Brev:
3 mdr. og søvn
12. januar 2022
Alder:
3 mdr.
3 mdr. og søvn
Kære Helen,
Først og fremmest tak for en fantastisk brevkasse.
Min mand og jeg har været så heldige at blive forældre til vores tredje fuldbårent barn i oktober 2021. I 2020 mistede vi i 2. trimester, som er årsag til, at jeg nu bøvler med lidt flere bekymringer, end jeg gjorde med de to ældste.
Vores skønne datter Olivia er lige straks tre måneder. Hun er glad og tilfreds samt dejlig tydelig i sine behov. Hendes døgnrytme er at sove for natten omkring kl. 23 til kl. 9.30 næste dag- selvfølgelig afbrudt af amninger. Hun har en god lang lur om formiddagen. Fra kl. 15 og frem til 22 powernapper hun og typisk tre gange- alle gangene på min arm og helst i et rum uden larm.
Jeg har forsøgt at lægge hende for natten i en af de tre powernaps, hvor hun, uden undtagelse, altid vågner efter 20-30 minutter og kan ikke hjælpes til at sove videre. I de efterfølgende vågenperioder er hun typisk glad og tilfreds, så umiddelbart er hun ikke blevet overstimuleret, som kunne være årsagen til de hyppige, men korte lurer. ...
...
Mit spørgsmål er, om det er muligt, at rykke hendes nat så den løber fra kl. 19-05.30 fremfor 23-9.30? Årsagen er primært de to store søskende. Jeg vil gerne kunne putte dem, læse godnathistorier osv. samt om morgenen kunne følge min datter og søn i skole. Igennem 3 måneder har det nu været far, som gør alt dette og både mine store børn og særligt mig savner at kunne være mere til stede om aftenen.
Min egen overvejelse var, at sige det var nat og gøre tiden kedelig fra kl. 19 (ligesom når man lærer nyfødte om dag/nat). Olivia skal under ingen omstændigheder græde sig selv i søvn, men jeg vil signalere, at jeg kun kan tilbyde mad og trøst. Er det okay at jeg forsøger dette og giver det en uge- også selvom puttningerne i starten vil vare 3 timer?
Min bekymringer går på, om det er nyttesløst at forsøge, når hun er så lille samt om det kan “skade” hende at får vist at øjenkontakt og pludren samt fjol ligger i tidsrummet 05.30-19.00, også selvom hun i starten måske ikke er enig ☺️
Bedste hilsner
Olivias mor