Svar: Lære at sove i egen seng

20. december 2021

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng og alle dine tanker - og velkommen til :) Det er rigtig godt du skriver, og jeg vil naturligt meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge:)

Nu hvor jeres dreng er 6 måneder gammel, så vil det være rigtig godt, hvis I går igang med noget skemad. Jeg kan ikke ud af dit brev se, om I er startet med grød og mos, men det vil være rigtig godt at gå igang med dette nu. Både fordi det vil være med til at skabe rytme og struktur på dagen, det vil påvirke hans indre ur og hans fornemmelse for søvn, og det vil også være med til at gøre, at han lettere overgiver sig til søvnen, når det er sovetid - og ikke behøver søge brystet igen og igen for at kunne sove.

Når det er sagt, så er det dog naturligt, at han stadig har brug for brystet, når han skal sove. Du skriver blandt andet, at da han var 4 måneder, så besluttede I, at "det var slut med brystet for at sove om dagen". Men det er faktisk vigtigt, at amningen indgår som en fast del af hans putteritual, og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop, og så tilbydes brystet, før han skal sove. Når det så er sagt, så er det dog samtidig vigtigt, at han nu lærer at slippe brystet, før han bliver puttet. Han skal altså have sin mælk, så han er fyldt godt op i maven og er helt rolig i kroppen, og så skal han puttes ned i sin seng eller barnevogn, før han sover helt.

Du skal ikke flytte ham fra dig, når han er vågen, men flytte ham fra dig der, hvor han er døsig. Det vil sige der, hvor han tydeligt er lige ved at falde i søvn, øjnene kører rundt, han kan ikke fokusere, han er lige ved at overgive sig, men sover ikke helt - han registrerer stadig, at du putter ham fra dig. Og så skal du stå ved ham, holde hænderne beroligende på ham, så han kan mærke, at du er der. Det er super godt, at han er glad for sin voksipose, den skal I endelig bruge. Og du må faktisk gerne starte med at putte ham i voksiosen og så amme ham imens han ligger i den - og derefter flytte ham ned, hvor han skal sove. Så voksiposen holder sammen på ham, gør ham tryg og du kan flytte ha fra dig, uden at han oplever skiftet fra din favn og ned i seng eller barnevogn som voldsomt.

Bruger du voksiposen indendøre i tremmesengen, så skal du naturligvis tilpasse hans påklædning, så han ikke får det for varmt. Og det er vigtigt, at du tjekker hans temperatur i nakken, ligesom det kan være nødvendigt at åbne posen lidt, når han sover, så han kan komme af med varmen.

Da han generelt er meget vågen og følger rigtig meget med, så lyder det som om, at netop voksiposen vil være vejen frem. Den fungere godt for jer, og den hjælper ham med at koble fra, finde roen og falde i søvn. Men det lyder også som om, at han skal til at have skemad, hvis han ikke er begyndt... Og i løbet af de næste par uger, vil det være rigtig godt, hvis han kan nå op på, at blive tilbudt skemad 3 gange dagligt samt 2 mellemmåltider. Og derudover som sagt stadig amning i forbindelse med hver putning.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Øllebrød eller Grøntsagsmos (der skal hen af vejen begyndes med kød/fisk), suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand ...

Annonce

... af kop.

Ammes og puttes til middagslur.

Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos og vand af kop.

Ammes ofte også her og puttes til sin powernap.

Aften 18: Grøntsagsmos (der skal hen af vejen begyndes med kød/fisk), suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20 - tidspunktet kan dog variere efter, hvornår han har sovet om dagen, og hvad tid den 3. lur ligger.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover derefter videre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Nat 02/03: Ammes ofte stadig her, men i takt med at han begynder at spise skemad og drikke vand af kop, så vil denne amning skulle trappes ud. I 6 måneders alderen er det et realistisk mål at sove 5-6 timer uden mælk f.eks. fra kl 23.30-05...

Det er vigtigt, at det er dejligt og forbindes med noget trygt at skulle sove. Det er derfor også vigtigt, at han forbinder sin tremmeseng med noget godt. Denne tryghed skabes netop via amning og de kærtegn og putteritual, som I plejer at have - og ved f.eks. at bruge voksiposen, som er genkendelig og dermed tryg for ham. Genkendelighed giver netop tryghed.

Da I har en bedside-crib, så vil det være en god idé, at I starter med at vænne ham til denne, så han ikke sover i dobbeltsengen om natten, men efter amning puttes i sin bedside. Når han ligger der, så kan du stadig lægge en beroligende hånd på ham, så han kan mærke dig, du er tæt på ham, men han lærer samtidig at sove i egen seng. Og når han kan dette, så kan I flytte ham over i tremmesengen. Så start med at øve skiftet fra dobbeltseng til bedside og derefter fra bedside til tremmeseng. Skiftet fra dobbeltseng til tremmeseng kan virke meget stort.

Det er bestemt ikke meningen, at jeres dreng skal græde i længere tid, og det er vigtigt, at du/I ikke ser hans putninger som en "kamp", I er nødt til at tage, og hvor det handler om, at "han må give op til sidst", eller hvor I skal "trække plasteret af" og lade ham blive ked af det. Tryghed er som sagt alfa omega, og hvis I gør det til en kamp, og hvis I lader ham græde ulykkeligt i længere tid, så vil det gøre ham utryg ved det at skulle sove, og det skaber ikke god basis for søvnen senere hen, tværtimod. Det skaber kun søvnproblemer fremadrettet.

Hvis han græder, så har han brug for jer, brug for jeres nærhed og tætte kontakt, jeres omsorg og kærlighed. Han er alt for lille til, at I blot kan sidde ved siden af ham, imens han græder - han skal være i jeres favn, han skal kunne mærke jer fysisk tæt på for at kunne finde ro. Når I holder ham i jeres arme, så udskilles der blandt andet Oxytocin. Dette kaldes også for kærlighedshormonet, og det får ham netop til at falde til ro. Hvis I lader ham ligge og græde, så ja - så vil han på et tidspunkt holde op med at græde, men ikke fordi han er tryg, snarere fordi han giver op. Og det vil ikke være uden omkostninger. Langvarig gråd og adskillelse vil kunne påvirke hans hjerne og hans krop, så han bliver stresset... og stress er skadeligt for så lille et barn. Det er derfor meget vigtigt, at I konsekvent trøster ham, når han er ked af det.

Det betyder ikke, at han skal have mors babs i munden hele tiden, men han skal stadig trøstes, holdes om og hjælpes til at finde ro netop med fysisk kontakt og nærhed.

Jeg håber, at mine tanker og dagsplan hjælper jer lidt videre og giver lidt idé om, hvad I kan forvente, med den alder jeres dreng har nu, og hvad I kan arbejde videre med :)

Rigtig meget held og lykke! Og jeg glæder mig til at følge jeres familie videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor