Brev:
Søvn og amning - 6 mdr
29. januar 2022
Alder:
6 mdr.
Søvn og amning - 6 mdr
Hej Helen.
Vi har en dejlig dreng på 6 mdr.
Da vi fik ham var han vågen 2-3 gange i løbet af natten og blev ammet hver gang, for så at falde i søvn ved brystet og kunne puttes i sin bedsidecrib igen. Det er kun blevet til flere opvågninger siden. Pt. er jeg oppe med ham 6-8 gange på en nat. Han vil ikke bruge sut, hader sin dyne, den sparker han af øjeblikkelig, så den bliver lagt over ham (opvarmet med kropsvarme, når vi ammer) når han sover igen.
Vi tror han er en High need baby, for han bliver let pylret og de første 3 mdr græd han ca 20 min hver aften. Han har altid kun villet sove på mig og falde i søvn ved brystet. Når han vågner om natten er det umuligt at dysse ham til ro med en hånd og små tysselyde. Han græder bare højere og ignorerer vores nærvær. Selv hvis jeg lægger ham i min armhule og taler til ham, skriger han bare.
Vi forsøgte for en måneds tid siden at lære ham at falde i søvn i bedsiden. (Døsig, nyammet, synge for ham, lade ham mærke vi var der), men han blev så ulykkelig. Jeg tog ham straks op og trøstede og prøvede så igen. Vi prøvede i 3 dage, og da han bare var ked af det, stoppede vi. Når hans far tager ham, for at jeg kan sove lidt, skriger han også bare.
Vi begyndte at give lidt grød lige før jul, og han vil stadig ikke spise en fuld halv portion. Heller ikke med lidt frugtmos blandet i. Vi prøver at give ham hver morgen, efter formiddagslur i barnevognen (han sover mellem 5 min og 2,5 time) og til aftensmad. Resten af tiden får han stadig kun mælk. Vi putter ham ca.20.30 og så ammer han til ca kl 22, hvor jeg lægger ham over i egen seng. Hans dyne er en sommerdyne og han sover i langærmet body og bomuldsnatdragt. I sengen ligger han på et uldtæppe, så han ikke bliver lagt på en kold madras. Tit er han lidt kølig på bryst og i nakken, mens han lige så tit er fugtig og varm i nakken, så jeg er i tvivl om han fryser eller har det for varmt.
Han sover som regel til kl 1 eller 2 før han vågner, men nu er det allerede kl 12 og derefter vågner han med en til halvanden times mellemrum til vi står op, som regel ved 7 tiden. Han får grød ca halv 8 og ammes efter. Vi går med barnevognen ca kl 9 og så får han grød når han er vågen (mellem 11.30 og 13.) ammes efter og puttes til gåtur med barnevogn igen ca kl 13.30/14 alt efter formiddagslurens kvalitet og sover. Han får grød ca. kl 18/18.30 og ammes efter.
Hvad skal vi gøre? Det virker helt umuligt at putte ham anderledes pt, for han skriger bare. Om natten er han ved 5 mdr og til nu begyndt at græde/knirke/skrige på en ny måde. Skyldes det mon tigerspring?
Med venlig hilsen
mor.