Svar: 3 mdr. og søvn

12. januar 2022

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Kære Olivias mor

Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige :) Hvor er det dejligt at høre, at I har fået sådan et lille livsstykke :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det er helt normalt for børn i 3-4 måneders alderen at have en sen søvnrytme. De vil sige, at børn i denne alder ofte går sent i seng, og det er helt normalt, at deres puttetidspunkt ligger mellem kl 22-23. Det ændrer sig ofte igen i takt med at de bliver ældre og de fleste børn vil i 5-6 måneders alderen trives med en rytme, hvor de puttes for natten omkring kl 19.30-20... Der er altså grund til at tro, at tiden vil arbejde lidt for jer, og man skal altid overveje, hvad man ændrer og hvorfor :)

Derudover, så lyder det som om, at jeres datter sover rigtig fint og får sit samlede søvnbehov godt dækket. Det gennemsnitlige søvnbehov er ca, 15 timer i døgnet, med den alder hun har, og de fleste børn trives rigtig godt med en fordeling, hvor de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen - dagssøvnen ofte fordelt på 3 lure. Jeres datter sover ofte ca. 10.5 time om natten og sover en lang formiddagslur, og det gør naturligt, at hendes øvrige lure ikke kan være ret lange. Samtidig vil hun naturligt, når hun sover så lang en nattesøvn og også tager en god lang lur først på dagen have behov for at være vågen sidst på dagen, så hun netop aktiveres og er en naturligt del af familien, og alt det der foregår...

Dertil kommer, så det er meget svært at ændre rytme hos så lille et barn. I risikerer at bruge en masse kræfter på noget, som kun skaber kortvarig effekt, og så falder hun tilbage i den sene rytme igen. Det er ofte lettest at skabe en ny rytme omkring 6 måneders alderen. Når det så er sagt, så forstår jeg dog godt, at I kan have et ønske om at hun sover tidligere til natten, så aftenerne og hele døgnet måske hænger bedre sammen for jeres familie - og I kan derfor godt forsøge, om I kan hjælpe hende til en mere hensigtsmæssig rytme.

Løsningen er dog ikke, at putte hende tidligere i seng om aftenen eller forsøge at få hende til at sove et længere søvnstræk fremfor en powernap, for hun vil ikke være parat til at sove, og det vil kun gøre hende ked af det, frustreret og i værste fald gøre hende utryg ved at sove - og det har I ikke brug for, at hun bliver. Det er rigtig vigtigt, at hun er tryg og glad for at komme i ...

Annonce

... seng og bliver ved med at forbinde det at skulle sove med noget dejligt.

Løsningen er i stedet at tage hende op om morgenen, så dagen ikke først starter kl 9.30, men måske starter kl 08. Det er stå op tidspunktet, som sætter rytmen for resten af dagen og hvis hun står tidligere op, vil hendes formiddagslur også komme til at ligge tidligere, ligesom det vil give plads til en middagslur og en powernap sidst på dagen. Hun vil som sagt stadig gå sent i seng, men hun vil måske kunne sove sine ca 10 timer fra kl 22 til 08 og gradvist vil dette tidspunkt så kunne blive rykket frem i takt med at hun netop bliver ældre.

Som udgangspunkt bør man ikke vække børn, der sover - og når der er tale om børn under 6 måneder, skal man altid overveje, hvorfor man vælger at gøre dette, og om det vil skabe nogen god ændring.. Hos jer vil man som sagt godt kunne vælge at vække hende om morgenen, og det kan godt forsvares, når hun har sovet godt om natten. Dertil kommer, at hun efter et par timers vågenhed, så vil kunne blive puttet til en længere formiddagslur, komme op af den og også sove en længere middagslur og så få en powernap sidst på dagen - og på den måde blive hjulpet ind i en 3-lure-om-dagen-rytme, som både hun og hele familien sandsynligvis vil trives med.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det kan godt være nødvendigt at vække hende fra dagssøvnen, fordi hun måske vil forlænge sin formiddagslur ekstra meget, og her er det mere hensigtsmæssigt, at hun sover to mellemlange lure og en powernap end at hun sover en meget lang formiddagslur og små korte lure derefter - og det kræver ofte, at hun bliver vækket stille og roligt, nænsomt og kærligt - men det er naturligvis okay, at I gerne vil hjælpe hende til en hensigtsmæssig rytme. Det er dog vigtigt, at det stadig sker på en måde, som vil være okay for hende, og det er aldrig et spørgsmål om at fjerne søvn fra hende, men derimod hjælpe hende med at sove på mere hensigtsmæssige tidspunkter.

Jeg håber, at I her har fået lidt idé om, hvad I kan forvente i forhold til jeres datters alder, og hvad I også kan arbejde videre med. Jeg vil også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn & søvn", som er kommet i en ny udgave, hvilket fremgår af forsidens røde bånd. I den kan I læse meget mere om søvnen i netop 3-4 måneders alderen.

Rigtig meget held og lykke, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

det er vist på tide at jeg skriver og siger tusind, tusind tak for alle dine råd og vejledninger! Det er jo super dejligt at have en som dig at henvende sig til med alle de spørgsmål der kommer op i forbindelse med at være forældre. Det har været en fantastisk stor hjælp at læse dine svar, ikke kun til mig, men også til andre forældre.

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skulle have gjort uden din brevkasse – bare muligheden for at kunne stille de 'dumme' spørgsmål, er utrolig beroligende, for ikke at nævne at se at der er andre der ude som pusler med de samme problemer som jeg gør.

Så tusind tak for din hjælp!

Bedste hilsner
Mor til pige på 5 måneder