Søvn og amning - 6 mdr

29. januar 2022

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Søvn og amning - 6 mdr

Hej Helen.

Vi har en dejlig dreng på 6 mdr.

Da vi fik ham var han vågen 2-3 gange i løbet af natten og blev ammet hver gang, for så at falde i søvn ved brystet og kunne puttes i sin bedsidecrib igen. Det er kun blevet til flere opvågninger siden. Pt. er jeg oppe med ham 6-8 gange på en nat. Han vil ikke bruge sut, hader sin dyne, den sparker han af øjeblikkelig, så den bliver lagt over ham (opvarmet med kropsvarme, når vi ammer) når han sover igen.

Vi tror han er en High need baby, for han bliver let pylret og de første 3 mdr græd han ca 20 min hver aften. Han har altid kun villet sove på mig og falde i søvn ved brystet. Når han vågner om natten er det umuligt at dysse ham til ro med en hånd og små tysselyde. Han græder bare højere og ignorerer vores nærvær. Selv hvis jeg lægger ham i min armhule og taler til ham, skriger han bare.

Vi forsøgte for en måneds tid siden at lære ham at falde i søvn i bedsiden. (Døsig, nyammet, synge for ham, lade ham mærke vi var der), men han blev så ulykkelig. Jeg tog ham straks op og trøstede og prøvede så igen. Vi prøvede i 3 dage, og da han bare var ked af det, stoppede vi. Når hans far tager ham, for at jeg kan sove lidt, skriger han også bare.

Vi begyndte at give lidt grød lige før jul, og han vil stadig ikke spise en fuld halv ...

Annonce

... portion. Heller ikke med lidt frugtmos blandet i. Vi prøver at give ham hver morgen, efter formiddagslur i barnevognen (han sover mellem 5 min og 2,5 time) og til aftensmad. Resten af tiden får han stadig kun mælk. Vi putter ham ca.20.30 og så ammer han til ca kl 22, hvor jeg lægger ham over i egen seng. Hans dyne er en sommerdyne og han sover i langærmet body og bomuldsnatdragt. I sengen ligger han på et uldtæppe, så han ikke bliver lagt på en kold madras. Tit er han lidt kølig på bryst og i nakken, mens han lige så tit er fugtig og varm i nakken, så jeg er i tvivl om han fryser eller har det for varmt.

Han sover som regel til kl 1 eller 2 før han vågner, men nu er det allerede kl 12 og derefter vågner han med en til halvanden times mellemrum til vi står op, som regel ved 7 tiden. Han får grød ca halv 8 og ammes efter. Vi går med barnevognen ca kl 9 og så får han grød når han er vågen (mellem 11.30 og 13.) ammes efter og puttes til gåtur med barnevogn igen ca kl 13.30/14 alt efter formiddagslurens kvalitet og sover. Han får grød ca. kl 18/18.30 og ammes efter.

Hvad skal vi gøre? Det virker helt umuligt at putte ham anderledes pt, for han skriger bare. Om natten er han ved 5 mdr og til nu begyndt at græde/knirke/skrige på en ny måde. Skyldes det mon tigerspring?

Med venlig hilsen
mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Feberkrampe

Det lille barn evne til at kunne regulere sin temperatur er umoden. Det betyder, at nogle børn får krampe i forbindelse med, at de får feber. Temperaturen kan stige pludseligt, og når temperaturen stiger for hurtigt, kan temperaturreguleringscenteret i hjernen ikke følge med, og kramperne opstår.

Feberkramper opstår hos 2-5% af børn mellem 6 måneder og 5 år, og det er den hyppigste årsag til kramper hos børn. Feberkrampe er delvist arveligt, så end forældre eller søskende har...

Læs mere i Babylex

Natamning

Mælkeproduktionen sker også om natten, og i den første tid efter fødslen er det en rigtig god idé at amme om natten. Faktisk er natamning med til at holde din mælkeproduktion igang, fordi du om natten producerer mere af det mælkestimulerende hormon.

De fleste børn vil i de første måneder have behov for amning om natten, og det er først efter 6 mdr.s alderen, at de fleste børn ernæringsmæssigt ikke længere behøver mælk midt nat. I 6 mdr.s alderen vil barnet kunne spise skemad om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

1000 tak for dit svar. Jeg blev meget glad for at læse dine kommentarer vedr. min "dårlige samvittighed" over at have sendt Caroline i vuggestue da hun blev storesøster. Det lettede virkeligt.

Carolines mor