4 måneder baby græder når hun skal sove

9. januar 2022

Kategori:
Alder:
4 mdr.

4 måneder baby græder når hun skal sove

Hej Helen

Vi har en udfordring med putning af vores 4 måneder gamle datter. ​

Hun har fra starten haft en super fin døgnrytme med nattesøvn fra ca. 21 - 08, de første par uger med 3 gange mad om natten, så med 2 gange mad og fra ca. 8 ugers alderen 1 gange mad om natten.

I dagstimerne har hun altid kun sovet ca. 35-45 min. af gangen og nogle gange virker hun stadig træt når hun vågner - gnider øjne og gaber længe efter hun er vågnet. Som det er lige nu er hun vågen ca. 1 og 15 min. så begynder hun at gabe og gnide øjne. Hun har ca. 4 lurer på en dag, nogle gange 5.

Vi har altid skulle gå rundt og vugge hende i søvn. Om natten falder hun i søvn ved brystet (jeg ammer liggende i sengen om natten) og bliver lagt tilbage i hendes seng. Går vi tur med barnevognen er hun altid blevet lagt vågen deri og falder i søvn nærmest med det samme den kører, men vågner så snart den holder stille igen.

Omkring de 2 måneder begyndte hun at græde og kæmpe imod når hun skulle falde i søvn. Vi var så meget obs. på hendes tegn på træthed og hvis vi fangede hende tidligt nok, begyndte hun igen bare at falde stille i søvn.

I løbet af de sidste 3 uger er der så sket en ændring igen. (Både ved hendes dagslure og nattesøvn)
Det startede med at jeg ikke kunne putte hende uden at hun græd og ...

Annonce

... græd og tårerne trillede. Hendes far var der ingen problemer ved, hun sad/lå lige så fint op af ham imens han gik rundt og til sidst faldt hun bare i søvn.
Nu kan ingen af os putte hende uden hun græder og græder.
Vi har svært ved at ramme det stadie hvor hun er træt og klar til at sove, men ikke overtræt. Faktisk kan vi lige nu slet ikke finde det.

Hvis vi er rigtig uheldige kan der nogen gange gå 1 time med at få hende til at sove.
Hvis vi strækker det fordi vi er i tvivl om hun er klar til at sove, begynder hun at blive virkelig pylret og vil ingenting og er derefter helt umulig at få til at sove.

Samtidig er hun begyndt nogle gange når hun sover at hulke/skrige i søvne med tårerne sprøjtende. Når vi så tager hende op, går der lidt tid før hun vågner, men i det øjeblik hun slår øjnene op, så stopper gråden og der går få min. så sover hun igen i vores arme.

Vi har ikke noget imod stadig at skulle have hende i vores arme til hun sover.
Vi vil bare så gerne kunne give hende en rolig putning. Med hendes mange korte lure om dagen, bliver det en del gange på en dag vi skal se hendes være ked af det når hun skal sove.

Har du nogen forklaring på gråden i søvne om natten og har du nogen gode råd til hvordan vi kan få en rolig behagelig putning etableret?

Med venlig hilsen
Tanja

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet