Det er helt naturligt, at han har brug for mælk, som en fast del af sit putteritual, men det er vigtigt, at han gradvist lærer at slippe brystet, så han ikke falder i søvn med brystet i munden. Du skal helst nå dertil, hvor han dier hos dig, slipper dit bryst, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og du kan her berolige med dine hænder, kærtegn, måske en putteklud eller lignende, som dufter lidt af dig - og først derfra kommer han så over i sin bedside og fra den så videre over i sin tremmeseng.

Derudover så lyder det super fint med rytmen og de 3 måltider mad, samt amning før hver lur. Det lyder også meget passende med 2-3 lure dagligt. Det er dog rigtig vigtigt, at du forsøger at skrue indtaget af mælk lidt ned, så han ikke fylder sig så meget med mælk hele dagen og også om natten - og så der bliver plads i maven til mere skemad. Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten og undvære brystet om natten, at han både spiser og drikker nok hele dagen igennem.

Han skal også tilbydes mad i hånden, og det vil være rigtig godt at starte hvert måltid med lidt i hånden, så han bliver opmærksom på, at nu er det spisetid og dermed mere parat til skemaden, når du så følger efter med den. Han skal tilbydes kød og fisk i sin grøntsagsmos, grovere grødtyper, mellemmåltider osv. Og han skal drikke vand af kop.

Det er derudover vigtigt, at du forsøger at holde igen med mælken, netop for at give ...

Annonce

... plads til mere rigtig mad og vand i maven - og for at sikre, at han ikke behøver søge brystet igen og igen om natten, fordi han reelt er sulten. Derfor er det vigtigt, at du ikke længere "topper ham op med amning" lige efter skemaden, som det lyder som om, at du gør, men i stedet vente med at amme ham, til han skal puttes. Og du skal som sagt tilbyde flere måltider hele dagen igennem nu.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, indtil ca. kl 07, hvor dagen så begynder stille og roligt.

Morgen 7.30: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt havregrød og vand af kop. (skal ikke ammes herefter)

Formiddag 8.45: Frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 9-9.30, puttes i barnevognen og flyttes fra favn og ned i barnevognen før han sover helt. Puttes gerne med putteklud.

Frokost 12: Øllebrød eller tilbydes ristede rugbrødsstænger i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos, og der begyndes med kød eller fisk i grøntsagsmosen, vand af kop.

Ammes og puttes til middagsluren ca. kl. 13.30, puttes også her i sin barnevogn og puttes fra favn og ned, hvor han skal sove, før han sover helt, så han registrerer, at han puttes i sin vogn. Put ham gerne med putteklud.

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden, og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.

Ammes evt. og puttes til en powernap - igen med putteklud. Også her kan han puttes i barnevognen eller du kan lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen, I kan evt. tage en powernap sammen, hvor I øver, at han ammes men derefter blot ligger ved siden af dig og sover og ikke har brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18-18.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og du følger efter med grøntsagsmos. Også her begyndes med kød eller fisk i mosen. Lad udgangspunktet være jeres mad, så han spiser så varieret som muligt. Vand af kop. Skal ikke ammes her.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.

Ammes og puttes til natten ca 20-20.30 som nu... Start gerne med at lægge dig med ham og amme ham i dobbeltsengen,så han lærer at falde i søvn liggende stille ved siden af dig. Du skal sikre dig, at han ikke kan trille ned af sengen, det skal være sikkerhedsmæssigt i orden og kan han flyttes til bedsiden er det godt.

Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt og gerne fra begge bryster, så han fyldes godt op til natten og puttes over i egen seng (bedsiden), som er koblet til din seng.

Midt nat 03: Evt. amning, men denne skal stille og roligt trappes ud i takt med at mad og vandindtaget øges hele dagen igennem, sover videre i egen seng.

Hvis du kan putte ham i bedside-cribben om aftenen, er det godt, men kan det først lykkes når du selv går i seng, så er det også super godt. Du må gerne putte ham i egen seng, når han har fået sin drømmeamning sen aften. Du dufter af mælk, og når han sover tæt med dig, så vil han naturligt søge brystet igen og igen - og derfor få for meget mælk og mindre appetit og lyst til anden mad.

Det lyder ikke som om, at det hos jer vil fungere at lade far tage over - det vil gøre jeres dreng ulykkelig, og far mindst lige så frustreret og ked af det, så lige nu lyder det som om, at det er mor, som må holde fast i, at der godt kan gå længere tid mellem amningerne. Det vil være rigtig godt, hvis du kan tage en t-shirt på om natten, så jeres dreng ikke ligger med fri adgang til mælkebaren, for så vil han naturligt søge brystet mere.

Når jeg læser jeres beskrivelse, så lyder det umiddelbart som om, at I har en dreng, som er sulten og måske græder/skriger, fordi han har brug for noget, som mætter ham mere end mælken.. men han ved ikke selv hvad, og han søger naturligt brystet og den tryghed, som det giver ham - og det han har lært. Og han har derfor brug for nu at lære noget andet. Brug for at finde ud af, at det faktisk er dejligt med ekstra mad i maven og helt okay at sove uden at brystet er der hele tiden. Mor forsvinder ikke, selvom brystet gradvist trækkes væk. Han er ikke alene, du er der, passer på ham og giver ham masser af kærlighed, nærhed, omsorg.. men brystet i munden hele tiden er ikke nødvendigt for at have det godt:)

Jeg kan naturligt ikke udelukke, at han kan græde, fordi han har ondt i ørerne eller på grund af tandfrembrud eller andet, og det skal naturligvis også altid have en overvejelse.

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ruskevold

Nogle gange sker det, at man i overskrifter kan læse om børn, der er blevet rusket af deres forældre. Men lige meget, hvor meget eller hvor længe et barn græder eller skriger, så må man aldrig slå eller ruske sit barn.

Et spædbarn der ruskes kan få blødninger i hjernen, som kan medføre hjerneskade eller død.

Kommer du i en situation, hvor du kan mærke at du ikke kan klare barnets gråd og hvor du kan risikere at gøre dit barn ondt, så læg barnet i seng, lift eller...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke