3 mdr. og søvn

12. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

3 mdr. og søvn

Kære Helen,

Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse.

Min mand og jeg har været så heldige at blive forældre til vores tredje fuldbårent barn i oktober 2021. I 2020 mistede vi i 2. trimester, som er årsag til, at jeg nu bøvler med lidt flere bekymringer, end jeg gjorde med de to ældste.

Vores skønne datter Olivia er lige straks tre måneder. Hun er glad og tilfreds samt dejlig tydelig i sine behov. Hendes døgnrytme er at sove for natten omkring kl. 23 til kl. 9.30 næste dag- selvfølgelig afbrudt af amninger. Hun har en god lang lur om formiddagen. Fra kl. 15 og frem til 22 powernapper hun og typisk tre gange- alle gangene på min arm og helst i et rum uden larm.

Jeg har forsøgt at lægge hende for natten i en af de tre powernaps, hvor hun, uden undtagelse, altid vågner efter 20-30 minutter og kan ikke hjælpes til at sove videre. I de efterfølgende vågenperioder er hun typisk glad og tilfreds, så umiddelbart er hun ikke blevet overstimuleret, som kunne være årsagen til de hyppige, men korte lurer. ...

Annonce

...

Mit spørgsmål er, om det er muligt, at rykke hendes nat så den løber fra kl. 19-05.30 fremfor 23-9.30? Årsagen er primært de to store søskende. Jeg vil gerne kunne putte dem, læse godnathistorier osv. samt om morgenen kunne følge min datter og søn i skole. Igennem 3 måneder har det nu været far, som gør alt dette og både mine store børn og særligt mig savner at kunne være mere til stede om aftenen.

Min egen overvejelse var, at sige det var nat og gøre tiden kedelig fra kl. 19 (ligesom når man lærer nyfødte om dag/nat). Olivia skal under ingen omstændigheder græde sig selv i søvn, men jeg vil signalere, at jeg kun kan tilbyde mad og trøst. Er det okay at jeg forsøger dette og giver det en uge- også selvom puttningerne i starten vil vare 3 timer?

Min bekymringer går på, om det er nyttesløst at forsøge, når hun er så lille samt om det kan “skade” hende at får vist at øjenkontakt og pludren samt fjol ligger i tidsrummet 05.30-19.00, også selvom hun i starten måske ikke er enig ☺️

Bedste hilsner
Olivias mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Psykisk udvikling børn

Lige fra dit barn bliver født, er det aktivt kommunikerende. Det har brug for at blive taget op, holdt om, trøstet og beroliget, snakket med, kærtegnet osv.

Børn vil altid have brug for at blive set og hørt. De har brug for at vide, at de har en vigtig plads i familien, og at det er dejligt at være sammen med dem. Barnets psykiske udvikling skal støttes, fra barnet er nyfødt og hjælpeløst, og til det vokser op og gradvist bliver mere og mere selvstændigt.

I en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder