Svar: 4 måneder baby græder når hun skal sove

9. januar 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Kære Tanja

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille pige - og velkommen til :)

Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, I kan bruge, for der er nok flere ting, som spiller ind hos jer:)

Jeg studser lidt over, at du skriver, at hun fra 8 ugers alderen kun har fået mad 1 gang om natten. Det lyder ikke af ret meget, de fleste børn vil i 4 måneders alderen stadig have behov for amning omkring midnat, midt nat og tidlig morgen.

Hvis hun spiser rigtig meget hele dagen igennem, kan det sagtens være, at hun ikke har behov for amningen midt nat, men det vil stadig ofte være sådan, at hun ikke kan sove mere end 5 til højst 6 timer, før hun har brug for mælk igen. Det vil sige, at hun stadig skal ammes aften, igen omkring midnat og igen tidlig morgen...

Derudover kan jeg ikke ud af dit brev se, hvordan hun spiser og sover dagen igennem, og hvordan hendes rytme er. Du fortæller, at hun ofte sover 4-5 lure dagligt, og det er helt naturligt, da hendes lure ofte ikke varer mere end 35-45 minutter af gangen. Men det er vigtigt at overveje, om der kan være en sammenhæng mellem hendes indtag af mælk, hvornår hun ammes, og hvor lange hendes lure er - og dermed også hvorfor hun græder så meget, når hun skal sove.

En skitseret dagsplan med f.eks. 4 lure kunne se således ud:

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, får evt. en lille ekstra amning, når dagen begynder.

Vågner, er aktiv, og I leger, tumler, pludrer, hygger

Formiddag: Ammes og puttes til 1. lur

Vågner, er aktiv og I leger, tumler, pludrer, hygger

Frokost: Ammes og puttes til 2. lur

Vågner, er aktiv og I leger, tumler, pludrer, hygger

Eftermiddag: Ammes og puttes til 3. lur

Vågner, er aktiv og I leger, tumler, pludrer, hygger

Aften: Ammes og puttes til 4. lur

Vågner, er aktiv og I leger, tumler, pludrer, hygger

Sen aften: Ammes og puttes til natten

Midt nat: Ammes og sover videre

Børn som græder meget har nogle gange brug for mere mælk, hyppigere måltider og netop ved at græde, så bliver de lagt mere til brystet.

Børn i 4 måneders alderen gennemgår også en stor udvikling. Jeres datter begynder nu at være langt mere opmærksom på verden, hun vil følge mere bevidst med i, hvad der sker omkring jer, hun vil bruge sig selv mere fysisk og mentalt, dreje hovedet bevidst efter ting, hun begynder at skelne mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor, far eller en fremmed osv. Dette har flere konsekvenser - både at hun kan få ekstra svært ved at koble fra og finde ro, men også at hun f.eks. begynder at lade sig forstyrre, når hun skal spise. Hun ammer, spiser lidt, slipper, kikker efter ting, tager måske fat og dier igen, slipper så igen og pludrer med mor, tager fat og dier igen, men slipper så for at kikke efter far... Det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.

Det betyder, at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om, at jeres datter skal have mere mælk og ammes hyppigere - det vil både øge hendes mælkemængde og give mere ro i maven - og forhåbentlig også bedre søvn.

Derudover så kan børn naturligt også græde, fordi de har ondt. Det kan være ondt i maven, ondt i ørerne, ondt i nakke, skulder, bækken... Det at hun pludselig er begyndt at græde, når I lægger hende ned, og stopper, når I løfter ...

Annonce

... hende op, kan godt være tegn på væske i ørerne...

Børn kan også græde, fordi de bliver overstimuleret og har svært ved at kapere alle de indtryk de får - det udløser ofte gråd sidst på eftermiddagen og/eller om aftenen. Her er det en god idé at overveje, om I kan skabe nogle rolige rammer i løbet af dagen, undgå for mange besøg og for meget aktivitet men netop hjælpe hende med at få lidt rytme, lidt struktur og forudsigelighed og dermed ro.

Nogle børn græder også, fordi de på den måde lukker overskudsenergi ud. De har brug for at græde lidt, før de så kan koble fra og falde i søvn. Her er der ofte tale om, at de puttes, græder et par minutter, men falder så i søvn. Det er noget, de vokser fra.

Når børn græder under søvn, så er det ofte, fordi de drømmer, eller fordi de vågner op af den dybe søvn. Når vi sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybere. Derudover har vi også en periode med drømmesøvn. Vi har det der kaldes non-REM søvn, som indeholder 4 stadier og derudover REM søvn, som er vores drømmesøvn.

Hos helt små børn ser man ikke disse søvnstadier, derimod taler man om, at barnet sover "aktiv søvn" og "stille søvn". Hvis man står og studerer barnet, imens det sover, så kan man ofte se, hvornår barnet sover det ene og det andet. Når barnet sover aktiv søvn, så trækker det vejret let uregelmæssigt, du kan se øjnene bevæge sig lidt under øjenlågene, og nogle gange ligger barnet og smiler for sig selv. Når barnet sover "stille søvn", vil det derimod ligge mere stille, vejrtrækningen vil være dyb og rolig og en gang imellem kan du se, at barnet laver suttebevægelser med sin mund.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ligesom børn udvikler sig motorisk hele tiden, så sker der også en udvikling med deres søvn. Og netop i 3-4 måneders alderen begynder børn at få lidt mere stadieinddelt søvn. Jeres datters søvn begynder nu at minde mere og mere om måden større børn og voksne sover på. Og når børn vågner med gråd, så skyldes det ofte, at de vågner direkte fra den dybe søvn. Det vil sige fra stadie 4 i non-REM søvnen. Det kan være enormt frustrerende for forældre, fordi det virker som om, at barnet ikke er glad og har det godt, når det vågner, men ofte går der lige nogle minutter, så bliver barnet som regel glad og har det fint og godt.

Det bedste I kan gøre er at tage det roligt. Jo mere ro I kan signalere, jo mere rolig bliver jeres datter også. Det kan også være en god idé at sætte ord på "nååå, bliver du bare så ked af det, sååå sååå". Jeres datter vil lytte til roen i jeres stemme :)

Det er også altid en god idé at tage hende op, give hende masser af nærhed og tæt kontakt, så hun kan mærke jer. Varme og berøring virker i sig selv beroligende. Det kan også være en god idé at forsøge med brystet, lægge sig med hende i dobbeltsengen eller måske tage hende i en vikle og bære hende tæt, gå lidt rundt med hende og på den måde atter få hende rolig, hvis intet andet rigtig virker.

I må meget gerne begynde at arbejde på lidt rytme dagen igennem jf. dagsplanen ovenfor, som kan give lidt idé om hvordan. Det at få lidt struktur på dagen bliver naturligt lettere i takt med at jeres datter bliver ældre, men det vil ofte hjælpe til mere ro, og det vil være med til at sikre, at I får hende puttet, når hun er parat - hverken for tidligt eller når hun først er blevet for træt :) og det kan på sigt være med til at gøre at hendes grådanfald også bliver færre.

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor